• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Fiat 500e z wymianą baterii w 5 minut? Nowy-stary pomysł Stellantis może zmienić zasady gry

12.06.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Mały Fiat, wielka zmiana
  • Jak działa technologia Ample?
  • Nio i CATL też grają w tę grę
  • Dla kogo wymiana baterii ma sens?
  • Czy to naprawdę działa?
  • Czy Europa pójdzie za Hiszpanią?
  • Co dalej z ładowaniem?
  • Czy wymiana baterii to przyszłość elektromobilności?

W Hiszpanii właśnie zaczęła się cicha rewolucja. Na ulicach Madrytu pojawiły się egzemplarze Fiat 500e, które nie potrzebują godzinnego ładowania – wystarczą im zaledwie 5 minut na pełne „tankowanie” energii. A wszystko to dzięki współpracy Stellantisa i amerykańskiego startupu Ample, który stawia na technologię wymiennych baterii.

Mały Fiat, wielka zmiana

Pomysł jest prosty, ale może mieć ogromne znaczenie dla elektromobilności. Fiat 500e, czyli znany już na rynku kompaktowy elektryk, zyskał nową cechę: baterię, którą można szybko wymienić zamiast tradycyjnie ładować. Takie rozwiązanie wdrożono na razie w 100 egzemplarzach, które trafią do hiszpańskiej floty carsharingowej Free2move – marki należącej do Stellantisa.

Projekt nie wystartował z dnia na dzień. Już rok temu testowano 40 takich aut w Madrycie. Po pozytywnej homologacji i sprawdzeniu ich w codziennym użytkowaniu, zdecydowano się na rozszerzenie projektu. Do połowy 2025 roku po stolicy Hiszpanii ma jeździć już 100 Fiatów 500e z wymiennymi modułami.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Jak działa technologia Ample?

Startup Ample, mający siedzibę w San Francisco, stworzył system wymiany baterii, który nie wymaga projektowania unikalnych baterii dla każdego modelu samochodu. Kluczem są moduły wielkości walizki podręcznej, które można łączyć w zależności od potrzeb użytkownika.

Jeśli jeździsz po mieście i nie pokonujesz więcej niż 150 km dziennie – wystarczy jeden moduł. Ale jeśli raz w miesiącu jedziesz dalej, możesz zdecydować się na większy zestaw, np. czteromodułowy. To elastyczność, jakiej do tej pory brakowało w świecie elektromobilności.

REKLAMA

Co więcej, moduły Ample są projektowane jako zamienniki oryginalnych baterii, co oznacza, że ich technologia może być potencjalnie wdrożona w wielu istniejących modelach elektryków. To może całkowicie zmienić sposób myślenia o ładowaniu EV.

Nio i CATL też grają w tę grę

Systemy wymiennych baterii to nie tylko pomysł Ample. Chiński Nio od lat rozwija własną sieć Power Swap Stations – specjalnych punktów, w których cały pakiet baterii wymieniany jest automatycznie w ciągu około 3 minut. Obecnie w Chinach działa już kilka tysięcy takich stacji, a Nio planuje ekspansję na inne rynki, w tym do Europy.

Technologia Nio jest jednak ściśle zintegrowana z ich autami – wymiana możliwa jest tylko w pojazdach tej marki, co ogranicza elastyczność. Zaletą jest natomiast pełna automatyzacja i możliwość rezerwacji wymiany przez aplikację. W Chinach wielu użytkowników wybiera modele Nio właśnie ze względu na wygodę, jaką oferuje ten system.

REKLAMA

Z kolei CATL, największy producent baterii na świecie, również rozwija własne rozwiązanie – Choco-Swap. CATL również stawia na modułowość i skalowalność, umożliwiając dostosowanie pojemności do potrzeb użytkownika. Evogo testowane jest obecnie w wybranych chińskich miastach, a CATL planuje rozszerzenie oferty.

Wspólnym mianownikiem tych projektów jest chęć skrócenia czasu uzupełniania energii oraz zwiększenia dostępności pojazdów – szczególnie w zastosowaniach komercyjnych, jak floty, carsharing, czy dostawy miejskie.

Dla kogo wymiana baterii ma sens?

Zwykły użytkownik, który ładuje samochód w domu w nocy, raczej nie odczuje potrzeby korzystania z takiej technologii. Ale dla firm carsharingowych czas to pieniądz – każda minuta, gdy auto stoi „pod ładowarką”, to stracony zarobek.

Dlatego systemy wymiany baterii szczególnie dobrze sprawdzają się w dużych flotach, gdzie liczy się maksymalne wykorzystanie pojazdów. „Każda minuta, którą auto spędza poza drogą, to strata dla operatora. Nasze 5-minutowe wymiany eliminują ten problem” – tłumaczy Khaled Hassounah, CEO Ample.

Czy to naprawdę działa?

Ample nie jest już tylko wizją. Firma postawiła pierwsze stacje wymiany baterii już w 2021 roku w Kalifornii. Pierwsza generacja wymieniała wszystkie moduły w około 10 minut. W 2023 pojawiła się wersja drugiej generacji, która skróciła ten czas do 5 minut, a do tego pozwalała kierowcy i pasażerowi pozostać w aucie podczas całej operacji.

Nio działa na dużo większą skalę, ale tylko w ramach własnego ekosystemu. CATL z kolei celuje w rozwiązania dla różnych producentów – podobnie jak Ample. Wszystkie trzy podejścia pokazują, że idea wymiennych baterii nie jest egzotycznym eksperymentem, ale realnym kierunkiem rozwoju.

Czy Europa pójdzie za Hiszpanią?

To, co dzieje się teraz w Madrycie, może być początkiem większej zmiany. Jeżeli projekt pokaże, że Fiat 500e daje radę w hiszpańskim carsharingu, Stellantis może wdrożyć podobne rozwiązania w innych miastach i krajach. W końcu posiada marki takie jak Opel, Peugeot czy Citroën – a wiele z ich modeli elektrycznych korzysta z podobnych platform.

Pytanie tylko, czy infrastruktura nadąży za ambicjami. Budowa stacji wymiany baterii to spore przedsięwzięcie – wymaga przestrzeni, zaplecza technicznego i odpowiedniej liczby pojazdów, by była opłacalna. Ale jeśli firmy carsharingowe będą coraz częściej sięgać po elektryki, to właśnie takie rozwiązania mogą zyskać przewagę nad tradycyjnym ładowaniem.

Co dalej z ładowaniem?

Wielu producentów samochodów koncentruje się dziś na ultraszybkim ładowaniu – 800V, ładowarki 350 kW, itd. Ale nawet najlepsze ładowarki wymagają przynajmniej kilkunastu minut. I to tylko wtedy, gdy infrastruktura działa bez zarzutu. Wymiana baterii rozwiązuje ten problem zupełnie inaczej: nie ładuje, tylko wymienia.

Czy to oznacza, że technologia Ample, Nio czy CATL wyprze klasyczne ładowarki? Raczej nie. Ale mogą je skutecznie uzupełnić – zwłaszcza w sektorach, gdzie czas oznacza realne pieniądze.

Czy wymiana baterii to przyszłość elektromobilności?

Technologia wymiennych baterii wciąż ma przed sobą wiele wyzwań – zarówno technicznych, jak i organizacyjnych. Ale to, co robią Stellantis, Ample, Nio i CATL pokazuje, że ten pomysł ma sens. Szczególnie w kontekście transportu miejskiego, carsharingu czy nawet dostaw ostatniej mili.

To nie rewolucja dla każdego kierowcy, ale może być kluczowym elementem strategii elektryfikacji flot.

Zachęcamy do dyskusji – czy uważacie, że technologia wymiany baterii ma sens w Polsce? Czy mogłaby zadziałać np. w takich miastach jak Warszawa, Wrocław czy Gdańsk? A może to ślepa uliczka? Czekamy na Wasze komentarze.

Tagi: Amplefiat 500efiat 500e bateriafiat 500e cenafiat 500e mocfiat 500e specyfikacjafiat 500e wnętrzefiat 500e wyglądfiat 500e zasięgFree2movehiszpaniaStellantiswymiana baterii
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

Peugeot E-208 GTi
Aktualności

Peugeot E-208 GTi: legenda GTi wraca jako elektryczny hot hatch

2025-06-13
firefly ev
Aktualności

Nio testuje Firefly w Europie, ale Polski na razie nie ma na mapie

2025-06-12
candela c-8 polestar rejs
Aktualności

Elektryczna rewolucja na Morzu Śródziemnym: łódź Candela C-8 „przefrunęła” z Europy do Afryki!

2025-06-04

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
REKLAMA

Popularne wpisy

byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
xpeng ladowanie plugsurfing
Aktualności

Rewolucja w polskiej elektromobilności: Xpeng daje trzy lata darmowego ładowania za symboliczną złotówkę

2025-06-10
xpeng g7
Aktualności

Xpeng G7: elektryczny SUV z chipami AI własnej produkcji – chiński konkurent dla Tesli i Zeekr już dostępny w przedsprzedaży

2025-06-11
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.