Spis treści
Chińska motoryzacja ponownie zaskakuje świat. SAIC Motor właśnie uruchomił przedsprzedaż odświeżonego modelu MG4, który ma zostać jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów elektrycznych na świecie wyposażonych w baterię półstałą. Najniższa cena wynosi zaledwie 73 800 juanów, co w przeliczeniu daje około 38 400 złotych.
Przełom w technologii akumulatorów nadchodzi wcześniej niż spodziewano
Branża motoryzacyjna od lat oczekuje na komercjalizację baterii półstałych, które mają rozwiązać kluczowe problemy obecnych akumulatorów litowo-jonowych. SAIC Motor twierdzi, że jego inżynierowie „przełamali monopol materiałowy i pokonali bariery techniczne”, zamieniając „niemożliwe w masową produkcję”. To śmiałe oświadczenie, które wkrótce zostanie poddane weryfikacji przez rynek.
Nowa bateria półstała przeszła testy przebicia trzema igłami bez emisji dymu. Dodatkowo wykazuje lepszą wydajność w niskich temperaturach, co stanowi bolączkę wielu obecnych samochodów elektrycznych. SAIC zainwestował około 500 milionów juanów (około 260 milionów złotych) w opracowanie stopu aluminium z pierwiastkami ziem rzadkich, zawierającego lantan i cer dla zwiększenia wytrzymałości i odporności termicznej.


Cztery wersje już dostępne, piąta z baterią półstałą we wrześniu
Obecnie można zamawiać MG4 w czterech wariantach wyposażenia. Wszystkie korzystają z baterii litowo-żelazowo-fosforanowych LFP o pojemności 42,8 kWh lub 53,9 kWh. Zasięgi według normy CLTC wynoszą odpowiednio 437 km i 530 km.
Wersja | Cena (juan) | Cena (zł) | Bateria | Zasięg CLTC |
---|---|---|---|---|
Comfort | 73 800 | ~38 400 | 42,8 kWh | 437 km |
Ease | 81 800 | ~42 500 | 42,8 kWh | 437 km |
Freedom | 90 800 | ~47 200 | 42,8 kWh | 437 km |
Smart | 105 800 | ~55 000 | 53,9 kWh | 530 km |
Wersja z baterią półstałą | Do ogłoszenia we wrześniu | – | Półstała | Do ujawnienia |
Ceny wersji z baterią półstałą zostają ujawnione we wrześniu, a pierwsze dostawy mają rozpocząć się przed końcem 2024 roku. To niezwykle ambitny harmonogram, który może zaskoczyć konkurencję.
Wymiary rosną, ale pozostaje kompaktowy
Nowy MG4 mierzy 4395 mm długości, 1842 mm szerokości i 1551 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2750 mm, co czyni go nieco większym od BYD Dolphin. Mimo kompaktowych rozmiarów, producent chwali się przestronnością wnętrza porównywalną z pojazdami klasy średniej.
Bagażnik pomieści 471 litrów, a dodatkowy schowek pod podłogą oferuje kolejne 98 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje powierzchnia do spania o wymiarach 1,87 m² – rozwiązanie doceniane przez właścicieli elektrycznych aut w długich podróżach.
Zaawansowana łączność dzięki współpracy z Oppo
MG4 jako pierwszy model otrzymał system MG×Oppo Smart Mobility System. Pływający ekran o przekątnej 15,6 cala z rozdzielczością 2,5K napędza chip Qualcomm Snapdragon 8155. System umożliwia bezproblemową integrację ze smartfonami różnych marek – Android, Apple, Huawei, Xiaomi i innymi.
Funkcje obejmują cyfrowy kluczyk w telefonie, asystenta głosowego AI, dublowanie aplikacji oraz kontynuację nawigacji podczas przechodzenia z telefonu do samochodu. Aktualizacje Over-the-Air mają stopniowo odblokować zdalne parkowanie sterowane telefonem i inne zaawansowane funkcje.
Osiągi i ładowanie na przyzwoitym poziomie
Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi rozwija moc 120 kW (163 KM) i moment obrotowy 250 Nm. Prędkość maksymalna MG4 wynosi 160 km/h. Zużycie energii na poziomie 10,4 kWh na 100 km plasuje model w czołówce najbardziej efektywnych samochodów elektrycznych.
Ładowanie MG4 z 30% do 80% zajmuje około 20 minut przy użyciu szybkich ładowarek. System zarządzania temperaturą z pompą ciepła pozwala zachować do 75% zasięgu po podgrzaniu w temperaturze -7°C.





Bezpieczeństwo i komfort na wysokim poziomie
SAIC zastosował technologię integracji baterii z nadwoziem (CTB), zwiększając sztywność skrętną do 31 000 Nm/deg. To wartość, która według producenta przewyższa niektóre luksusowe SUV-y. Bateria spełnia normy wodoszczelności IP67 i IP69K.
Wnętrze MG4 wyłożono syntetyczną skórą zgodną ze standardami EU Reach, bezpieczną dla dzieci. Fotel pasażera można rozłożyć pod kątem 46,4°, a tylne siedzenia opadają do 27 stopni. Panoramiczny dach z elektryczną roletą jest standardem we wszystkich wersjach.
System wspomagania kierowcy obejmuje kamery 360°, asystenta martwych pól w deszczu i nocy, automatyczne parkowanie z funkcją wyjścia oraz przezroczysty widok podwozia ułatwiający manewrowanie w trudnym terenie.
SAIC odrabia straty dzięki nowej strategii
Wyniki pierwszego półrocza 2024 roku pokazują, że SAIC Motor sprzedał ponad 2,05 miliona pojazdów. To spadek o 12% rok do roku, ale czerwcowa sprzedaż na poziomie 365 tysięcy aut oznacza wzrost o 22%. Był to szósty z rzędu miesiąc ze wzrostami sprzedaży.
Firma stawia na „nową trójsiłę napędową” – elektromobilność, inteligentne funkcje i ekspansję zagraniczną. MG4 z baterią półstałą ma być sztandarowym przykładem tej strategii.
Co oznacza pojawienie się baterii półstałej dla branży?
Wprowadzenie do masowej produkcji baterii półstałej przez SAIC może wywołać efekt domina w całej branży. Jeśli chińska technologia rzeczywiście spełni obietnice dotyczące bezpieczeństwa, żywotności i wydajności w niskich temperaturach, konkurenci będą musieli przyspieszyć własne programy rozwojowe.
Cena około 38 tysięcy złotych za auto z tak zaawansowaną technologią może również wywrzeć presję na europejskich i amerykańskich producentów. Niewykluczone, że zobaczymy przyspieszenie planów wprowadzenia podobnych rozwiązań przez Toyotę, BMW czy Stellantis.
Kluczowe pytanie brzmi: czy SAIC rzeczywiście dysponuje działającą technologią baterii półstałej, czy to kolejny przykład marketingowego wyprzedzania rzeczywistości technologicznej? Odpowiedź poznamy już we wrześniu, gdy ujawnione zostaną szczegóły techniczne i ceny ostatniego wariantu MG4.







Wpływ na polski rynek elektromobilności
Choć MG4 z baterią półstałą na razie dostępny jest tylko w Chinach, poprzednie modele MG szybko trafiały do Europy. Jeśli nowa technologia okaże się niezawodna, polska elektromobilność może otrzymać impuls rozwojowy dzięki dostępności zaawansowanych baterii w przystępnej cenie.
Większy zasięg w zimie, szybsze ładowanie i lepsza trwałość to argumenty, które mogą przekonać niezdecydowanych kierowców do przesiadki na elektryki. Szczególnie w kontekście rosnących cen paliw i zacieśniających się norm emisji spalin.
Czy to początek nowej ery?
MG4 z baterią półstałą może okazać się przełomowym momentem dla elektromobilności. Jeśli chińska technologia spełni oczekiwania, konkurencja będzie musiała szybko nadrobić zaległości. Alternatywnie, może się okazać, że to kolejna przedwczesna zapowiedź, która wymaga jeszcze lat dopracowania.
Niezależnie od ostatecznego wyniku, samo ogłoszenie masowej produkcji baterii półstałej przez SAIC przyspiesza wyścig technologiczny w branży motoryzacyjnej. To dobra wiadomość dla konsumentów, którzy mogą liczyć na szybsze wprowadzanie innowacji.
Co sądzicie o planach SAIC wprowadzenia baterii półstałej już w tym roku? Czy to realna szansa na przełom, czy marketingowy chwyt? Czekamy na wasze opinie w komentarzach.
Dołącz do dyskusji