Spis treści
Koncern Stellantis oficjalnie zakończył montaż chińskiego elektrycznego modelu Leapmotor T03 w fabryce w Tychach. Ta zaskakująca decyzja stawia pod znakiem zapytania przyszłość współpracy europejskiego giganta z chińskim partnerem na terenie Unii Europejskiej.
Koniec montażu w Tychach
Stellantis poinformował we wtorek Reuters, że od 30 marca nie montuje już modelu Leapmotor T03 w zakładzie w Tychach. Francusko-włoski koncern nie podał szczegółowych przyczyn swojej decyzji, informując jedynie, że „ocenia obecnie różne opcje produkcyjne”.
„Firma pozostaje w pełni zaangażowana w wprowadzanie pojazdów Leapmotor na rynek europejski, ale w tej chwili analizuje różne warianty produkcji” – czytamy w oficjalnym komunikacie koncernu. Stellantis nie sprecyzował, czy rozważa przeniesienie produkcji do innej europejskiej fabryki.
Bez planów wznowienia produkcji T03 w Europie
Według źródeł zbliżonych do sprawy, Stellantis i Leapmotor nie planują obecnie wznowienia produkcji modelu T03 w Europie. Zamiast tego partnerzy mają zamiar ulepszyć T03 do modeli serii A, które będą produkowane poza Chinami od 2026 roku.
Nie jest to pierwsza zmiana planów produkcyjnych w ramach tej współpracy. W ubiegłym roku partnerzy zrezygnowali z planów budowy w Polsce drugiego modelu Leapmotor – elektrycznego crossovera B10.
Polityczne tło decyzji
Decyzja o wstrzymaniu produkcji w Polsce może mieć podłoże polityczne. Według doniesień agencji Reuters z listopada ubiegłego roku, chiński rząd nieoficjalnie zalecił producentom samochodów wstrzymanie dużych inwestycji w krajach europejskich, które poparły dodatkowe unijne cła na chińskie pojazdy elektryczne.
Polska znalazła się wśród krajów UE popierających wprowadzenie ceł, co mogło wpłynąć na decyzję o wstrzymaniu produkcji w Tychach. Z kolei Hiszpania, która wstrzymała się od głosu w sprawie ceł, jest obecnie faworytem do produkcji modelu Leapmotor B10.
Historia współpracy Stellantis-Leapmotor
Stellantis posiada 51% udziałów w joint venture Leapmotor International, dysponując wyłącznymi prawami do eksportu, sprzedaży i produkcji elektrycznych pojazdów Leapmotor poza Chinami. Ta strategiczna współpraca miała umożliwić europejskiemu koncernowi szybkie wejście na rynek przystępnych cenowo elektryków, a chińskiemu partnerowi ekspansję na rynki zachodnie.
Pierwsze egzemplarze T03 były produkowane w Chinach i transportowane do Europy, jednak długoterminowo planowano ich produkcję w Polsce. Montaż w Tychach rozpoczął się w czerwcu ubiegłego roku.
Co to oznacza dla europejskiego rynku elektryków?
Model T03 to kompaktowy pojazd segmentu A, który według Stellantis oferuje wnętrze typowe dla segmentu B. Od września 2023 roku można go zamawiać na kilku europejskich rynkach. Leapmotor International oferuje tego elektryka w Polsce w cenie od 84 900 zł (54 900 zł po uwzględnieniu dotacji naszEauto) w Wielkiej Brytanii w cenie od 15 995 funtów (79 300 zł), a we Francji za 18 900 euro (81 100 zł).
T03 wyposażony jest w baterię o pojemności 37,3 kWh, zapewniającą zasięg 265 kilometrów (według WLTP). Silnik elektryczny dostarcza moc 70 kW. Ładowanie DC od 30 do 80% pojemności akumulatora ma zajmować 36 minut.
Wpływ na plany ekspansji
Pomimo wstrzymania produkcji w Polsce, Leapmotor International planuje rozwijać swoją sieć sprzedaży w Europie do 350 punktów. Wykorzystanie kanałów sprzedaży Stellantis pozostaje kluczowym elementem strategii ekspansji chińskiej marki na rynki europejskie.Wstrzymanie produkcji T03 w Polsce może jednak wpłynąć na tempo realizacji tych planów i dostępność pojazdów dla europejskich klientów.
Szerszy kontekst napięć handlowych
Sytuacja wpisuje się w szerszy kontekst narastających napięć handlowych między Unią Europejską a Chinami w sektorze motoryzacyjnym. UE wprowadziła lub rozważa wprowadzenie dodatkowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne, argumentując, że chińscy producenci korzystają z nieuczciwych subsydiów państwowych.
W odpowiedzi Chiny mogą podejmować działania odwetowe, a jednym z elementów tej strategii może być zniechęcanie rodzimych firm do inwestowania w krajach popierających cła.
Przyszłość Stellantisa w Tychach
Decyzja o wstrzymaniu produkcji T03 rodzi pytania o przyszłość zakładu Stellantis w Tychach, który dotychczas produkował modele takie jak Fiat 500 czy Lancia Ypsilon. Nie jest jasne, czy linia produkcyjna przeznaczona dla Leapmotor zostanie wykorzystana do produkcji innych modeli koncernu.
Sytuacja ta pokazuje, jak złożone stały się globalne łańcuchy dostaw i produkcji w sektorze motoryzacyjnym, szczególnie w kontekście geopolitycznych napięć handlowych i transformacji w kierunku elektromobilności.
Czy wstrzymanie produkcji Leapmotor T03 w Polsce to tylko tymczasowy krok, czy może początek szerszej reorganizacji planów produkcyjnych Stellantis w Europie? Jak wpłynie to na dostępność przystępnych cenowo elektryków na europejskim rynku? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Dołącz do dyskusji