Od 1 stycznia 2025 roku właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych muszą spełniać nowe przepisy dotyczące infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziła obowiązek instalacji ładowarki do samochodów elektrycznych na parkingach, co stanowi istotną zmianę zarówno dla przedsiębiorców, jak i użytkowników.
Co to oznacza w praktyce?
Zgodnie z nowymi regulacjami, właściciele istniejących budynków niemieszkalnych z parkingami liczącymi co najmniej 21 miejsc postojowych muszą zainstalować przynajmniej jeden punkt ładowania. Dodatkowo wymagana jest infrastruktura umożliwiająca montaż kolejnych ładowarek w przyszłości.
Nowo budowane budynki niemieszkalne podlegają jeszcze surowszym wymogom – na każde dziesięć miejsc parkingowych musi przypadać co najmniej jeden punkt ładowania. Wprowadzenie tych regulacji ma na celu przyspieszenie transformacji transportu w kierunku niskoemisyjnego.
W przypadku budynków mieszkalnych prawo nie nakłada obowiązku instalacji gotowych ładowarek, ale wymaga przygotowania infrastruktury umożliwiającej ich montaż. To oznacza konieczność instalacji kanałów na przewody na wszystkich miejscach parkingowych.
Co z remontami?
Jeśli budynek przechodzi modernizację, przepisy również wchodzą w grę. Modernizacja obejmująca więcej niż 25% wartości budynku (bez gruntu) wymaga dostosowania infrastruktury do nowych wymogów. Koszty instalacji punktów ładowania oraz kanałów elektrycznych nie mogą jednak przekroczyć 7% całości kosztów remontu.
W budynkach niemieszkalnych zarządcy muszą zainstalować co najmniej jeden punkt ładowania oraz przygotować kanały na każdych pięć miejsc parkingowych. W budynkach mieszkalnych wszystkie miejsca parkingowe muszą być przystosowane do montażu ładowarek w przyszłości.
Nowa rzeczywistość – jakie korzyści?
Nowe regulacje to krok w stronę lepszej dostępności infrastruktury dla właścicieli pojazdów elektrycznych. Więcej punktów ładowania oznacza większą wygodę, zwłaszcza dla kierowców korzystających z flot elektrycznych lub mieszkających w budynkach wielorodzinnych.
Dla deweloperów i zarządców budynków nowe przepisy to jednak istotne wyzwanie. Inwestycje w infrastrukturę mogą być kosztowne, a procedury administracyjne czasochłonne. Z drugiej strony wcześniejsze przygotowanie do nowych wymogów pozwala uniknąć wyższych kosztów w przyszłości, gdy zapotrzebowanie na ładowarki wzrośnie.
Problemy i wyzwania
Eksperci wskazują na szereg wyzwań związanych z wdrażaniem przepisów. Brak wystarczającej liczby wykwalifikowanych specjalistów oraz przewlekłe procedury mogą opóźniać realizację inwestycji. W budynkach mieszkalnych dodatkowym problemem jest konieczność uzyskania zgody wspólnoty mieszkaniowej na montaż ładowarek.
Jak zmiany wpłyną na rynek elektromobilności?
Nowe przepisy z pewnością przyspieszą rozwój infrastruktury ładowania w Polsce. Mogą również wpłynąć na zwiększenie liczby rejestracji pojazdów elektrycznych, które staną się bardziej praktycznym wyborem dla użytkowników.
Jednak aby osiągnąć zakładane cele, niezbędne będzie usprawnienie procesów administracyjnych oraz zapewnienie wsparcia finansowego dla przedsiębiorców. Polska ma jeszcze wiele do nadrobienia w zakresie elektromobilności, zwłaszcza w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, gdzie infrastruktura ładowania jest znacznie bardziej rozwinięta.
Co dalej?
Rok 2025 będzie kluczowy dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Nowe przepisy to dopiero początek zmian, które mają przekształcić rynek transportowy w bardziej ekologiczny. Czy przedsiębiorcy i zarządcy budynków sprostają nowym wymogom? Jakie bariery pojawią się na drodze do ich realizacji?
Zapraszamy do dyskusji. Co sądzicie o nowych regulacjach? Czy Waszym zdaniem wpłyną one pozytywnie na rozwój elektromobilności, czy staną się kolejnym wyzwaniem dla biznesu? Podzielcie się swoimi opiniami!
Dołącz do dyskusji