• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Uber zrewolucjonizuje ulice Europy, ale nie tak, jak myślisz. Nadjeżdżają chińskie autonomiczne taksówki

10.09.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 4 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Kim jest tajemniczy partner Ubera?
  • Dlaczego Monachium jest poligonem doświadczalnym?
  • Co to oznacza dla rynku i dla nas?

Uber, globalny gigant na rynku przewozów, ponownie próbuje zmienić zasady gry w Europie. Tym razem jednak nie chodzi o nową aplikację czy kontrowersyjne regulacje. Chodzi o coś, co do niedawna wydawało się domeną filmów science fiction. Firma ogłosiła partnerstwo z chińską potęgą technologiczną, firmą Momenta, w celu wprowadzenia w pełni autonomicznych taksówek na ulice Monachium. Testy mają ruszyć już w 2026 roku i mogą być początkiem prawdziwej rewolucji w transporcie miejskim na Starym Kontynencie.

Kim jest tajemniczy partner Ubera?

W tej układance to właśnie Momenta jest kluczowym graczem. Choć w Europie nazwa ta może nie być powszechnie znana, w świecie motoryzacji i technologii to prawdziwy potentat. Firma, założona w 2016 roku, od początku realizuje niezwykle inteligentną strategię. Zamiast skupiać się wyłącznie na futurystycznych robotaxi, działa na dwóch frontach.

Po pierwsze, rozwija i sprzedaje zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) dla tradycyjnych producentów samochodów. Dzięki partnerstwom z takimi markami jak Mercedes-Benz, Toyota, General Motors czy SAIC, technologia Momenty trafiła już do ponad 400 000 pojazdów poruszających się po drogach. To nie tylko gigantyczne źródło przychodów, ale przede wszystkim bezcenne dane, które uczą i doskonalą algorytmy sztucznej inteligencji.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Drugi filar działalności to cel ostateczny: w pełni autonomiczne pojazdy Poziomu 4. Momenta już teraz prowadzi własną usługę robotaxi w Szanghaju i stawia sobie ambitny cel. Jeszcze przed końcem tego roku chcą uruchomić komercyjne przejazdy bez kierowcy bezpieczeństwa na pokładzie. To pokazuje, jak bardzo zaawansowana i pewna swojej technologii jest ta firma.

REKLAMA
uber momenta

Dlaczego Monachium jest poligonem doświadczalnym?

Wybór Monachium na pierwszy europejski test nie jest przypadkowy. To serce bawarskiego i niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, siedziba między innymi BMW. Momenta, mając już ugruntowane relacje z niemieckimi markami, wchodzi na rynek, który doskonale zna. To strategiczne posunięcie, mające na celu zademonstrowanie dojrzałości swojej technologii w jednym z najbardziej wymagających środowisk motoryzacyjnych na świecie.

Plan zakłada integrację systemu autonomicznej jazdy Momenty z globalną platformą Ubera. W praktyce oznacza to, że użytkownik będzie mógł zamówić przejazd w aplikacji, a pod wskazany adres podjedzie pojazd, który kieruje się sam. Początkowo, w fazie testów, na pokładzie będzie obecny operator bezpieczeństwa, gotowy do przejęcia kontroli w każdej chwili. Jednak celem jest jak najszybsze wyeliminowanie tego elementu. Jeśli testy w Monachium zakończą się sukcesem, Uber i Momenta planują ekspansję na kolejne europejskie miasta.

Co to oznacza dla rynku i dla nas?

Współpraca Ubera z Momentą to sygnał kilku ważnych trendów. Po pierwsze, Uber ostatecznie porzucił ambicje tworzenia własnej technologii autonomicznej, skupiając się na tym, co robi najlepiej – byciu platformą. Zamiast konkurować z firmami technologicznymi, woli z nimi współpracować, udostępniając im swoją ogromną bazę klientów. To model biznesowy o znacznie niższym ryzyku.

REKLAMA

Po drugie, to dowód na potężną ofensywę technologiczną chińskich firm w Europie. Momenta nie jest jedyna. Uber już wcześniej nawiązywał podobne partnerstwa z innymi chińskimi graczami, takimi jak WeRide, Baidu czy Pony AI. To pokazuje, że chińskie firmy nie tylko dogoniły, ale w niektórych dziedzinach zaczynają przeganiać zachodnią konkurencję w wyścigu o autonomiczną przyszłość. Ich przewagą są ogromne zbiory danych z rodzimego rynku i otoczenie regulacyjne, które sprzyja szybkim testom i wdrożeniom.

Dla nas, pasażerów i mieszkańców miast, wizja autonomicznych taksówek to obietnica niższych cen, większej dostępności i potencjalnie wyższego poziomu bezpieczeństwa. Pojazdy sterowane przez AI nie męczą się, nie łamią przepisów i nie ulegają emocjom. Oczywiście, rodzi to również szereg pytań o przyszłość zawodowych kierowców, bezpieczeństwo danych i odpowiedzialność w razie wypadku.

Wydaje się jednak, że proces ten jest już nie do zatrzymania. Testy w Monachium będą kluczowym momentem, który zweryfikuje, czy europejskie miasta są gotowe na taką rewolucję. Od ich powodzenia zależy, jak szybko podobne pojazdy zobaczymy na ulicach Warszawy, Krakowa czy Wrocławia. Jedno jest pewne – transport, jaki znamy, wkrótce może się diametralnie zmienić.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy jesteśmy gotowi na autonomiczne taksówki na naszych ulicach? Czekamy na Wasze komentarze.

Tagi: autonomiczna jazdaautonomiczne taksówkimomenta goNiemcyuberzapowiedź
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

kia ev4 gt hot hatch
Aktualności

Wygląda jak lambo, ale to nowa Kia. Elektryczny potwór wjeżdża na ulice i rzuca wyzwanie Golfowi R

2025-10-27
buick electra l7 test adas noa
Aktualności

Tesla, Xiaomi, Yangwang i Huawei na deskach. Tani Buick nieoczekiwanym królem autonomicznej jazdy w Chinach

2025-10-27
nio es9 i nio es8
Aktualności

Nio ES9 nadchodzi. Gigantyczny SUV większy od największych zadebiutuje niedługo

2025-10-26

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-10-26
platforma e-gmp hyundai
Aktualności

Baterie w używanych elektrykach to tykająca bomba? Szwedzi zbadali 1300 aut. Wyniki to szok. Kia i Tesla na czele

2025-10-23
uciety kabel ładowarki
Aktualności

Kolejny cios w plagę cięcia kabli. Złodzieje z Gdańska złapani na gorącym uczynku

2025-10-26
xpeng x9
Aktualności

Koniec plotek. Kosmiczny Xpeng X9 przyłapany na ładowarce w Europie. To zła wiadomość dla Mercedesa

2025-10-26
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.