• Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

BMW stawia na chińską technologię. Niemcy wybierają Momenta do walki z lokalnymi gigantami

17.07.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Dlaczego BMW sięga po chińską technologię
  • Kim jest Momenta
  • Nie tylko BMW stawia na Momenta
  • Co BMW zyskuje dzięki współpracy
  • Neue Klasse – nowa nadzieja BMW
  • Walka o segment premium
  • Chińska lekcja pokory
  • Co nas czeka

Bawarska marka BMW oficjalnie ogłosiła współpracę z chińskim startupem Momenta w zakresie systemów autonomicznej jazdy. To kolejny krok niemieckiej marki w kierunku adaptacji do wymagań chińskiego rynku elektrycznych pojazdów, gdzie lokalni producenci wyznaczają coraz wyższe standardy technologiczne.

Dlaczego BMW sięga po chińską technologię

Decyzja BMW nie jest przypadkowa. Jak donoszą chińskie media, pod koniec 2024 roku kierownictwo koncernu z Monachium osobiście odwiedziło Chiny, aby przetestować systemy wspomagania jazdy oferowane przez lokalne marki. Doświadczenie okazało się dla Niemców szokiem – dotychczasowe podejście polegające na opracowywaniu rozwiązań przez zespoły w Niemczech nie było w stanie nadążyć za tempem innowacji chińskich firm.

Na początku 2025 roku BMW rozpoczęło intensywne poszukiwania dostawców technologii autonomicznej jazdy na chińskim rynku. W procesie selekcji uczestniczyły między innymi firmy QCraft i DeepRoute, ale ostatecznie zwycięzcą okazała się Momenta.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Kim jest Momenta

Momenta to firma założona w 2016 roku z siedzibą w Suzhou, nieopodal Szanghaju. Jeden z jej współzałożycieli, Ren Shaqing, w 2020 roku dołączył do Nio, gdzie odpowiadał za rozwój systemów inteligentnej jazdy. To pokazuje, jak przeplatają się kadry w chińskim sektorze elektromobilności.

REKLAMA

Startup ma już na koncie imponującą listę partnerów. Strategiczne inwestycje w Momenta poczyniły takie giganty jak Mercedes-Benz, Toyota, General Motors czy Bosch. Firma prowadzi działalność nie tylko w Chinach, ale także w Niemczech, Japonii i Stanach Zjednoczonych.

momenta go

Nie tylko BMW stawia na Momenta

BMW nie jest jedyną marką premium, która zaufała chińskiej firmie. W czerwcu 2024 roku Mercedes-Benz również ogłosił współpracę z Momenta nad wprowadzeniem zaawansowanych systemów autonomicznej jazdy w swoich nadchodzących modelach. Podobnie Toyota poprzez swój joint venture GAC Toyota nawiązała partnerstwo z chińskim startupem.

Te działania pokazują, że Momenta stała się jednym z kluczowych dostawców rozwiązań inteligentnej jazdy na chińskim rynku, konkurując bezpośrednio z gigantami technologicznymi takimi jak Huawei.

Co BMW zyskuje dzięki współpracy

System opracowany przez BMW i Momenta zostanie wdrożony w wielu modelach bawarskiej marki, w tym w nowej generacji pojazdów produkowanych lokalnie w Chinach. Rozwiązanie ma oferować użytkownikom pełne wsparcie jazdy autonomicznej – od punktu do punktu – zarówno na autostradach, jak i w ruchu miejskim.

BMW podkreśla, że nowy system wykorzystuje ponad 20 lat doświadczenia w zakresie technologii bezpieczeństwa w obszarze wspomagania jazdy. To ma gwarantować użytkownikom niezawodne i przyjazne w obsłudze funkcje inteligentnego wspomagania jazdy.

Neue Klasse – nowa nadzieja BMW

Współpraca z Momenta ma szczególne znaczenie dla przyszłości BMW na chińskim rynku. Niemiecki koncern przygotowuje się do wprowadzenia modeli z serii Neue Klasse, nawiązującej do kultowych pojazdów z lat 60. i 70., które wyniosły BMW do rangi marki luksusowej.

Pierwszy model z tej serii, nowa generacja iX3 (kod NA6), ma rozpocząć produkcję w węgierskiej fabryce BMW w drugiej połowie tego roku. Chiny staną się priorytetem w 2026 roku, kiedy na lokalnym rynku pojawią się nowe wersje i3, iX3 oraz wydłużona wersja iX3.

bmw neue klasse

Walka o segment premium

Ceny nowych modeli BMW Neue Klasse mają startować od około 250 000 juanów (około 127 500 złotych). To oznacza bezpośrednią konkurencję z takimi chińskimi markami premium jak Li Auto, Aito, Xiaomi czy Nio.

Dla BMW to powrót do korzeni. Nazwa Neue Klasse nie jest przypadkowa – tak nazywały się modele, które w latach 60. i 70. przekształciły BMW z przeciętnej marki motoryzacyjnej w lidera segmentu luksusowego. Teraz historia ma się powtórzyć, ale w erze elektryfikacji.

REKLAMA

Chińska lekcja pokory

BMW było jednym z pionierów elektromobilności wśród europejskich marek luksusowych. W 2014 roku wprowadziło do Chin dwa elektryczne modele: efektywne i3 oraz sportowe i8. Jednak przez kolejne lata rozwój pojazdów elektrycznych w BMW praktycznie zamrożono.

Tymczasem chiński rynek przyspieszył dramatycznie. BYD w lutym 2025 roku wprowadził aktualizacje Smart Driving Edition dla 21 modeli, w tym dla najtańszego Seagulla kosztującego zaledwie 69 800 juanów (około 35 600 złotych). W lipcu BYD ogłosiło, że sprzedaż modeli wyposażonych w systemy God’s Eye przekroczyła milion sztuk.

bmw i3

Co nas czeka

Partnerstwo BMW z Momenta to sygnał, że europejskie marki muszą dostosować się do chińskich standardów technologicznych, jeśli chcą konkurować na największym rynku elektrycznych pojazdów na świecie. Oczekiwać można kolejnych podobnych sojuszy, gdzie zachodnie marki będą sięgać po chińską technologię.

Jednocześnie sukces Momenta może zainspirować inne chińskie firmy technologiczne do ekspansji globalnej. To może oznaczać, że w przyszłości chińskie rozwiązania w zakresie autonomicznej jazdy trafią także na europejski rynek.

Jak myślicie – czy europejskie marki premium będą w stanie odzyskać przewagę technologiczną nad chińskimi konkurentami, czy czeka nas era dominacji chińskich rozwiązań w elektromobilności?

Tagi: autonomiczna jazdaBMWbmw neue klasseChinymomenta goneue klasserozwójwspółpraca
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

hub ladowania chiny
Aktualności

Chiny wciskają gaz do dechy. W trzy lata podwoją liczbę ładowarek dla aut elektrycznych

2025-10-19
bmw sup sipaboards
Aktualności

BMW ma nowy pojazd elektryczny. Cena zwala z nóg, a nie ma nawet kół

2025-10-16
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen czechy
Aktualności

Orlen rusza z potężną ofensywą. Tysiące ładowarek zaleją Czechy, a w Polsce już widać pierwsze efekty

2025-10-15
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
Leapmotor B10
Aktualności

Chiński SUV za 120 tysięcy złotych wjeżdża do Polski – Leapmotor B10

2025-10-15
xiaomi su7 spalony
Aktualności

Xiaomi SU7 stanęło w płomieniach. Kierowca uwięziony w śmiertelnej pułapce

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.