Spis treści
Volkswagen nie składa broni na rynku chińskim i wraca z mocnym uderzeniem. Nowa wersja elektrycznego SUV-a VW ID.UNYX 06 debiutuje w Chinach z wyraźnie odświeżoną stylistyką, nowymi technologiami i – co najważniejsze – agresywną polityką cenową. Najtańsza wersja kosztuje równowartość zaledwie ok. 10 700 zł mniej niż wcześniej, a do tego producent oferuje całą listę dodatkowych zachęt dla kupujących.
Elektryk z nową twarzą
VW ID.UNYX 06 to lifting znanego już w Chinach modelu ID.UNYX, produkowanego przez spółkę joint venture Volkswagen Anhui – wspólne dzieło VW i chińskiego JAC Motors. Choć poprzednia generacja nie poradziła sobie najlepiej, Niemcy nie odpuszczają i próbują jeszcze raz.
Nowy model nie tylko wygląda lepiej – dzięki ostrzejszym liniom, zamkniętemu grillowi i nowej wersji kolorystycznej Twilight Blue – ale też oferuje więcej technologii i funkcji personalizacji, które są kluczowe dla chińskiego konsumenta.
Technologia na pierwszym miejscu
Największe zmiany zaszły w środku. Debiutuje tu system infotainment ID.S 5.4, który obsługuje m.in. gry w aucie, funkcje społecznościowe w stylu metaverse, wbudowany system zapachowy oraz kreator trybów jazdy. Na pokładzie jest też ulepszony asystent głosowy oparty na AI, który potrafi m.in. generować obrazy i rozpoznawać kontekst rozmowy.
Zmieniono aż 31 funkcji interfejsu człowiek-maszyna (HMI), co przekłada się na lepsze użytkowanie w codziennej jeździe. Volkswagen wyraźnie celuje w młodszych, technologicznie świadomych klientów.
Bezpieczeństwo również na plus
Ulepszono systemy wspomagające kierowcę. VW ID.UNYX 06 otrzymał nową wersję Rear Cross Traffic Alert, lepiej wykrywającą rowerzystów i skutery. Dodano też funkcję Pre-crash, która analizuje otoczenie i przygotowuje auto do potencjalnej kolizji, jeszcze zanim do niej dojdzie.



Co pod maską?
Najtańszy wariant – VW ID.UNYX 06 Pure – ma baterię LFP o pojemności 53,6 kWh, co pozwala na przejechanie do 426 km wg normy CLTC. Auto ma klasyczny napęd na tył, ale dostępne są też wersje z napędem na wszystkie koła i mocą do 335 KM.
Volkswagen podkreśla, że nowy model ma sportowe aspiracje – rozłożenie masy 50:50, tylne zawieszenie wielowahaczowe, adaptacyjne zawieszenie DCC i aż pięć trybów jazdy.
Ceny, które mogą wywrócić rynek
Tutaj robi się naprawdę ciekawie. Oficjalne ceny katalogowe w Chinach wahają się od 189 900 do 249 900 RMB (czyli od ok. 98 750 zł do 129 950 zł). Ale Volkswagen wprowadził mocno obniżone ceny promocyjne:
- Pure: 149 900 RMB (~77 950 zł)
- Pro: 169 900 RMB (~88 350 zł)
- Ultra: 189 900 RMB (~98 750 zł)
- Max: 209 900 RMB (~109 150 zł)
To oznacza zniżki sięgające nawet 20 000 RMB – i to jeszcze przed dodatkowymi promocjami na targach motoryzacyjnych w Szanghaju oraz majówkę.




Dodatkowo klient może liczyć na:
- 0% oprocentowania na 5 lat
- Finansowanie bez wkładu własnego do 7 lat
- Rozszerzoną gwarancję
- 5 lat darmowych usług online
- Punkty lojalnościowe
- Subwencje za odkup używanego auta
- Dodatkowe rabaty od 4 000 do 6 000 RMB
Chiński rynek EV w natarciu
Volkswagen najwyraźniej zrozumiał, że chińscy producenci EV ustawili poprzeczkę bardzo wysoko. VW ID.UNYX 06 jest próbą dorównania takim markom jak BYD, NIO czy XPeng, które oferują zaawansowaną technologię w rozsądnej cenie.
Ale niemiecko-chińska kooperacja idzie dalej – VW ID.UNYX 06 jest jednym z pierwszych modeli, który korzysta z lokalnych rozwiązań softwarowych i komponentów. Oznacza to krótszy czas rozwoju i lepszą adaptację do lokalnych preferencji.







Co dalej?
VW ID.UNYX 06 może być testem dla przyszłości marki Volkswagen w Chinach. Jeśli nowa wersja się przyjmie, prawdopodobnie doczekamy się kolejnych modeli pod szyldem Golden Badge VW.
Ale jeśli sprzedaż ponownie zawiedzie, może to być ostatnia próba ratowania tego projektu. Warto też obserwować reakcję konkurencji – tak agresywne ceny mogą zmusić Teslę, Forda czy nawet lokalne marki do odpowiedzi.
Czy Volkswagen w końcu znalazł przepis na chińskiego klienta? A może to tylko chwilowa promocja, która nie przełoży się na trwałą zmianę?
Czekamy na Wasze opinie – dajcie znać w komentarzach, czy VW ID.UNYX 06 ma szansę w starciu z chińską czołówką EV!
Dołącz do dyskusji