Chiński producent samochodów elektrycznych Li Auto ogłosił, że wszystkie nowe modele wprowadzone na rynek w 2025 roku będą wyposażone w LiDAR jako standardowy element systemów inteligentnego prowadzenia. Decyzja ta obejmuje zarówno odświeżone wersje obecnych modeli z rozszerzonym zasięgiem (EREV), jak i nowe modele w pełni elektryczne (BEV).
LiDAR jako klucz do zaawansowanego prowadzenia
LiDAR (Light Detection and Ranging) to technologia, która umożliwia precyzyjne mapowanie otoczenia pojazdu w 3D, co jest kluczowe dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) i funkcji autonomicznej jazdy. Li Auto już wcześniej stosowało LiDAR w swoich bardziej zaawansowanych systemach, takich jak AD Max, ale teraz technologia ta stanie się standardem również w tańszych modelach z systemem AD Pro.
Różnice między AD Pro a AD Max:
- AD Pro:
- Obecnie wykorzystuje chip Horizon Robotics Journey 5 o mocy obliczeniowej 128 TOPS.
- Nie posiada LiDAR-u, a algorytmy dostarcza firma QCraft.
- Obsługuje jedynie funkcje wspomagania jazdy na autostradach.
- AD Max:
- Wykorzystuje dwa chipy Nvidia Orin X o łącznej mocy obliczeniowej 508 TOPS.
- Wyposażony w LiDAR AT128 od Hesai Technology oraz zaawansowane algorytmy opracowane przez Li Auto.
- Obsługuje funkcje NOA (Navigate on Autopilot) w miastach i na autostradach.
W nowych modelach system AD Pro zostanie zaktualizowany, aby obejmować LiDAR oraz nowy chip Horizon Robotics J6M, co pozwoli na wprowadzenie funkcji takich jak memory pilot w miastach oraz potencjalnie NOA w obszarach miejskich.
Spadające koszty LiDAR-u
Jednym z powodów, dla których Li Auto zdecydowało się na wprowadzenie LiDAR-u jako standardu, jest gwałtowny spadek kosztów tej technologii. Nowa linia LiDAR-ów ATX od Hesai Technology jest wyceniana na około 200 USD za sztukę, a przy większych zamówieniach ceny mogą być jeszcze niższe.
Konkurencja na rynku inteligentnego prowadzenia
Decyzja Li Auto o wprowadzeniu LiDAR-u jako standardu jest odpowiedzią na rosnącą konkurencję w segmencie inteligentnego prowadzenia. W lutym 2025 roku BYD ogłosiło swoją strategię inteligentnych pojazdów, wprowadzając aktualizacje Smart Driving Edition do 21 modeli, co wywołało presję na innych producentów.
Li Auto pierwotnie planowało ograniczyć funkcje takie jak pilot-assisted driving i urban memory pilot do systemu AD Pro opartego na platformie Horizon Robotics J6M. Jednak po ogłoszeniu strategii BYD, firma zdecydowała się na dodanie funkcji urban NOA również do AD Pro, aby zwiększyć konkurencyjność swoich produktów.
Co oznacza to dla klientów?
Dzięki wprowadzeniu LiDAR-u jako standardu, nowe modele Li Auto będą oferować bardziej zaawansowane funkcje wspomagania kierowcy, takie jak:
- Lepsza nawigacja w miastach dzięki funkcji NOA,
- Pamięć tras w miastach (memory pilot),
- Zwiększone bezpieczeństwo dzięki precyzyjnemu mapowaniu otoczenia w 3D.
Co myślisz?
Li Auto stawia na rozwój technologii inteligentnego prowadzenia, wprowadzając LiDAR jako standard w swoich nowych modelach. Dzięki spadającym kosztom tej technologii oraz rosnącej konkurencji na rynku, firma chce umocnić swoją pozycję w segmencie zaawansowanych pojazdów elektrycznych.
Czy LiDAR jako standard w nowych modelach Li Auto to krok w dobrym kierunku? Jak oceniacie rozwój technologii inteligentnego prowadzenia? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji