• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Toyota stawia na Chiny: sojusz z Xiaomi i Huawei zmienia zasady gry

15.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 8 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Toyota przestaje udawać – Chiny to centrum innowacji
  • Dwie nowe platformy – i coś więcej
  • Hybrydy nie odchodzą – wręcz przeciwnie
  • Xiaomi: nie tylko telefony, ale i samochody
  • Huawei: inteligentna kabina i nowy asystent AI
  • Autonomia? Tak, ale nie w ciemno
  • Nowy standard komfortu jazdy
  • Oprogramowanie i bezpieczeństwo baterii
  • Dokąd to wszystko zmierza?
  • Czy to zmieni pozycję Toyoty?

Toyota właśnie pokazała, że przyszłość jej elektrycznych samochodów nie powstaje w Japonii, ale w Chinach. Podczas specjalnego wydarzenia Technology Day 2025 firma GAC Toyota – spółka joint venture Toyoty i Guangzhou Automobile Group – zaprezentowała ambitny plan elektryfikacji, cyfryzacji i rozwoju sztucznej inteligencji. Na scenie pojawiły się nie tylko nowe platformy, ale też głośne nazwiska: Xiaomi, Huawei i Momenta.

To nie jest kolejna prezentacja samochodu. To poważna zmiana strategii globalnego giganta, która może wpłynąć na cały rynek motoryzacyjny – nie tylko w Chinach.

Toyota przestaje udawać – Chiny to centrum innowacji

Toyota od lat była ostrożna w podejściu do elektromobilności. Ale teraz zmienia kierunek. Pod hasłem „China R&D 2.0” firma ogłosiła, że przekazuje coraz więcej kompetencji swoim chińskim inżynierom. To oni mają projektować kolejne generacje samochodów – m.in. nową Camry, Highlandera czy Siennę. Nie w Japonii, nie w USA, a właśnie w Chinach.

To oznacza jedno: Toyota uznaje, że największy rynek EV na świecie to nie tylko miejsce sprzedaży, ale także źródło innowacji.

Inne w podobnym temacie

BYD Sealion 06

BYD łączy siły z Huawei i wchodzi w ekosystem HarmonyOS. Twój dom pogada z samochodem

21/12/2025
xiaomi su7 fabryka

Koniec taniego Xiaomi? Lifting SU7 może przynieść bolesną podwyżkę cen

20/12/2025
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

20/12/2025
tesla model y performance

Europa przyspiesza, Ameryka zaciąga ręczny, a nowy król tanich elektryków rzuca wyzwanie Tesli [RAPORT]

14/12/2025

Dwie nowe platformy – i coś więcej

Toyota pokazała dwie nowe platformy dla samochodów elektrycznych i hybrydowych. Pierwsza, dedykowana w pełni elektrycznym modelom BEV, została zaprojektowana z myślą o segmencie kompaktów i aut średniej wielkości. Na niej zbudowano model bZ3X, który ma postawić na maksymalną efektywność przestrzeni i nowoczesne technologie.

Druga platforma jest bardziej uniwersalna – multi-energetyczna, obsługująca BEV, hybrydy plug-in (PHEV) oraz pojazdy z przedłużonym zasięgiem (REEV). Jej pierwszy model to luksusowy sedan bZ7, który ma się pojawić na rynku w marcu 2026 roku. Będzie wyposażony w czujniki LiDAR, czyli przygotowany do wyższego poziomu autonomii.

toyota bz7

Hybrydy nie odchodzą – wręcz przeciwnie

Toyota nie porzuca hybryd, wręcz przeciwnie – rozwija je w trzech kierunkach. Pierwszy to wdrażanie piątej generacji systemu hybrydowego, który już teraz trafia do nowych modeli. Drugi to prace nad jeszcze bardziej zaawansowaną, szóstą generacją. Trzeci to nowy układ wysokowydajnej hybrydy plug-in, która ma zadebiutować do 2027 roku w chińskich wersjach Sienny i Highlandera.

To pokazuje, że Toyota nie zamierza stawiać wyłącznie na „czyste” EV, ale chce zachować przewagę tam, gdzie ma doświadczenie – czyli w hybrydach.

Xiaomi: nie tylko telefony, ale i samochody

Jednym z najciekawszych wątków jest partnerstwo z Xiaomi. To pierwsza taka współpraca tego technologicznego giganta z globalnym producentem aut.

W nowym modelu bZ7 urządzenia Xiaomi – jak tablety czy głośniki – będą się bezproblemowo łączyć z samochodem. Toyota chce, żeby auto było naturalnym przedłużeniem ekosystemu AIoT (czyli połączenia sztucznej inteligencji z Internetem Rzeczy), który Xiaomi buduje od lat.

W praktyce oznacza to, że użytkownik będzie mógł sterować smart-domem z samochodu i odwrotnie. Jeden ekosystem, jedno doświadczenie. Dla wielu Chińczyków to może być bardzo przekonujący argument przy wyborze nowego auta.

Huawei: inteligentna kabina i nowy asystent AI

Ale to nie koniec technologicznych sojuszy. Toyota dogadała się również z Huawei. Flagowy sedan bZ7 jako pierwszy model Toyoty otrzyma HarmonyOS 5.0 – system operacyjny Huawei dla kokpitów samochodowych, zintegrowany z chipem Kirin i 15,6-calowym ekranem.

Co więcej, razem z Huawei i Tencent, Toyota pracuje nad nowym asystentem głosowym opartym na AI, który nie tylko odpowiada na polecenia, ale potrafi uczyć się użytkownika i przewidywać jego potrzeby.

Do 2028 roku asystent ma działać na podstawie zachowań kierowcy, a nie tylko jego komend. Brzmi jak science fiction? Toyota chce, żeby to była codzienność – przynajmniej w Chinach.

avatr 11 harmony edition

Autonomia? Tak, ale nie w ciemno

Toyota nie rzuca się ślepo w wyścig o autonomię. Firma zapowiedziała, że zamierza połączyć systemy wsparcia kierowcy z analizą jego kondycji i reakcji. W przyszłości samochody będą wyposażone w czujniki analizujące zmęczenie, postawę i kierunek patrzenia kierowcy.

System będzie działać w czasie rzeczywistym – jeśli kierowca przestanie być w pełni skoncentrowany, samochód sam dostosuje swoje zachowanie. Toyota nazywa to „kabina-ewolucyjna”, gdzie człowiek i maszyna rozwijają się wspólnie.

To podejście wydaje się znacznie bardziej realistyczne niż wizje pełnej autonomii „tu i teraz”.

Nowy standard komfortu jazdy

Toyota zaprezentowała też nową platformę cyfrowego zarządzania zawieszeniem. System wykorzystuje elektromagnetyczne amortyzatory SDC i podwójne komory powietrzne, co pozwala znacząco poprawić komfort jazdy.

W liczbach wygląda to tak: redukcja kołysania nadwozia o 6%, zmniejszenie wstrząsów przy hamowaniu o połowę i lepsza kontrola przy dużych prędkościach. Brzmi nieźle, szczególnie dla kierowców spędzających dużo czasu w trasie.

Oprogramowanie i bezpieczeństwo baterii

Nowa architektura elektroniczna Toyoty pozwala na pracę ponad 300 modułów programowych, a wszystkie będą mogły być aktualizowane zdalnie (OTA).

Z kolei nowy system zarządzania baterią (BMS) wykorzystuje sztuczną inteligencję do diagnozowania stanu ogniw, zarządzania temperaturą i zabezpieczenia przed przegrzaniem. Pojawiły się też nowe rozwiązania izolacyjne, które mają zwiększyć bezpieczeństwo ogniw w razie awarii.

To odpowiedź na rosnące obawy związane z pożarami baterii w samochodach elektrycznych.

Dokąd to wszystko zmierza?

Wszystko wskazuje na to, że Toyota traktuje Chiny jako kluczowe laboratorium innowacji. Współpraca z Huawei, Xiaomi i lokalnymi inżynierami to nie tylko eksperyment – to strategia przetrwania w świecie, w którym liczy się nie tylko technologia, ale i lokalna adaptacja.

Toyota z jednej strony rozwija to, co zna najlepiej – hybrydy i jakość wykonania. Z drugiej strony stawia na nowoczesny software, inteligentne systemy AI i pełną integrację z chińskim stylem życia.

To wszystko dzieje się w cieniu rosnącej konkurencji ze strony firm takich jak BYD, Nio czy właśnie Xiaomi, które wchodzą na rynek EV z rozmachem i bez kompleksów.

Czy to zmieni pozycję Toyoty?

Jeśli ten plan się powiedzie, Toyota może odbudować pozycję w Chinach i stać się bardziej nowoczesną marką także w oczach młodych konsumentów. Ale to też może być sygnał dla innych producentów: albo gracie zgodnie z chińskimi regułami, albo zostajecie w tyle.

Europa i USA mogą patrzeć na to z mieszanką podziwu i niepokoju. Bo o ile Toyota wciąż rozwija auta dla całego świata, to największe innowacje rodzą się teraz gdzie indziej.

A Wy? Czy chcielibyście, żeby samochód był częścią waszego cyfrowego ekosystemu? Czy wolelibyście oddzielić jazdę od świata smartfonów? Dajcie znać w komentarzach!

Tagi: ChinyGAC ToyotaharmonyosHuaweimomenta gorozwójTOYOTAtoyota bz3xToyota bZ7współpracaXiaomi
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

BYD Sealion 06
Aktualności

BYD łączy siły z Huawei i wchodzi w ekosystem HarmonyOS. Twój dom pogada z samochodem

2025-12-21
xiaomi su7 fabryka
Aktualności

Koniec taniego Xiaomi? Lifting SU7 może przynieść bolesną podwyżkę cen

2025-12-20
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę
Aktualności

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

2025-12-20

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
orlen charger w orlen vitay
Aktualności

Kierowcy elektryków odetchną z ulgą? Orlen kończy z rozbiciem aplikacji i łączy usługi

2025-12-19
gwarancja byd blade rozszerzenie
Aktualności

BYD zmienia zasady w Europie. Nowa gwarancja na baterie to potężny cios w Teslę i Volkswagena

2025-12-16
koszt ladowania ev w polsce
Poradniki

Ile kosztuje 100 km elektrykiem w 2025 roku? Jak wygląda koszt ładowania elektryka? Różnice są gigantyczne

2025-12-14
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.