Spis treści
Chiński rynek elektrycznej motoryzacji nie zwalnia tempa. Marka Zeekr, należąca do koncernu Geely, zapowiada premierę swojego najbardziej zaawansowanego pojazdu podczas zbliżających się targów Auto Shanghai 2025. Model 9X ma być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie w segmencie luksusowych, pełnowymiarowych SUV-ów elektrycznych.
Dwie wersje napędowe Zeekr 9X do wyboru
Zeekr 9X będzie oferowany w dwóch wariantach napędowych. Pierwsza to w pełni elektryczna wersja BEV z innowacyjną architekturą 900V, umożliwiającą ultraszybkie ładowanie z mocą do 480 kW. To poziom, który zdecydowanie wyróżnia ten model na rynku, gdzie standardem wciąż pozostają systemy 400V i 800V.
Współpraca z CATL zaowocowała wykorzystaniem najnowszej technologii baterii, dzięki której 10 minut ładowania ma zapewnić około 500 km zasięgu. Jeśli te deklaracje się potwierdzą, będzie to jeden z najszybciej ładujących się elektrycznych SUV-ów na świecie.
Technologia Super Hybrid z imponującym zasięgiem
Druga wersja napędowa Zeekr 9X to hybryda plug-in (PHEV) wprowadzająca nowy system Zeekr Super Hybrid. Połączenie wydajnego silnika benzynowego 2.0T z kilkoma silnikami elektrycznymi stworzy zaawansowany układ napędowy, który inteligentnie przełącza się między trybem całkowicie elektrycznym, szeregowym i równoległym hybrydowym.
Łączny zasięg w wersji PHEV ma wynosić około 1500 km na pełnym naładowaniu i zbiorniku paliwa. To wartość, która powinna przekonać nawet najbardziej sceptycznych wobec elektromobilności kierowców, obawiających się ograniczonego zasięgu.
Imponujące wymiary i konfiguracje wnętrza
Z długością 5290 mm i rozstawem osi wynoszącym 3220 mm, Zeekr 9X będzie naprawdę potężnym SUV-em. Wymiary te pozwalają na zaoferowanie różnych konfiguracji wnętrza – od wersji sześcio- i siedmioosobowej ze składanymi i przesuwnymi siedzeniami, po luksusową czteroosobową odmianę z fotelami w stylu biznesowej klasy premium.
Ciekawy akcent stanowi dzielona klapa bagażnika z wbudowaną platformą do siedzenia, co może być przydatne podczas wycieczek plenerowych czy pikników.
Autonomiczna jazda nowej generacji
9X będzie prezentował możliwości autonomicznej jazdy nowej generacji, bazujące na chipsetach NVIDIA Thor. Zaawansowany system łączący kamery i czujniki LiDAR ma umożliwić funkcje jazdy na poziomie 3, w tym nawigację miejską bez polegania na mapach wysokiej rozdzielczości, automatyczne parkowanie oraz rozszerzone funkcje wspomagania na autostradach.
Wzmocnienie luksusowego portfolio
Jako nowy flagowiec, Zeekr 9X dołączy do rosnącego portfolio luksusowych pojazdów marki Zeekr, obok modelu 009 MPV. Produkcja ma się rozpocząć niedługo po oficjalnej premierze w Szanghaju, a ostateczne specyfikacje i ceny zostaną potwierdzone podczas premiery.
Co to oznacza dla rynku elektrycznych SUV-ów?
Wejście Zeekra 9X na rynek może znacząco wpłynąć na segment luksusowych elektrycznych SUV-ów. Chińscy producenci coraz śmielej wkraczają do segmentu premium, tradycyjnie zdominowanego przez europejskie i amerykańskie marki.
Technologia 900V i zdolność ładowania z mocą 480 kW to wartości, których aktualnie nie oferuje żaden z zachodnich producentów w seryjnie produkowanych autach. Połączenie tego z przestronnym, luksusowym wnętrzem oraz zaawansowanymi systemami autonomicznej jazdy tworzy bardzo konkurencyjną propozycję.
Możliwe, że premiera Zeekr 9X przyspieszy prace nad podobnymi rozwiązaniami w europejskich i amerykańskich koncernach, obawiających się utraty przewagi technologicznej. Warto obserwować, jak zareaguje rynek i czy chińska ofensywa w segmencie premium przyniesie spodziewane efekty.
A Wy, co sądzicie o coraz śmielszym wkraczaniu chińskich producentów do segmentu luksusowych elektrycznych SUV-ów? Czy technologia ładowania 900V to game changer dla rynku EV? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.
Dołącz do dyskusji