• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Recykling baterii z przełomem w Chinach – odzyskują niemal 100% litu z zużytych akumulatorów EV

22.03.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 5 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Chińscy naukowcy twierdzą, że opracowali rewolucyjny proces umożliwiający odzysk praktycznie całego litu z używanych akumulatorów pojazdów elektrycznych. Ich osiągnięcie może stanowić przełom w rozwoju elektromobilności i znacząco zmniejszyć jej negatywny wpływ na środowisko.

Imponujące wyniki nowej metody

Wyniki badań, które zostały opublikowane w niemieckim czasopiśmie naukowym Angewandte Chemie, są niezwykle obiecujące. Naukowcom udało się odzyskać 99,99% litu z zużytych baterii. Oprócz tego, proces pozwala na odzyskanie innych cennych metali:

  • 97% niklu
  • 92% kobaltu
  • 91% manganu

To znacznie lepsze wyniki niż te osiągane przez dotychczasowe metody recyklingu, które często były nieefektywne w odzyskiwaniu litu.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Recykling baterii bezpieczniejszy i bardziej ekologiczny

Opracowany przez chińskich badaczy proces, nazwany „neutralnym ługowaniem”, eliminuje konieczność stosowania agresywnych chemikaliów. Zamiast nich wykorzystuje glicynę, która jest najprostszym stabilnym aminokwasem. Proces obejmuje również dodatkowe kroki zapobiegające dalszym reakcjom chemicznym po wyekstrahowaniu litu i innych materiałów.

Inne w podobnym temacie

xpeng p7

Rząd Chin się tłumaczy. Nie zabiorą nam mocy, ale każą ją włączyć ręcznie. Koniec z aferą o 5 sekund

18/11/2025
cadillac optiq eu

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

16/11/2025
dongfeng bateria solid-state

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

15/11/2025
xiaomi su7 ultra

Chiny zaciągają hamulec bezpieczeństwa. Koniec z rakietową mocą elektryków na „dzień dobry”?

15/11/2025
REKLAMA

Ta innowacja przekłada się na dwie kluczowe zalety:

  • Zwiększone bezpieczeństwo procesu recyklingu
  • Zmniejszony wpływ na środowisko naturalne

Co więcej, badacze twierdzą, że w testach laboratoryjnych separacja pożądanych materiałów z baterii zajęła zaledwie 15 minut, co mogłoby znacząco przyspieszyć proces recyklingu na skalę przemysłową.

recykling baterii mercedes-benz
Recykling baterii Mercedes-Benz

Droga do komercjalizacji

Należy jednak pamiętać, że osiągnięcia laboratoryjne nie zawsze przekładają się na komercyjną opłacalność. Przeskalowanie procesu z poziomu laboratoryjnego do przemysłowego często napotyka na różnorodne wyzwania techniczne i ekonomiczne.

REKLAMA

Mimo to, recykling baterii przyciąga coraz większe zainteresowanie producentów samochodów, którzy poszukują sposobów na uniknięcie kosztów i negatywnego wpływu na środowisko związanego z wydobyciem nowych surowców do produkcji baterii.

Recykling baterii rośnie na znaczeniu

Znaczenie efektywnego recyklingu baterii rośnie wraz z popularyzacją pojazdów elektrycznych. Toyota, jeden z największych producentów samochodów na świecie, już w 2022 roku ogłosiła porozumienie z firmą Redwood Materials – przedsiębiorstwem zajmującym się recyklingiem baterii, założonym przez byłego dyrektora technicznego Tesli, JB Straubela.

recykling baterii toyota redwood
Recykling baterii Toyota Redwood

W następnym roku Toyota rozszerzyła tę współpracę, przygotowując się do wykorzystania materiałów z baterii używanych w hybrydach (jak Prius) do produkcji akumulatorów dla przyszłych samochodów elektrycznych, gdy pojazdy te osiągną koniec swojej użyteczności.

Inne koncerny motoryzacyjne, w tym BMW, Ford oraz marki Grupy Volkswagen, również nawiązały współpracę z Redwood Materials. Wyzwaniem pozostaje jednak stosunkowo mała liczba pojazdów elektrycznych i hybrydowych na drogach, co przekłada się na długi okres oczekiwania na osiągnięcie krytycznej masy materiałów bateryjnych zdatnych do recyklingu.

Raport z 2021 roku prognozuje, że rynek materiałów pochodzących z recyklingu baterii nabierze rozpędu dopiero około 2030 roku, gdy znacząco większa liczba pojazdów elektrycznych pierwszej generacji zakończy swój cykl życia.

recykling baterii volkswagen
Recykling baterii Volkswagen

Szersze skutki przełomu

Jeśli metoda opracowana przez chińskich naukowców okaże się skalowalna i ekonomicznie opłacalna, może to mieć daleko idące konsekwencje dla całego przemysłu elektromobilności:

  • Zmniejszenie zależności od wydobycia pierwotnego litu, kobaltu i innych metali, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnących napięć geopolitycznych związanych z dostępem do tych surowców
  • Obniżenie kosztów produkcji baterii dzięki tańszym materiałom pochodzącym z recyklingu
  • Zmniejszenie śladu węglowego pojazdów elektrycznych przez ograniczenie energochłonnego procesu wydobycia i przetwarzania nowych surowców
  • Wsparcie dla gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorze elektromobilności

Skuteczny recykling baterii litowo-jonowych może być brakującym elementem układanki, który uczyni elektromobilność naprawdę zrównoważonym rozwiązaniem transportowym.

Źródło: greencarsreport
Tagi: badaniaChinyrecyklingrecykling bateriirozwój
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

xpeng p7
Aktualności

Rząd Chin się tłumaczy. Nie zabiorą nam mocy, ale każą ją włączyć ręcznie. Koniec z aferą o 5 sekund

2025-11-18
cadillac optiq eu
Aktualności

Baterie w elektrykach po latach. Mamy ranking 14 marek. Jak radzą sobie baterie po 3 latach? [RAPORT]

2025-11-16
dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

pożar elektryka w gdańsku
Aktualności

Straż pożarna rozwiewa wątpliwości. Płonące elektryki to mit? Twarde dane o pożarach Q1-Q3 2025 [RAPORT]

2025-11-15
dongfeng bateria solid-state
Aktualności

450 km w 5 minut i 1000 km zasięgu. Chiński gigant odpala masową produkcję baterii solid-state

2025-11-15
buspas ev łódź
Aktualności

Weto prezydenta wcale nie kończy ery buspasów. Sprawdzamy, o co w tym chaosie chodzi

2025-11-15
greencell habuden ladowarka
Aktualności

Ujawniono, dlaczego sprzedaż aut elektrycznych naprawdę hamuje. Producenci popełnili fatalny błąd

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.