• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

09.11.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Plan Muska: Pełna zgoda na FSD na początku 2026
  • Wyboista droga, czyli jak FSD (nie) działa w Chinach
  • Absurd za 64 000 juanów
  • Konkurencja nie śpi. Ona daje to za darmo
  • Dlaczego FSD to dla Muska „być albo nie być”

Magia Tesli w Chinach wyraźnie gaśnie. Na najważniejszym i najbardziej konkurencyjnym rynku EV na świecie, amerykański producent traci swój blask i, co gorsza, udziały w rynku. Najnowsze dane sprzedażowe są alarmujące. Październikowa sprzedaż hurtowa, obejmująca również eksport, była najniższa od maja. Wrzesień, choć lepszy, przyniósł siódmy w tym roku spadek sprzedaży detalicznej rok do roku.

W starciu z błyskawicznie rozwijającymi się lokalnymi rywalami, Tesla przestała być synonimem innowacji. Firma Elona Muska desperacko potrzebuje nowego, mocnego argumentu sprzedażowego. Musk uważa, że go ma, i właśnie ogłosił, kiedy zamierza go użyć. Tą bronią ma być pełne zatwierdzenie systemu FSD (Full Self-Driving).

Plan Muska: Pełna zgoda na FSD na początku 2026

Podczas dorocznego spotkania akcjonariuszy, Elon Musk uchylił rąbka tajemnicy co do swoich planów w Państwie Środka. Stwierdził, że Tesla spodziewa się uzyskać pełne zatwierdzenie dla swoich zaawansowanych funkcji wspomagania kierowcy – podobnych do amerykańskiego FSD – „około lutego lub marca” 2026 roku.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

„Mamy częściową zgodę w Chinach i, miejmy nadzieję, będziemy mieli pełną zgodę (…) To jest to, co nam powiedzieli” – dodał Musk.

REKLAMA

Obecnie Tesla posiada jedynie częściowe zezwolenie, które pozwala firmie na prowadzenie testów. Jednak, jak zauważa Bloomberg, szersze testy zostały wstrzymane, właśnie z powodu braku ostatecznej zgody chińskich organów regulacyjnych. Nadchodzące miesiące będą więc dla Tesli kluczowe.

Wyboista droga, czyli jak FSD (nie) działa w Chinach

To nie jest pierwsza próba wprowadzenia przez Teslę zaawansowanej autonomii na ten rynek. Amerykański producent rozpoczął wdrażanie funkcji podobnych do FSD w Chinach już 25 lutego tego roku. Co symptomatyczne, firma od początku unikała kontrowersyjnego terminu „Full Self-Driving” (Pełna Samodzielna Jazda).

Nazwa funkcji była kilkukrotnie zmieniana. Zaczęto od „Full Self-Driving Capability”, by szybko zmienić ją na „FSD Intelligent Assisted Driving”, a ostatecznie na neutralne „Intelligent Assisted Driving” (Inteligentna Asystowana Jazda). To wyraźny ukłon w stronę regulatorów i przyznanie, że nie jest to jeszcze system w pełni autonomiczny.

W marcu Tesla próbowała zachęcić klientów, oferując darmowy okres próbny FSD do 16 kwietnia. Ten ruch został jednak gwałtownie przerwany. Firma ogłosiła na platformie Weibo, że musi zawiesić darmowe testy, ponieważ „musi ukończyć zatwierdzanie oprogramowania wspomagającego jazdę”. W skrócie: regulator pociągnął za hamulec.

Absurd za 64 000 juanów

W ten sposób na chińskim rynku doszło do sytuacji kuriozalnej. Przez ostatnie lata chińscy klienci Tesli mogli (i nadal mogą) kupić pakiet oprogramowania FSD za 64 000 juanów. To równowartość około 33 000 zł. Problem polega na tym, że jest to funkcja-duch.

Ponieważ system nie ma pełnego zatwierdzenia, FSD jest „zasadniczo bezużyteczne” w Chinach. Dochodzi do absurdów, w których nawet pracownicy salonów Tesli odradzają klientom zakup tej opcji, wiedząc, że ci nie będą mogli z niej korzystać.

Klienci płacili więc dziesiątki tysięcy juanów za obietnicę, która przez lata pozostawała niespełniona. Wizerunkowo jest to dla Tesli katastrofa.

Konkurencja nie śpi. Ona daje to za darmo

Podczas gdy Tesla każe sobie płacić blisko 33 000 zł za bezużyteczną funkcję, chińska konkurencja odjechała. I to daleko.

To jest sedno problemu Tesli: jej technologiczna przewaga wyparowała. Większość krajowych producentów – w tym giganci tacy jak Xpeng czy BYD – zapewnia swoje zaawansowane systemy ADAS za darmo. Są one standardowym wyposażeniem w wyższych wersjach modeli. Systemy takie jak XNGP od Xpenga czy pakiet od Huawei (stosowany m.in. w Aito) są powszechnie chwalone, działają w setkach chińskich miast i realnie pomagają kierowcom.

Na tym tle Tesla, próbująca sprzedać niedziałającą obietnicę za gigantyczne pieniądze, wygląda po prostu archaicznie. „Urok Tesli słabnie”, bo firma nie oferuje już niczego, czego lokalni rywale nie robiliby lepiej lub taniej.

REKLAMA

Dlaczego FSD to dla Muska „być albo nie być”

Spójrzmy na dane. Październikowa sprzedaż hurtowa (61 497 sztuk) to najgorszy wynik od maja. Wrześniowa sprzedaż detaliczna (71 525 sztuk) spadła o 0,93% rok do roku, co oznacza siódmy miesięczny spadek w 2025 roku. Tesla traci rynek.

Elon Musk wie, że nie wygra już tej walki ceną (lokalni producenci są tańsi) ani zasięgiem (tu konkurencja dawno dogoniła Teslę). Jedynym polem bitwy, na którym może jeszcze spróbować odzyskać inicjatywę, jest oprogramowanie i autonomia.

Pełne zatwierdzenie FSD w Chinach na początku 2026 roku to dla Muska absolutna konieczność. To jedyny sposób, by znów pokazać, że Tesla jest „tą najbardziej zaawansowaną” marką. To nowy, potężny punkt sprzedażowy, który ma odwrócić fatalny trend.

Jeśli chińscy regulatorzy dadzą zielone światło w lutym lub marcu, Tesla będzie mogła wreszcie aktywować funkcję, za którą tysiące klientów już zapłaciło. Może to wywołać chwilowy wzrost popytu i poprawić postrzeganie marki.

Pytanie brzmi: czy nie jest już za późno? Chińscy kierowcy przyzwyczaili się już do darmowych, świetnie działających systemów ADAS od Xpenga, Huawei czy Li Auto. Czy „Inteligentna Asystowana Jazda” od Tesli, nawet po pełnym zatwierdzeniu, okaże się na tyle lepsza, by uzasadnić swoją cenę i zatrzymać odpływ klientów? Bitwa o Chiny wkracza w decydującą fazę, a jej areną nie jest już fabryka, lecz kod oprogramowania.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy Tesla zdoła odzyskać pozycję lidera innowacji w Chinach dzięki FSD? A może czas amerykańskiego giganta na tym rynku powoli dobiega końca, a lokalni gracze są już nie do zatrzymania? Czekamy na Wasze komentarze.

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Tagi: ADASautopilotChinyElon MuskTeslaTesla FSD
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

elon musk tesla spotkanie 2025
Aktualności

Elon Musk jest już bilionerem, ale akcjonariusze Tesli chcą, żeby był… trylionerem

2025-11-08
tesla roadster
Aktualności

Musk znów opóźnia Roadstera. Premiera w Prima Aprilis, a konkurencja już odleciała. Obietnic nie ma końca, także z FSD

2025-11-08
xpeng robotaxi zapowiedz
Aktualności

Xpeng rzuca wyzwanie Tesli i Google. Wprowadzają fizyczną AI, a Volkswagen już to kupuje

2025-11-08
REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charge hub
Aktualności

Orlen na poważnie startuje z elektromobilnością. 400 kW mocy i 20 minut postoju na MOP-ie. Koniec strachu przed podróżą elektrykiem po Polsce

2025-11-05
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-04
zeekr x 2026
Aktualności

Chińczycy oszaleli. Zeekr X 2026 to czwarta modernizacja w 2.5 roku, moc skacze do 489 KM

2025-11-04
GAC Hyptec GT Lite
Aktualności

Chińska wojna cenowa wchodzi w nową fazę. GAC odpala Hyptec GT Lite z zasięgiem 630 km za grosze

2025-11-02
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.