Dodge Charger EV, reklamowany jako pierwszy na świecie elektryczny muscle car, przygotowuje się do debiutu poza Ameryką Północną. To krok, który może odmienić oblicze międzynarodowego rynku samochodowego. Czy Dodge zdoła przekonać fanów klasycznych aut sportowych do elektryczności?
Kiedy Dodge Charger EV pojawi się za granicą?
W marcu Dodge zaprezentował całkowicie elektryczny model Charger Daytona EV, obiecując, że będzie to „najszybszy i najmocniejszy muscle car na świecie”. Teraz samochód zyskuje szansę, by udowodnić swoją wartość na rynkach poza Ameryką Północną.
Stellantis, właściciel marki Dodge, potwierdził, że Charger EV trafi do sprzedaży na Bliskim Wschodzie w drugiej połowie 2025 roku. Ponadto, importerzy w Europie rozpoczną jego sprzedaż już w przyszłym roku (według informacji ze strony internetowej Dodge). To historyczny moment dla Dodge’a, który po raz pierwszy wprowadza elektryczną wersję swojego kultowego modelu na rynek globalny.
Co wiemy o nowym Dodge Charger Daytona EV?
Dodge przygotował dla klientów dwa warianty elektrycznego Chargera w USA, które trafią także na inne rynki:
- Dodge Charger Daytona R/T: 496 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, cena od 59 995 USD (bez opłat transportowych).
- Dodge Charger Daytona Scat Pack: 670 KM, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,3 sekundy, cena od 73 190 USD.
Charger Daytona EV został zaprojektowany z myślą o wydajności na najwyższym poziomie. Wyposażony w baterię litowo-jonową o pojemności 100,5 kWh, bazującą na chemii niklu, kobaltu i aluminium, zapewnia imponującą moc. Bateria składa się z 13 modułów szeregowych o wysokiej gęstości energetycznej, co pozwala uzyskać szczytową moc 550 kW i utrzymać ponad 500 kW na dystansie 1/4 mili.
Model Scat Pack dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 670 KM i szacowanym momencie obrotowym 850 Nm. Silniki napędzają wszystkie koła, a tylna jednostka posiada mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Auto osiąga 0-100 km/h w zaledwie 3,3 sekundy i pokonuje 1/4 mili w 11,5 sekundy. Dodatkowe funkcje, takie jak Launch Control i Line Lock, podkreślają jego charakter muscle cara, umożliwiając efektowne starty i burnouty.
Czy Dodge ma szansę na międzynarodowy sukces?
Rynek muscle carów w Europie i na Bliskim Wschodzie różni się od amerykańskiego. Tamtejsi klienci są bardziej przyzwyczajeni do mniejszych, zwrotnych pojazdów, a cena elektrycznych aut często jest kluczowym czynnikiem decyzyjnym. Jednak Dodge liczy na sukces, łącząc legendarny styl muscle carów z nowoczesną technologią.
Stellantis rozszerza również swoją ofertę elektrycznych pojazdów użytkowych, w tym RAM 1500 REV, który trafi na rynki zagraniczne w przyszłym roku. To pokazuje, że firma widzi potencjał w ekspansji swoich marek elektrycznych poza Amerykę Północną.
Co dalej?
Debiut elektrycznego Dodge Charger Daytona EV na globalnym rynku może być początkiem nowej ery muscle carów. Jeśli samochód odniesie sukces, może to zachęcić innych producentów do tworzenia elektrycznych wersji swoich klasycznych modeli. Pytanie brzmi: czy fani klasycznych muscle carów zaakceptują zmianę?
Co uważacie?
Czy elektryczny Dodge Charger Daytona EV ma szansę na sukces w Europie i na Bliskim Wschodzie? Jak myślicie, czy elektryczne muscle cary będą w stanie zdominować rynek w nadchodzących latach? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji