• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Bosch i Mitsubishi mają plan na rewolucję w autach elektrycznych. Zaczynają w Chinach, co z Europą?

15.08.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 5 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Na czym polega ten sojusz?
  • Dlaczego startują w Chinach?
  • Co na to Unia Europejska?
  • Jaka przyszłość czeka wymianę baterii w Europie?

Komisja Europejska dała zielone światło dla niezwykłego sojuszu. Dwaj giganci, niemiecki Bosch i japońskie Mitsubishi, łączą siły, aby stworzyć usługę wymiany baterii w samochodach elektrycznych. Choć na razie ich uwaga skupia się na Chinach, ta decyzja może zwiastować zmiany, które w przyszłości dotrą również do Europy. To ważny sygnał, że technologia, przez wielu uznawana za niszową, zyskuje potężnych sojuszników.

Na czym polega ten sojusz?

Pomysł jest prosty w założeniach, ale skomplikowany w realizacji. Zamiast czekać na naładowanie samochodu, kierowca podjeżdża na specjalną stację, gdzie automat w kilka minut wymienia rozładowany akumulator na w pełni naładowany. Bosch i Mitsubishi chcą zbudować wokół tego cały ekosystem, który nazywają „Baterią jako usługą” (Battery as a Service).

W tej układance każdy ma swoją rolę. Japończycy z Mitsubishi i Niemcy z Boscha tworzą spółkę joint venture, która będzie zarządzać całym przedsięwzięciem. Jednak kluczowym partnerem technologicznym jest chińska firma Blue Park Smart Energy (BPSE). Należy ona do koncernu BAIC i to właśnie ona dostarczy platformę do fizycznej wymiany akumulatorów. Co ciekawe, mniejszościowe udziały w BPSE ma również koreański potentat, SK Innovation.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Najważniejszym wkładem Boscha jest jego autorska technologia „Battery-in-the-Cloud”. To zaawansowany system, który w czasie rzeczywistym monitoruje stan baterii, analizuje dane i optymalizuje jej pracę. Celem jest nie tylko wydłużenie żywotności akumulatorów, ale również obniżenie całkowitych kosztów posiadania pojazdu (TCO), co jest kluczowe zwłaszcza dla operatorów flot.

REKLAMA

Dlaczego startują w Chinach?

Wybór Chin na poligon doświadczalny nie jest przypadkowy. To największy na świecie rynek pojazdów elektrycznych, a sama technologia wymiany baterii jest tam znacznie bardziej rozwinięta i akceptowana niż w Europie. Firmy takie jak Nio z powodzeniem budują tam swoje sieci stacji, udowadniając, że ten model biznesowy ma sens.

Dla Bosch i Mitsubishi to idealne środowisko do przetestowania swojego rozwiązania w dużej skali. Zebrane w Chinach dane i doświadczenia będą bezcenne przy podejmowaniu decyzji o ewentualnej ekspansji na inne rynki, w tym europejski. Memorandum w tej sprawie podpisano już w 2022 roku, a celem było stworzenie „dowodu słuszności koncepcji”, który w przyszłości miałby zostać wdrożony na całym świecie.

stacja wymiany nio

Co na to Unia Europejska?

Decyzja Komisji Europejskiej o zatwierdzeniu tej współpracy jest niezwykle ciekawa. Urzędnicy uznali, że spółka nie stanowi zagrożenia dla konkurencji na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ponieważ jej działalność będzie tu na razie „znikoma”. To pragmatyczne podejście, które otwiera jednak furtkę na przyszłość.

REKLAMA

Co ważniejsze, w uzasadnieniu decyzji podkreślono, że projekt ma na celu wsparcie sektora pojazdów elektrycznych, który jest kluczowy dla dekarbonizacji w Europie i na świecie. To pokazuje, że Bruksela z zainteresowaniem przygląda się nowym technologiom, które mogą przyspieszyć transformację energetyczną w transporcie. Mimo że firma będzie działać tysiące kilometrów stąd, Unia widzi w tym potencjalną korzyść także dla siebie.

Jaka przyszłość czeka wymianę baterii w Europie?

To kluczowe pytanie, na które na razie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pomysł wymiany baterii ma ogromne zalety. Przede wszystkim rozwiązuje problem długiego ładowania i „lęku o zasięg”. Obniża też potencjalnie cenę zakupu samochodu, ponieważ najdroższy element, czyli bateria, mógłby być oferowany w modelu subskrypcyjnym.

Jednak wyzwania są równie wielkie. Największą barierą w Europie jest brak standaryzacji akumulatorów pomiędzy różnymi producentami samochodów. Stworzenie uniwersalnej stacji wymiany jest dziś praktycznie niemożliwe. Do tego dochodzą gigantyczne koszty budowy gęstej sieci stacji oraz przyzwyczajenia kierowców, którzy inwestują w domowe ładowarki.

Wydaje się jednak, że istnieje pewna droga rozwoju tego projektu na Starym Kontynencie. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest wdrożenie wymiany baterii w zamkniętych ekosystemach, czyli flotach pojazdów komercyjnych. Taksówki, firmy kurierskie czy usługi car-sharingu korzystają często ze zunifikowanych modeli aut. Dla nich minimalizacja przestojów jest kluczowa, a gwarancja natychmiastowego „zatankowania” prądu byłaby ogromnym atutem. Analityczny system Boscha, skupiony na optymalizacji kosztów TCO, idealnie wpisuje się w potrzeby takich klientów.

Na razie Bosch i Mitsubishi milczą na temat dalszych planów po decyzji Komisji. Nie znamy harmonogramu ani skali inwestycji. Wszystko zależy od powodzenia chińskiego eksperymentu. Jeśli okaże się sukcesem, wejście dwóch tak potężnych graczy może na nowo rozbudzić dyskusję o przyszłości wymiany baterii, również w Europie.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy wymiana baterii to realna alternatywa dla szybkiego ładowania, czy raczej technologiczna ślepa uliczka? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach!

Tagi: boschChinymitsubishistacja wymiany bateriiwspółpracawymiana baterii
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

catl baterie
Aktualności

Koniec królestwa spalinówek? Baterie w chińskich hybrydach są większe niż w Teslach

2025-09-28
mercedes momenta wspolpraca
Aktualności

Niemiecki gigant idzie drogą Audi i BMW. Mercedes łączy siły z Chińczykami

2025-09-27
centrum konfiguracji xiaomi
Aktualności

Xiaomi szykuje rozwiązanie znane z Porsche i Bentleya. Ten ruch może zmienić rynek tańszych samochodów elektrycznych

2025-09-27

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

baterie sodowe
Aktualności

Baterie czeka duża rewolucja? Sód rzuca wyzwanie litowi, ale w zupełnie nowej grze

2025-09-29
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
orlen ładowarka ev
Aktualności

Orlen z nową promocją na jesień. Ceny ładowania w dół o 25 procent

2025-10-02
orlen charge stacja
Aktualności

Orlen pokazuje prawdę o tankowaniu. Klienci spędzają średnio 28 minut na stacji paliw, więc ładowanie elektryka nie będzie problemem

2025-10-01
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.