Spis treści
Chiński producent Zeekr, należący do koncernu Geely, właśnie pokazał pierwsze oficjalne zdjęcia swojego nowego flagowego SUV-a – modelu Zeekr 9X. Auto zadebiutuje już 23 kwietnia na targach Auto Shanghai 2025, ale już teraz budzi duże emocje w świecie elektromobilności. Nie bez powodu – Zeekr 9X to nie tylko pokaz designu, ale przede wszystkim zapowiedź technologicznej rewolucji w segmencie luksusowych SUV-ów na prąd.
Nowy język stylistyczny i muskularna sylwetka
Zeekr 9X to pełnowymiarowy SUV, który ma być wizytówką marki. Projektanci postawili na masywną, ale elegancką linię nadwozia, z wyraźnie zarysowanymi krawędziami i proporcjami typowymi dla klasy premium. Przód auta przypomina stylistycznie model Zeekr 009, czyli futurystycznego minivana, ale w bardziej stonowanej i dostojnej wersji.
Duży grill z pionowymi chromowanymi listwami dominuje przednią część nadwozia, podkreślając aspiracje auta do klasy premium. Z boku – proste, wyraziste linie i mocno zaznaczone nadkola. Tył pojazdu zdobi charakterystyczna listwa świetlna o nazwie “Ring Screen Star Diamond”, która według producenta zawiera aż 43 343 diamentowe cięcia. To nie tylko gra świateł, ale również element identyfikujący markę.


Zaawansowana technologia jazdy autonomicznej
Pod względem technologicznym Zeekr 9X ma być przełomowy. To pierwszy model wyposażony w system G-Pilot, który opiera się na architekturze autonomii poziomu 3 (Level 3). Oznacza to, że pojazd może samodzielnie poruszać się w określonych warunkach bez ingerencji kierowcy.
Nowa platforma cyfrowa ZEEA 3.0 zwiększa szybkość reakcji systemów aż o 50%. Do wykrywania otoczenia auto wykorzystuje zestaw pięciu lidarów – jeden dalekiego zasięgu i cztery krótkiego, które mają pokrywać tzw. martwe strefy. Zeekr chwali się czterema warstwami percepcji w zakresie 360 stopni, co ma znacząco podnieść bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Innowacyjny napęd: połączenie BEV, PHEV i EREV
Ciekawostką jest także zastosowanie nowej technologii napędowej – “Super Electric Hybrid”. To autorskie rozwiązanie Zeekra, które łączy w sobie najlepsze cechy trzech rodzajów napędu: elektrycznego (BEV), hybrydy plug-in (PHEV) i napędu z range extenderem (EREV).
Efekt? SUV o zasięgu, elastyczności i osiągach, które mają wyznaczać nowe standardy w klasie. Producent twierdzi, że Zeekr 9X rozpędza się od 0 do 100 km/h w okolicach 3 sekund. To wynik godny sportowych aut, a nie rodzinnego SUV-a ważącego zapewne ponad dwie tony.



Cena? Premium bez kompromisów
Na razie nie znamy oficjalnej ceny, ale spekuluje się, że podstawowa wersja ma kosztować ok. 500 000 juanów (ok. 254 000 zł). Topowa odmiana, tzw. Grand Edition, może przekroczyć milion juanów, czyli około 508 000 zł. To sporo, ale w zamian dostajemy technologię i wyposażenie, które może rywalizować z Teslą Model X, Mercedesem EQS SUV czy BMW iX.
Jakie są szanse Zeekra w Europie?
Choć Zeekr to marka stworzona z myślą o rynku chińskim, Geely już teraz przygotowuje wejście do Europy z pełnym portfolio modeli elektrycznych. Zeekr X i 001 są już oferowane w wybranych krajach UE. Czy 9X również trafi na nasz kontynent? Wiele na to wskazuje. Segment dużych SUV-ów premium rośnie, a Zeekr może być atrakcyjną alternatywą dla europejskich marek, zwłaszcza jeśli utrzyma konkurencyjne ceny.


Co dalej?
Debiut 9X podczas Auto Shanghai 2025 będzie okazją do poznania szczegółów dotyczących wnętrza, systemów infotainment oraz możliwości konfiguracji. Wiadomo jednak, że Zeekr stawia na maksymalny komfort, luksus i cyfryzację. Trudno się dziwić – walka o klienta premium wymaga dziś czegoś więcej niż tylko efektownej sylwetki.
Czy Zeekr 9X ma szansę w Europie? Czy zaufacie chińskiej technologii zamiast niemieckiej precyzji? Dajcie znać w komentarzach – temat jest gorący, a opinie podzielone.
Dołącz do dyskusji