• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Awaria wszystkich autobusów wodorowych w Poznaniu: co poszło nie tak?

06.03.2025
w Aktualności
Czas czytania: 3 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

W poniedziałek rano w Poznaniu doszło do spektakularnej awarii całej floty 25 autobusów wodorowych, zmuszając miasto do nagłego wprowadzenia autobusów z silnikami diesla. To kolejny cios dla technologii wodorowej w transporcie publicznym, która wciąż zmaga się z problemami technicznymi i logistycznymi.

Historia floty wodorowej w Poznaniu

Poznań rozpoczął swoją przygodę z autobusami wodorowymi w 2023 roku, kiedy to na ulice miasta wyjechały pierwsze dwa pojazdy marki Solaris. Był to początek realizacji większego zamówienia na 25 autobusów, które zostało złożone w październiku 2022 roku. Przez pewien czas wydawało się, że wdrożenie tej technologii przebiega pomyślnie, aż do momentu, gdy wszystkie pojazdy jednocześnie odmówiły posłuszeństwa.

Przyczyny awarii

Według rzecznika MPK Poznań, problem dotyczył komputerów pokładowych, które jednocześnie zgłosiły usterkę we wszystkich autobusach. Obecnie trwa dochodzenie prowadzone wspólnie z producentem autobusów, firmą Solaris, oraz dostawcą wodoru.

Jednym z głównych podejrzanych jest jakość paliwa wodorowego. Jak wyjaśnił przedstawiciel MPK, wodór używany w pojazdach musi mieć czystość na poziomie 99,97%, co oznacza, że tylko 0,03% mogą stanowić inne gazy. W przypadku niższej jakości paliwa, systemy pojazdów mogą odmawiać pracy.

Inne w podobnym temacie

ładowarki electra

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

20/11/2025
polestar ładowanie

Chorwacja stawia na firmy. Miliony euro na elektryki, ale nie dla Kowalskiego

15/08/2025
toyota mirai

Właściciele Toyoty Mirai pozywają koncern za niedziałającą infrastrukturę wodorową

14/07/2025
dodge charger daytona ev render

Dodge Charger Daytona EV wycofywany z rynku. Problem z sztucznym rykiem silnika może być śmiertelnie niebezpieczny

02/07/2025

Wodorowe autobusy w Europie: liczby i wyzwania

W 2024 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 378 autobusów wodorowych, co stanowi wzrost o 82% rok do roku. Solaris kontroluje aż 65% rynku autobusów wodorowych w Europie, co czyni go liderem w tej technologii. Jednak w porównaniu z autobusami elektrycznymi na baterie (BEV), liczby te są wciąż niewielkie. W 2024 roku w UE zarejestrowano około 17 150 autobusów zeroemisyjnych, z czego zdecydowana większość to pojazdy bateryjne.

Czy wodór ma przyszłość w transporcie publicznym?

Technologia wodorowa w autobusach oferuje kilka kluczowych zalet, takich jak długi zasięg i krótki czas tankowania. Jednak awarie, takie jak ta w Poznaniu, podważają jej niezawodność i opłacalność. Warto zauważyć, że MAN Trucks, jeden z liderów w branży transportowej, już wcześniej ostrzegał, że wodór nie jest w stanie konkurować z pojazdami bateryjnymi w transporcie publicznym.

W Europie, gdzie autobusy elektryczne na baterie dominują rynek, wodór wciąż zmaga się z problemami technicznymi, wysokimi kosztami produkcji i dystrybucji paliwa oraz ograniczoną infrastrukturą tankowania.

Co dalej z flotą wodorową w Poznaniu?

MPK Poznań zapowiedziało, że będzie kontynuować współpracę z Solarisem i dostawcą wodoru w celu rozwiązania problemu. Istnieje jednak ryzyko, że takie incydenty mogą wpłynąć na decyzje innych miast w Polsce i Europie, które rozważają inwestycje w technologię wodorową.

Co myślisz?

Awaria floty wodorowej w Poznaniu to poważny cios dla technologii wodorowej w transporcie publicznym. Choć wodór oferuje pewne korzyści, takie jak szybkie tankowanie i długi zasięg, problemy z niezawodnością i jakością paliwa mogą zniechęcić miasta do dalszych inwestycji w tę technologię.

Czy wodór ma szansę konkurować z autobusami elektrycznymi na baterie? Jakie są Wasze opinie na temat przyszłości transportu publicznego? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

Tagi: autobus wodorowyawariakomunikacja miejskapoznańsolariswodór
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20
polestar ładowanie
Aktualności

Chorwacja stawia na firmy. Miliony euro na elektryki, ale nie dla Kowalskiego

2025-08-15
toyota mirai
Aktualności

Właściciele Toyoty Mirai pozywają koncern za niedziałającą infrastrukturę wodorową

2025-07-14

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
mercedes glb eq
Aktualności

Kanciasty Mercedes wraca do gry i celuje prosto w Teslę Model Y. Oto nowy Mercedes GLB EQ

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.