• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Stellantis wstrzymuje produkcję chińskiego elektryka w Polsce. Co dalej z Leapmotor?

09.04.2025
w Aktualności
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Koniec montażu w Tychach
  • Bez planów wznowienia produkcji T03 w Europie
  • Polityczne tło decyzji
  • Historia współpracy Stellantis-Leapmotor
  • Co to oznacza dla europejskiego rynku elektryków?
  • Wpływ na plany ekspansji
  • Szerszy kontekst napięć handlowych
  • Przyszłość Stellantisa w Tychach

Koncern Stellantis oficjalnie zakończył montaż chińskiego elektrycznego modelu Leapmotor T03 w fabryce w Tychach. Ta zaskakująca decyzja stawia pod znakiem zapytania przyszłość współpracy europejskiego giganta z chińskim partnerem na terenie Unii Europejskiej.

Koniec montażu w Tychach

Stellantis poinformował we wtorek Reuters, że od 30 marca nie montuje już modelu Leapmotor T03 w zakładzie w Tychach. Francusko-włoski koncern nie podał szczegółowych przyczyn swojej decyzji, informując jedynie, że „ocenia obecnie różne opcje produkcyjne”.

„Firma pozostaje w pełni zaangażowana w wprowadzanie pojazdów Leapmotor na rynek europejski, ale w tej chwili analizuje różne warianty produkcji” – czytamy w oficjalnym komunikacie koncernu. Stellantis nie sprecyzował, czy rozważa przeniesienie produkcji do innej europejskiej fabryki.

Bez planów wznowienia produkcji T03 w Europie

Według źródeł zbliżonych do sprawy, Stellantis i Leapmotor nie planują obecnie wznowienia produkcji modelu T03 w Europie. Zamiast tego partnerzy mają zamiar ulepszyć T03 do modeli serii A, które będą produkowane poza Chinami od 2026 roku.

REKLAMA

Nie jest to pierwsza zmiana planów produkcyjnych w ramach tej współpracy. W ubiegłym roku partnerzy zrezygnowali z planów budowy w Polsce drugiego modelu Leapmotor – elektrycznego crossovera B10.

leapmotor t03
Leapmotor T03

Polityczne tło decyzji

Decyzja o wstrzymaniu produkcji w Polsce może mieć podłoże polityczne. Według doniesień agencji Reuters z listopada ubiegłego roku, chiński rząd nieoficjalnie zalecił producentom samochodów wstrzymanie dużych inwestycji w krajach europejskich, które poparły dodatkowe unijne cła na chińskie pojazdy elektryczne.

Polska znalazła się wśród krajów UE popierających wprowadzenie ceł, co mogło wpłynąć na decyzję o wstrzymaniu produkcji w Tychach. Z kolei Hiszpania, która wstrzymała się od głosu w sprawie ceł, jest obecnie faworytem do produkcji modelu Leapmotor B10.

REKLAMA

Historia współpracy Stellantis-Leapmotor

Stellantis posiada 51% udziałów w joint venture Leapmotor International, dysponując wyłącznymi prawami do eksportu, sprzedaży i produkcji elektrycznych pojazdów Leapmotor poza Chinami. Ta strategiczna współpraca miała umożliwić europejskiemu koncernowi szybkie wejście na rynek przystępnych cenowo elektryków, a chińskiemu partnerowi ekspansję na rynki zachodnie.

Pierwsze egzemplarze T03 były produkowane w Chinach i transportowane do Europy, jednak długoterminowo planowano ich produkcję w Polsce. Montaż w Tychach rozpoczął się w czerwcu ubiegłego roku.

Co to oznacza dla europejskiego rynku elektryków?

Model T03 to kompaktowy pojazd segmentu A, który według Stellantis oferuje wnętrze typowe dla segmentu B. Od września 2023 roku można go zamawiać na kilku europejskich rynkach. Leapmotor International oferuje tego elektryka w Polsce w cenie od 84 900 zł (54 900 zł po uwzględnieniu dotacji naszEauto) w Wielkiej Brytanii w cenie od 15 995 funtów (79 300 zł), a we Francji za 18 900 euro (81 100 zł).

T03 wyposażony jest w baterię o pojemności 37,3 kWh, zapewniającą zasięg 265 kilometrów (według WLTP). Silnik elektryczny dostarcza moc 70 kW. Ładowanie DC od 30 do 80% pojemności akumulatora ma zajmować 36 minut.

leapmotor b10
Leapmotor B10

Wpływ na plany ekspansji

Pomimo wstrzymania produkcji w Polsce, Leapmotor International planuje rozwijać swoją sieć sprzedaży w Europie do 350 punktów. Wykorzystanie kanałów sprzedaży Stellantis pozostaje kluczowym elementem strategii ekspansji chińskiej marki na rynki europejskie.Wstrzymanie produkcji T03 w Polsce może jednak wpłynąć na tempo realizacji tych planów i dostępność pojazdów dla europejskich klientów.

Szerszy kontekst napięć handlowych

Sytuacja wpisuje się w szerszy kontekst narastających napięć handlowych między Unią Europejską a Chinami w sektorze motoryzacyjnym. UE wprowadziła lub rozważa wprowadzenie dodatkowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne, argumentując, że chińscy producenci korzystają z nieuczciwych subsydiów państwowych.

W odpowiedzi Chiny mogą podejmować działania odwetowe, a jednym z elementów tej strategii może być zniechęcanie rodzimych firm do inwestowania w krajach popierających cła.

Przyszłość Stellantisa w Tychach

Decyzja o wstrzymaniu produkcji T03 rodzi pytania o przyszłość zakładu Stellantis w Tychach, który dotychczas produkował modele takie jak Fiat 500 czy Lancia Ypsilon. Nie jest jasne, czy linia produkcyjna przeznaczona dla Leapmotor zostanie wykorzystana do produkcji innych modeli koncernu.

Sytuacja ta pokazuje, jak złożone stały się globalne łańcuchy dostaw i produkcji w sektorze motoryzacyjnym, szczególnie w kontekście geopolitycznych napięć handlowych i transformacji w kierunku elektromobilności.

Czy wstrzymanie produkcji Leapmotor T03 w Polsce to tylko tymczasowy krok, czy może początek szerszej reorganizacji planów produkcyjnych Stellantis w Europie? Jak wpłynie to na dostępność przystępnych cenowo elektryków na europejskim rynku? Podziel się swoją opinią w komentarzach!

UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

byd dolphin surf
Aktualności

Komisja Europejska podtrzymuje ambitne cele klimatyczne na 2040 rok, ale kontrowersyjne offsety budzą niepokój

2025-07-06
naszeauto problemy z wyplatami
Aktualności

Program NaszEauto po pięciu miesiącach – zaledwie 63 wypłaty z prawie 7 tysięcy wniosków

2025-07-06
yangwang u9 tor
Aktualności

Dynamiczna jazda przedłuża żywotność baterii w elektryku o jedną trzecią

2025-07-06

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
orlen charge stacja
Aktualności

ORLEN Charge wprowadza wakacyjną rewolucję cenową – ładowanie elektryków nawet o 80 groszy taniej za kWh

2025-07-01
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.