Mazda, choć kojarzona głównie z dynamicznymi silnikami spalinowymi, przyspiesza swoje działania w kierunku elektromobilności. Japoński producent zapowiedział budowę pierwszego dedykowanego pojazdu elektrycznego, który powstanie na zupełnie nowej platformie EV. To istotny krok w strategii Mazdy, która planuje intensywnie rozwijać swoją ofertę elektrycznych modeli do 2030 roku.
Nowy zakład produkcji baterii w Japonii
Mazda ogłosiła budowę fabryki baterii w prefekturze Yamaguchi w Japonii. Zakład ten, realizowany we współpracy z Panasonic Energy, ma osiągnąć roczną zdolność produkcyjną na poziomie 10 GWh. Będzie on dostarczać baterie litowo-jonowe w formie cylindrycznych ogniw, które zasilą przyszłe modele elektryczne Mazdy. Co ważne, zakład posłuży również jako ośrodek badawczy, w którym Mazda będzie rozwijać technologie bateryjne, w tym potencjalne przejście na baterie półprzewodnikowe.
Strategia na przyszłość
Mazda podzieliła swoją strategię rozwoju elektromobilności na trzy fazy:
- W pierwszym etapie firma skupi się na wykorzystaniu istniejących technologii.
- Druga faza obejmie wprowadzenie nowych systemów hybrydowych oraz modeli EV w Chinach.
- W trzecim, najważniejszym etapie, Mazda planuje pełną elektryfikację swojej oferty i rozpoczęcie masowej produkcji aut elektrycznych. Do 2030 roku firma zakłada, że EV będą stanowić od 25% do 40% jej globalnej sprzedaży.
Pierwszy model dedykowany – premiera w 2027 roku
Mazda zapowiedziała, że pierwszy w pełni elektryczny model na nowej platformie zadebiutuje w 2027 roku. Według producenta, będzie to crossover lub SUV, oferujący zaawansowaną technologię, większy zasięg i nowoczesny design. Mazda obiecuje, że „radość z jazdy”, będąca znakiem rozpoznawczym marki, pozostanie centralnym elementem ich pojazdów elektrycznych.
Partnerstwo z Changan Automobile
Mazda już teraz współpracuje z chińskim producentem Changan Automobile, z którym wspólnie opracowała model elektryczny Mazda EZ-6. Sedan ten, dostępny w Chinach od października 2024 roku, jest dostępny zarówno w wersji w pełni elektrycznej, jak i z wydłużonym zasięgiem (EREV). Model ten oferuje zasięg do 600 km według cyklu CLTC oraz możliwość szybkiego ładowania od 30% do 80% w zaledwie 15 minut.
EZ-6, który już trafił na europejski rynek, został zaprojektowany z myślą o nowoczesnych kierowcach. Oferuje przestronne wnętrze, nowoczesny system infotainment z ekranem 14,6 cala oraz szereg inteligentnych funkcji, takich jak sterowanie głosowe czy rozszerzona rzeczywistość w wyświetlaczu HUD.
Czy nowy model Mazdy będzie sukcesem?
Pierwsze dedykowane modele EV Mazdy budzą duże oczekiwania. Producent stawia na zaawansowaną technologię oraz doświadczenie zdobyte przy modelu EZ-6. Choć wcześniejszy elektryczny model Mazdy, MX-30, nie zdobył większego uznania, firma wyciągnęła wnioski z tej porażki. Nowe modele będą projektowane od podstaw jako elektryczne, co pozwoli uniknąć kompromisów wynikających z adaptacji platform spalinowych.
Wyzwania i możliwości rozwoju
Mazda stoi przed szeregiem wyzwań. Konkurencja na rynku EV jest ogromna, a chińskie i koreańskie marki dynamicznie zdobywają udziały dzięki atrakcyjnym cenom i innowacyjnym rozwiązaniom. Kluczowe będzie dostarczenie pojazdów, które będą wyróżniać się nie tylko technologią, ale także jakością prowadzenia, z której Mazda słynie od lat.
Perspektywy są jednak obiecujące. Budowa dedykowanej fabryki baterii i rozwój własnej platformy EV to kroki, które mogą umocnić pozycję Mazdy na rynku. Jeżeli producentowi uda się połączyć sportowy charakter swoich aut z nowoczesnymi technologiami, ma szansę przyciągnąć zarówno dotychczasowych, jak i nowych klientów.
Co dalej?
Mazda planuje wprowadzenie kolejnych modeli na bazie współpracy z Changan Automobile oraz własnych platform. Rok 2027 będzie kluczowy dla przyszłości marki, a sukces pierwszego dedykowanego modelu elektrycznego może wyznaczyć kierunek rozwoju na kolejne lata.
A co wy sądzicie o planach Mazdy? Czy ich strategia ma szansę na sukces w dynamicznie zmieniającym się rynku? Jakie cechy powinny mieć nowe modele, by konkurować z liderami rynku EV? Zapraszamy do dyskusji.
Dołącz do dyskusji