• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Elektryczny Smerf za mniej niż 20 tysięcy złotych? Geely pokazuje auto, które może wywrócić rynek do góry nogami

21.08.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Kim jest ten mały Smerf?
  • Gigant w przebraniu
  • Co pod maską i za ile?
  • Czy zobaczymy go w Polsce? Analiza sytuacji

Chiński rynek motoryzacyjny nie przestaje zaskakiwać. Kiedy w Europie wciąż dyskutujemy o barierze cenowej dla aut elektrycznych, koncern Geely prezentuje pojazd, który brzmi jak żart, ale jest jak najbardziej realny. Poznajcie Livian Smurf – mały, uroczy i szokująco tani samochód elektryczny, który może być odpowiedzią na potrzeby milionów kierowców miejskich.

Kim jest ten mały Smerf?

Nazwa nie jest przypadkowa. Livian Smurf wygląda, jakby właśnie wyjechał z planu kreskówki. Jego przednie światła, które producent opisuje jako „oczy leśnego duszka”, w połączeniu ze srebrnym zderzakiem tworzą coś na kształt uśmiechniętej twarzy. Całość dopełnia pudełkowata, ale sympatyczna bryła, która od razu przywodzi na myśl skojarzenia z bajkowymi postaciami.

Jednak to wymiary robią największe wrażenie. Livian Smurf ma zaledwie 3,1 metra długości, 1,56 metra szerokości i 1,61 metra wysokości. Aby dać wam lepszy obraz sytuacji, to niemal identyczna długość jak w przypadku naszego poczciwego Fiata 126p, ale Smurf jest od niego znacznie wyższy i nieco szerszy. To prawdziwy mikrosamochód, stworzony do przeciskania się przez zatłoczone ulice i parkowania w miejscach, o których kierowcy standardowych kompaktów mogą tylko pomarzyć.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Wnętrze jest proste i minimalistyczne, ale niepozbawione nowoczesnych akcentów. Centralne miejsce zajmuje lewitujący ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, a przed kierowcą znajduje się mniejszy wyświetlacz z podstawowymi informacjami. Ciekawostką jest kierownica, którą producent nazywa „magiczną różdżką elfa”. Mimo niewielkich rozmiarów, auto ma oferować praktyczne rozwiązania, jak zewnętrzne haczyki czy obrotowy selektor trybów jazdy.

Inne w podobnym temacie

chevy sporty ev 01

Chevrolet pokazał projekt idealnego miejskiego elektryka. Niestety, jest jeden poważny haczyk

25/11/2025
saic solid-state battery

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

23/11/2025
geely galaxy v900

Geely Galaxy V900 oficjalnie. Ten gigantyczny van ma skrzydła i chce zmienić zasady gry

23/11/2025
miasto nocą

Zapomnij o złocie i kryptowalutach. Nową walutą światową staje się kilowatogodzina, a Chiny właśnie przejęły mennicę

22/11/2025
REKLAMA
Livian Smurf
Livian Smurf
Livian Smurf
Livian Smurf

Gigant w przebraniu

Choć marka Livian Auto może brzmieć obco, stoi za nią prawdziwy potentat. Livian to submarka należąca do Geely, czyli jednego z największych chińskich koncernów motoryzacyjnych. To ta sama firma, która ma w swoim portfolio takie marki jak Volvo, Polestar, Zeekr czy Lotus. To natychmiastowo dodaje projektowi wiarygodności. Nie mówimy tu o małym startupie, ale o produkcie giganta z ogromnym doświadczeniem i zapleczem technologicznym.

Co więcej, Smurf nie jest zupełnie nową konstrukcją. To w rzeczywistości odświeżona wersja znanego w Chinach modelu Geely Panda Mini. I to jest kluczowa informacja, ponieważ Panda Mini okazała się sprzedażowym hitem. Tylko od stycznia do lipca tego roku sprzedano ponad 100 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Oznacza to, że konstrukcja jest sprawdzona, a produkcja masowa pozwala na radykalne cięcie kosztów.

Livian Smurf wnętrze

Co pod maską i za ile?

Przejdźmy do konkretów, które interesują wszystkich najbardziej. Livian Smurf będzie napędzany pojedynczym silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW (około 40 KM). Pozwoli to na osiągnięcie maksymalnej prędkości 100 km/h. To wartości, które jasno definiują przeznaczenie tego auta – jest to pojazd stricte miejski i podmiejski.

Za zasilanie odpowiadać ma bateria litowo-żelazowo-fosforanowa (LFP) o pojemności około 17 kWh. Według chińskiej normy CLTC powinno to wystarczyć na przejechanie około 200 kilometrów. W realnych, europejskich warunkach można bezpiecznie założyć, że zasięg wyniesie około 130-150 kilometrów, co wciąż jest w zupełności wystarczające do codziennych dojazdów do pracy, na zakupy czy odwożenia dzieci do szkoły.

Teraz cena. To ona jest prawdziwą bombą. Przewiduje się, że Livian Smurf będzie kosztował w Chinach poniżej 36 000 juanów. Po dzisiejszym kursie daje to kwotę około 18 500 złotych. Tak, dobrze czytacie. To cena, za którą w Polsce trudno dziś kupić nowy skuter dobrej marki, a co dopiero czteroosobowy samochód elektryczny.

Livian Smurf wnętrze
Livian Smurf wnętrze
Livian Smurf wnętrze

Czy zobaczymy go w Polsce? Analiza sytuacji

To pytanie jest oczywiście kluczowe. Czy mamy szansę zobaczyć Smerfa na polskich drogach w cenie poniżej, powiedzmy, 30 tysięcy złotych? Sytuacja jest złożona. Z jednej strony, europejski rynek łaknie tanich i małych aut elektrycznych. Sukces Dacii Spring, która jest znacznie droższa, pokazuje, że jest ogromna nisza do wypełnienia. Koncern Geely, dzięki posiadaniu Volvo i Polestara, ma już w Europie rozbudowaną sieć logistyczną i serwisową. Wprowadzenie nowego, taniego modelu byłoby więc łatwiejsze niż dla zupełnie nowego gracza.

Z drugiej strony piętrzą się przeszkody. Największą z nich są europejskie wymogi homologacyjne i bezpieczeństwa. Samochód zaprojektowany na rynek chiński w tak niskiej cenie niemal na pewno musiałby przejść szereg kosztownych modyfikacji, aby sprostać testom zderzeniowym Euro NCAP i innym regulacjom. To z pewnością podniosłoby jego cenę. Do tego dochodzi kwestia ewentualnych ceł na chińskie samochody, nad którymi pracuje Unia Europejska.

Bardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, że Smurf nie trafi do nas w tej samej formie i cenie. Może jednak stać się bazą dla nowego, budżetowego modelu przeznaczonego na rynek europejski, który po niezbędnych modyfikacjach kosztowałby w okolicach 40-50 tysięcy złotych. Nawet taka kwota byłaby rewolucją i potężnym ciosem dla konkurencji. Niezależnie od wszystkiego, pojawienie się Liviana Smurfa to wyraźny sygnał dla europejskich producentów: czas tanich elektryków nadchodzi wielkimi krokami, a rewolucja może zacząć się w Chinach.

REKLAMA

A co Wy sądzicie o takim pojeździe? Czy kupilibyście taki samochód za, powiedzmy, 25-30 tysięcy złotych jako drugie auto w rodzinie? Czy to przyszłość miejskiej mobilności, czy może niebezpieczna, tania zabawka? Czekamy na wasze opinie w komentarzach!

Tagi: baterie LFPchińskie elektrykichińskie samochodychińskie samochody elektryczneChinyGeelyLivian SmurfLivian Smurf bateriaLivian Smurf cenaLivian Smurf mocLivian Smurf specyfikacjaLivian Smurf wnętrzeLivian Smurf wyglądLivian Smurf zasięgmały samochód elektryczny
Udostępnij1Tweet1UdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

chevy sporty ev 01
Aktualności

Chevrolet pokazał projekt idealnego miejskiego elektryka. Niestety, jest jeden poważny haczyk

2025-11-25
saic solid-state battery
Aktualności

SAIC odpala linię produkcyjną baterii ze stałym elektrolitem. Czy rok 2027 to realny początek nowej ery?

2025-11-23
geely galaxy v900
Aktualności

Geely Galaxy V900 oficjalnie. Ten gigantyczny van ma skrzydła i chce zmienić zasady gry

2025-11-23

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
xpeng x9 erev
Aktualności

Xpeng szykuje luksusowego vana z zasięgiem 1600 km i własnym „Mózgiem AI”

2025-11-18
byd fang cheng bao tai 3
Aktualności

BYD Fang Cheng Bao Tai 3 debiutuje w Chinach – przystępna elektromobilność z zaawansowanymi technologiami

2025-04-17
ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.