• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Europa szuka surowców poza własnym podwórkiem. UE zatwierdza 13 strategicznych projektów w krajach trzecich

05.06.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Europa chce uniezależnić się od jednego źródła
  • Gdzie Europa szuka surowców?
  • 5,5 miliarda euro – cena bezpieczeństwa surowcowego
  • Projekty w UE też przyspieszają
  • Co dalej? Możliwy rozwój scenariuszy
  • Czas na głos społeczeństwa

Unia Europejska przyspiesza działania w sprawie dostępu do surowców niezbędnych dla transformacji energetycznej i rozwoju elektromobilności. Po ogłoszeniu w marcu 47 strategicznych projektów realizowanych w państwach członkowskich, Komisja Europejska zatwierdziła właśnie 13 kolejnych inicjatyw – tym razem poza granicami Unii.

To kolejny krok w ramach wdrażania Critical Raw Materials Act (CRMA) – aktu prawnego, który obowiązuje od maja 2024 roku i ma zapewnić stabilność dostaw kluczowych surowców dla gospodarki UE.

Europa chce uniezależnić się od jednego źródła

Nowe projekty, rozlokowane w krajach trzecich, mają pomóc Unii uniezależnić się od dominacji jednego dostawcy – zwłaszcza Chin, które od lat kontrolują globalny rynek wielu metali i pierwiastków ziem rzadkich.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Z 13 zatwierdzonych projektów:

REKLAMA
  • 10 dotyczy surowców bateryjnych, takich jak lit, nikiel, kobalt, mangan i grafit,
  • 2 koncentrują się na pierwiastkach ziem rzadkich, kluczowych m.in. dla produkcji silników elektrycznych,
  • 1 projekt łączy wydobycie i przetwarzanie, a 3 skupiają się wyłącznie na przetwarzaniu surowców.

Gdzie Europa szuka surowców?

Zatwierdzone lokalizacje obejmują zarówno partnerów strategicznych UE, jak i państwa, z którymi Komisja dopiero rozwija współpracę. Wśród nich znalazły się:

  • Kanada, Grenlandia, Norwegia, Serbia, Ukraina, Kazachstan i Zambia – z istniejącymi już umowami partnerskimi,
  • Brazylia, Madagaskar, Malawi, Nowa Kaledonia, RPA i Wielka Brytania – jako nowe ogniwa w łańcuchu dostaw.

Te państwa będą mogły liczyć na wsparcie ze strony UE, zarówno w postaci ułatwionego dostępu do finansowania, jak i kontaktu z europejskimi odbiorcami.

5,5 miliarda euro – cena bezpieczeństwa surowcowego

Szacunkowy koszt uruchomienia wszystkich 13 projektów to 5,5 miliarda euro (23 550 000 000 zł). Komisja zapowiada dalsze wzmacnianie współpracy z krajami trzecimi – nie tylko przez finansowanie, ale także dzielenie się technologią i doświadczeniem.

To nie tylko inwestycje w wydobycie. UE chce, by projekty przynosiły korzyści obu stronom – dlatego muszą spełniać wysokie standardy środowiskowe, społeczne i zarządcze (ESG). Każdy projekt musiał wykazać również realne szanse na zapewnienie dostaw do europejskiego przemysłu, np. poprzez umowy odbioru surowców.

Projekty w UE też przyspieszają

W marcu Komisja Europejska ogłosiła 47 projektów realizowanych w 13 państwach członkowskich. Obejmują one:

  • 25 projektów wydobywczych,
  • 24 przetwórcze,
  • 10 recyklingowych,
  • 2 mające na celu zastąpienie krytycznych surowców innymi.

Najwięcej inwestycji dotyczy litu (22 projekty), niklu (12), kobaltu (10), manganu (7) i grafitu (11). Łączna wartość inwestycji w tych projektach wynosi aż 22,5 miliarda euro.

Do tej pory proces zatwierdzania takich inwestycji w UE trwał nawet 10 lat. Dzięki CRMA czas ten skrócono do maksymalnie 27 miesięcy dla projektów wydobywczych i 15 miesięcy dla pozostałych.

Co dalej? Możliwy rozwój scenariuszy

Zatwierdzenie projektów poza UE to wyraźny sygnał, że Europa nie zamierza biernie czekać na kolejne kryzysy surowcowe. Oparcie się wyłącznie na krajach członkowskich nie wystarcza, zwłaszcza gdy chodzi o pierwiastki, których nie da się znaleźć w odpowiednich ilościach na Starym Kontynencie.

Nie oznacza to jednak końca ryzyka. Współpraca z krajami o niestabilnej sytuacji politycznej (jak Zambia czy Ukraina) wiąże się z niepewnością. Pojawia się też pytanie, czy UE zdoła utrzymać wysokie standardy środowiskowe i społeczne, współpracując z partnerami o zupełnie innych realiach.

REKLAMA

Z drugiej strony, dobrze zrealizowane projekty mogą wzmocnić pozycję Europy jako lidera zielonej transformacji. Zwiększona dostępność surowców może przyspieszyć rozwój elektromobilności, obniżyć ceny baterii i zredukować zależność od importu z Azji.

Czas na głos społeczeństwa

Nowa polityka surowcowa UE budzi nadzieję, ale i pytania. Czy powinniśmy polegać na krajach spoza Unii w tak strategicznej kwestii? Czy rzeczywiście potrafimy zagwarantować, że nowe projekty nie będą szkodzić środowisku i lokalnym społecznościom?

Zachęcamy do dyskusji – co sądzicie o kierunku, w którym zmierza Europa? Czy powinniśmy inwestować więcej w recykling i substytuty, zamiast szukać nowych kopalni?

Tagi: Europasurowceunia europejska
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

orlen charge stacja
Aktualności

Europa ma 5 lat na zbudowanie 2,5 miliona ładowarek. To misja skazana na porażkę?

2025-10-12
ładowanie ciężarówki elektrycznej
Aktualności

Unia ratuje elektryczne ciężarówki? Ogromna ulga wisi na włosku

2025-10-09
Zeekr 7x
Aktualności

Konkurencja dla Tesli i BMW? Chiński Zeekr wjeżdża do naszej części Europy

2025-10-03

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.