Podczas Konferencji Rozwoju Prowincji Guangdong 2025, He Xiaopeng, prezes i dyrektor generalny XPeng, ogłosił ambitne plany inwestycyjne firmy. XPeng zamierza przeznaczyć 9,5 miliarda juanów (około 1,3 miliarda USD) na badania i rozwój (R&D), z czego 4,5 miliarda juanów (600 milionów USD) zostanie zainwestowane w sztuczną inteligencję (AI).
Priorytet: Autonomiczna jazda
He Xiaopeng podkreślił, że autonomiczna jazda będzie kluczowym czynnikiem transformacji chińskiego przemysłu motoryzacyjnego w ciągu najbliższych pięciu lat. Porównał ten proces do rewolucji, jaką w ostatnich latach przyniosły pojazdy elektryczne (EV).
Autonomiczna jazda jako priorytet XPeng:
- XPeng już teraz oferuje L2 inteligentne systemy jazdy w całej swojej gamie pojazdów dzięki technologii XPILOT.
- Firma planuje osiągnąć L3 autonomiczną jazdę do drugiej połowy 2025 roku i wprowadzić tę technologię na rynki globalne.
- L3 autonomiczna jazda pozwala pojazdowi na samodzielne prowadzenie w większości warunków drogowych, bez konieczności stałego nadzoru kierowcy, choć kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli w razie potrzeby.
- Obecne systemy L2 wymagają ciągłego monitorowania przez kierowcę i nie są w stanie obsłużyć wszystkich scenariuszy jazdy.
Własny chip Turinga
W 2025 roku XPeng planuje rozpocząć masową produkcję własnego, wysokowydajnego chipu Turinga, który znajdzie zastosowanie w samochodach, pojazdach latających oraz robotach. To strategiczny krok, który ma na celu uniezależnienie firmy od zewnętrznych dostawców technologii i zwiększenie konkurencyjności na rynku.
Dotychczasowe inwestycje i plany ekspansji
XPeng już zainwestował ponad 50 miliardów juanów (6,8 miliarda USD) w badania, rozwój i produkcję, z czego większość środków została przeznaczona na działalność w prowincji Guangdong, gdzie firma ma swoją siedzibę.
W 2024 roku XPeng sprzedał 190 068 pojazdów, a w 2025 roku planuje podwoić tę liczbę. Firma zamierza wejść na ponad 60 rynków międzynarodowych, a jej celem na najbliższą dekadę jest osiągnięcie 50% sprzedaży poza Chinami.
Transformacja rynku motoryzacyjnego
He Xiaopeng podkreślił, że użytkownicy coraz częściej traktują autonomiczną jazdę jako jeden z trzech najważniejszych czynników przy zakupie pojazdów elektrycznych. XPeng, jako jeden z liderów w tej dziedzinie, zamierza wykorzystać tę tendencję, inwestując w rozwój technologii autonomicznej jazdy i sztucznej inteligencji.
Co myślicie?
XPeng stawia na innowacje i rozwój technologiczny, inwestując ogromne środki w badania i rozwój oraz produkcję własnych chipów. Dzięki ambitnym planom, takim jak wprowadzenie L3 autonomicznej jazdy i ekspansja na rynki międzynarodowe, firma ma szansę umocnić swoją pozycję jako lidera w branży pojazdów elektrycznych i autonomicznych.
Czy XPeng zdoła zrealizować swoje ambitne cele i zdominować rynek autonomicznych pojazdów elektrycznych? Jak oceniacie ich plany produkcji własnych chipów? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji