Zeekr zaprezentował w pełni chłodzoną cieczą stację ładowania o szczytowej mocy 1,2 MW. Ta imponująca superładowarka zostanie oficjalnie zaprezentowana 23 kwietnia podczas Shanghai Auto Show, a jej komercyjne uruchomienie zaplanowano na drugi kwartał tego roku.
Informację o nowej ładowarce przekazał wiceprezes Grupy Zeekr, Zhao Yuhui, podczas forum China Electric Vehicle 100. Stacja ładowania będzie wyposażona w 10 wtyczek, z których każda będzie mogła dostarczyć moc 1,2 MW, co ustanawia nowy rekord w branży.
Konsekwentny rozwój infrastruktury ładowania
Zeekr od lat systematycznie rozwija swoją infrastrukturę ładowania. W ciągu ostatnich trzech lat firma wielokrotnie aktualizowała swoje stacje ładowania, zwiększając ich moc z 360 kW do 600 kW, a następnie do 800 kW. Obecnie Zeekr zarządza 826 stacjami ładowania z 4007 ładowarkami w Chinach.
„Będziemy prowadzić branżę ładowania w erę ultraszybkiego ładowania o mocy 1 MW” – powiedział Zhao. Firma planuje zwiększyć liczbę ładowarek do 10 000 do 2026 roku w Chinach.
Wyścig gigantów w Chinach
Zeekr nie jest jedyną firmą, która inwestuje w technologię szybkiego ładowania o mocy przekraczającej 1 MW. Wcześniej w tym miesiącu BYD zaprezentował swoją szybką ładowarkę o mocy 1000 kW, która może dodać 2 km zasięgu na sekundę lub 400 km w zaledwie 5 minut. Ponadto Didi ujawnił swoją szybką ładowarkę o mocy 1 MW, a Huawei zapowiedział, że 22 kwietnia wprowadzi na rynek ładowarkę o mocy 1.5 MW.
BYD wydaje się obecnie być na prowadzeniu, ponieważ firma ogłosiła, że zainstaluje 4000 jednostek szybkich ładowarek o mocy 1 MW, z czego pierwsze 500 zostanie wdrożonych już w kwietniu.
BYD Megawatt Flash Charger – najszybsza masowa ładowarka
Oficjalnie nazwana BYD Megawatt Flash Charger stanie się najpotężniejszą masowo produkowaną ładowarką do samochodów osobowych. Jej moc jest dwukrotnie większa niż w przypadku Tesla V4 Cabinet i znacznie przewyższa możliwości innych konkurentów:
- Tesla V4: 500 kW
- Li Auto 5C: 520 kW
- NIO Power: 640 kW
- Xpeng S5: 800 kW
Dlaczego to ważne?
Rosnąca moc ładowarek to kluczowy element rozwoju elektromobilności. Jedną z głównych barier w adopcji pojazdów elektrycznych jest czas ładowania, który do tej pory znacząco przewyższał czas tankowania samochodu na tradycyjnej stacji benzynowej. Technologia megawatowych ładowarek może zniwelować tę różnicę.
Zeekr, jako część koncernu Geely, pokazuje, że chińscy producenci poważnie traktują wyzwanie szybkiego ładowania. Firma nie tylko rozwija własną infrastrukturę, ale także dostosowuje swoje pojazdy do obsługi ultraszybkiego ładowania.
Co to oznacza dla globalnego rynku EV?
Chińskie firmy wyznaczają nowe standardy w technologii ładowania, pozostawiając w tyle europejskich i amerykańskich konkurentów. Jeśli te technologie zostaną wprowadzone na rynki globalne, mogą znacząco przyspieszyć adaptację pojazdów elektrycznych na całym świecie.
Dla europejskich i amerykańskich producentów oznacza to konieczność przyspieszenia własnych prac nad szybszym ładowaniem lub ryzyko pozostania w tyle za chińskimi konkurentami.
Dołącz do dyskusji