Porsche, niemiecki producent luksusowych samochodów, odnotowuje kolejne spadki dostaw na rynku chińskim. W 2024 roku firma dostarczyła 56 887 pojazdów w Chinach, co oznacza spadek o 28% w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy to sprzedano 79 283 egzemplarze. Jest to trzeci z rzędu rok spadków na tym kluczowym rynku, który niegdyś był największym rynkiem Porsche na świecie.
Chiny już nie liderem
Chiny, które od 2015 roku były największym rynkiem zbytu Porsche, dziś przestają pełnić tę rolę. W 2021 roku sprzedaż w tym kraju osiągnęła szczyt na poziomie 95 671 egzemplarzy, lecz od tamtego czasu sukcesywnie spada. W 2022 roku Porsche sprzedało w Chinach 93 286 samochodów (spadek o 2,5% rok do roku), a w 2023 roku liczba ta wyniosła 79 283, co stanowiło kolejny spadek o 15%.
Globalne dostawy Porsche również ucierpiały, spadając w 2024 roku o 3% do poziomu 310 718 egzemplarzy. Chiny były jedynym regionem, gdzie producent odnotował spadek sprzedaży, podczas gdy na innych rynkach, takich jak Ameryka Północna czy Europa, wyniki były stabilne lub rosły.
Plany redukcji sieci dealerskiej
W obliczu trudności na rynku chińskim Porsche planuje zmniejszenie liczby swoich punktów sprzedaży w Chinach do około 100 przed 2027 rokiem. Obecnie firma posiada 144 dealerów w kraju. Redukcja sieci sprzedaży ma pomóc w optymalizacji kosztów i dostosowaniu strategii do zmieniających się warunków rynkowych.
Zgodnie z doniesieniami z grudnia 2024 roku, Porsche planuje również redukcję zatrudnienia w Chinach, szacowaną na około 30%. To drastyczny krok, który może wpłynąć na wizerunek marki na tym rynku.
Konkurencja z chińskimi markami
Spadek sprzedaży Porsche w Chinach to efekt rosnącej konkurencji na rynku luksusowych pojazdów elektrycznych. Chińscy producenci, tacy jak BYD, Nio czy Xpeng, zdobywają coraz większą popularność dzięki swoim zaawansowanym technologiom, atrakcyjnym cenom i bogatemu wyposażeniu.
Jednym z wyzwań dla Porsche jest także zmieniający się profil chińskich konsumentów. Klienci coraz częściej wybierają lokalne marki oferujące nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak zaawansowane systemy autonomicznej jazdy, które czasem przewyższają technologie oferowane przez europejskich producentów.
Wyniki na innych rynkach
Podczas gdy Chiny stanowią problematyczny rynek dla Porsche, sytuacja w innych regionach wygląda znacznie lepiej. Ameryka Północna pozostaje największym rynkiem Porsche, z 86 541 dostawami w 2024 roku, co oznacza wzrost o 1% rok do roku.
Również Europa przynosi pozytywne wyniki. W Niemczech Porsche odnotowało wzrost sprzedaży o 11% rok do roku, dostarczając 35 858 pojazdów. Na innych rynkach europejskich sprzedano 75 899 samochodów, co oznacza wzrost o 8%.
Możliwości rozwoju sytuacji
Spadki sprzedaży w Chinach to sygnał dla Porsche, że musi dostosować swoją strategię do nowych realiów rynkowych. Czy firma postawi na elektryfikację swojej oferty, by przyciągnąć bardziej wymagających chińskich klientów?
Porsche już teraz inwestuje w rozwój modeli elektrycznych, takich jak Taycan, ale to może nie wystarczyć. Kluczem do sukcesu może być lepsze zrozumienie lokalnych potrzeb i zaoferowanie konkurencyjnych technologii w segmencie pojazdów elektrycznych.
Czy Porsche może odbić się od dna w Chinach?
Pytanie, czy Porsche zdoła odzyskać dawną pozycję lidera na rynku chińskim, pozostaje otwarte. Kluczowe będą kolejne lata i decyzje dotyczące strategii marki w Chinach.
Co sądzicie o obecnej sytuacji Porsche? Czy niemiecki producent luksusowych samochodów znajdzie sposób na przełamanie trudności w Chinach? Zapraszamy do dyskusji!
Dołącz do dyskusji