Huawei i szanghajski gigant motoryzacyjny SAIC Motor planują oficjalnie ogłosić powstanie swojej wspólnej marki samochodowej Shangjie (尚界) już 10 kwietnia. Informację tę podał chiński serwis informacyjny Cailian, powołując się na źródła branżowe.
Piąta marka w sojuszu HIMA
Shangjie będzie piątą marką działającą w ramach biznesu Huawei HIMA (Harmony Intelligent Mobility Alliance). Ten strategiczny sojusz to jedno z najważniejszych przedsięwzięć chińskiego giganta technologicznego na rynku motoryzacyjnym. Więcej szczegółów na temat marki i jej produktów ma zostać ujawnionych podczas przyszłomiesięcznej premiery.
Oficjalna współpraca między Huawei i SAIC została potwierdzona 21 lutego tego roku, kiedy to SAIC ogłosił podpisanie umowy z Huawei w celu wspólnego tworzenia globalnie konkurencyjnych inteligentnych pojazdów.
Pierwszy model Shangjie
Według doniesień Cailian, pierwszy model marki Shangjie będzie bazował na modelu oznaczonym wewnętrznie jako ES39 pochodzącym z submarki SAIC – Roewe. Co istotne, pojazd prawdopodobnie wykorzysta rozwiązanie SAIC z zakresu pojazdów elektrycznych z range extenderem (EREV) jako układ napędowy.
Model ma zostać oficjalnie wprowadzony na rynek jeszcze w tym roku, jak twierdzi źródło branżowe bliskie Huawei cytowane w raporcie Cailian.17 lutego inny lokalny serwis informacyjny, Yicai, informował, że pierwszy model Shangjie będzie miał cenę początkową około 150 000 juanów (około 80 000 zł), co uczyni go najtańszym modelem w portfolio HIMA. Dla porównania, obecne modele HIMA kosztują od około 250 000 juanów w górę (133 000 zł+).
Strategia sprzedaży i pozycjonowanie na rynku
Wszystkie modele nowej marki mają być sprzedawane za pośrednictwem kanałów dystrybucji HIMA, co oznacza wykorzystanie rozbudowanej sieci sprzedaży i obsługi Huawei.
W ramach biznesu HIMA, Huawei i lokalne firmy samochodowe stworzyły już cztery nowe marki:
- Aito we współpracy z Seres Group
- Luxeed we współpracy z Chery
- Stelato we współpracy z BAIC Group
- Maextro we współpracy z Anhui Jianghuai Automobile Group (JAC)
Obecnie w ramach tego biznesu sprzedawanych jest sześć modeli: Aito M5, Aito M7, Aito M9, Luxeed S7, Luxeed R7 i Stelato S9. Wszystkie te pojazdy łączy zastosowanie zaawansowanych technologii Huawei w zakresie systemów wspomagania kierowcy, łączności i infotainment.


Szybkie tempo rozwoju współpracy
11 lutego serwis 36kr informował, że współpraca między Huawei a SAIC rozwija się w szybkim tempie. Zespół Huawei wysłał już pracowników do uczestnictwa w projekcie, a SAIC również zgromadził zespół liczący setki osób.
Według 36kr, Huawei wykorzysta swoje doświadczenie w zakresie produktów i marketingu do przekształcenia produktu, a nowy model ma zostać wprowadzony na rynek w czwartym kwartale 2025 roku.
Znaczenie dla rynku
Wejście Huawei i SAIC na rynek z nową marką Shangjie może istotnie wpłynąć na krajobraz chińskiego przemysłu motoryzacyjnego. Cena startowa około 150 000 juanów pozycjonuje markę w konkurencyjnym segmencie średniej półki, gdzie może rywalizować z pojazdami takich marek jak BYD czy Geely.
SAIC Motor, jako jeden z największych producentów samochodów w Chinach, wniesie do współpracy swoje doświadczenie w produkcji pojazdów i infrastrukturę przemysłową. Z kolei Huawei zapewni zaawansowane technologie, szczególnie w obszarach autonomicznej jazdy, łączności i systemów infotainment.
Współpraca Huawei z SAIC to kolejny krok w strategii technologicznego giganta, który zamiast samodzielnie produkować samochody, preferuje model partnerski, dostarczając swoje rozwiązania technologiczne tradycyjnym producentom. Czy podejście to okaże się skuteczne w dynamicznie zmieniającym się krajobrazie motoryzacji elektrycznej? Odpowiedź poznamy już w nadchodzących miesiącach.
Dołącz do dyskusji