Zeekr 007 GT wzbudza ciekawość. Czy nadchodzi renesans kombi w świecie elektryków? Chiński producent postanowił ożywić wspomnienia europejskiej motoryzacji, łącząc nowoczesną technologię z sylwetką, która kiedyś rządziła na Starym Kontynencie. Najnowsze zdjęcia sugerują, że Zeekr 007 GT ma szansę wnieść nową energię do segmentu, który przez lata ustępował pola SUV-om. Jednak Zeekr nie zamierza się poddawać i stawia na elegancję, praktyczność oraz imponujące osiągi. Czy to wystarczy, by przyciągnąć uwagę zarówno Chińczyków, jak i fanów motoryzacji w Europie?
Zeekr 007 GT – kombi wraca do gry?
W Chinach kombi nigdy nie cieszyło się wielkim uznaniem, a mimo to Zeekr liczy na zmianę tego trendu. Producent pokazał oficjalne zdjęcia 007 GT w scenerii europejskich krajobrazów, co sprawia wrażenie, że firma celuje w gust miłośników długich tras i przestronnych wnętrz. W Europie kombi kojarzy się z rodzinnym komfortem i dużym bagażnikiem, ale także z możliwym wyginięciem za sprawą SUV-ów. Zeekr postanowił podtrzymać ducha tego segmentu, oferując nowoczesny design i mocne podzespoły.
007 GT to wersja kombi bazująca na sedanie Zeekr 007. Zmodyfikowana tylna część nadwozia zapewnia więcej miejsca w kabinie i pozwala uzyskać atrakcyjny, dynamiczny profil. Wymiary prawdopodobnie pozostaną zbliżone do tych z sedana – 4880 mm długości, 1900 mm szerokości, 1448 mm wysokości oraz rozstaw osi sięgający 2928 mm. Taki format umiejscawia Zeekr 007 GT w klasie średniej wyższej, w której liczy się przestrzeń oraz wygoda dalekich podróży.
Moc i ładowanie – czy to wystarczy, by pokonać SUV-y?
Klucz do sukcesu 007 GT może leżeć w imponujących osiągach. Wersja sedan wyposażona w napęd AWD dysponuje mocą 475 kW (310 kW z tyłu i 165 kW z przodu) i 710 Nm momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 2,8 sekundy, co stanowi wynik godny sportowych maszyn. Wariant RWD z 100 kWh baterią ma zasięg nawet 870 km w cyklu CLTC, więc mówimy o bardzo konkurencyjnych parametrach. W przypadku kombi Zeekr 007 GT – jeśli układ napędowy zostaje taki sam – możemy spodziewać się podobnych liczb.
Przedstawiciele Zeekr zapowiedzieli też obecność architektury 800 V. Ma ona współpracować z tzw. Golden battery od Geely, co umożliwi ładowanie prądem o mocy do 500 kW. Jedną z obietnic jest uzupełnienie zasięgu o 500 km w zaledwie 15 minut. Taki wynik może zachęcić niedowiarków, którzy zastanawiają się, czy elektryki są w stanie zapewnić dalekie podróże bez długich przystanków na ładowanie.
Europejskie zacięcie w chińskim wydaniu
Oficjalne rendery auta utrzymane są w atmosferze europejskich miasteczek i wiejskich dróg. Mają za zadanie wywołać skojarzenia z legendarnymi trasami Grand Tour, gdzie przestronne kombi były kiedyś popularne. Czy Zeekr 007 GT faktycznie odnajdzie się na krętych drogach Starego Kontynentu? Zeekr już teraz działa w kilku krajach europejskich – między innymi w Norwegii, Szwecji czy Niderlandach. Jeśli testy i zainteresowanie tamtejszej klienteli okażą się pozytywne, firma może spróbować dalej rozszerzyć dystrybucję.
Warto dodać, że 007 GT nie będzie walczył w swoim segmencie w pojedynkę. Na chińskim rynku pojawia się coraz więcej kombi z napędem elektrycznym, jak chociażby Nio ET5 Touring czy Neta S w wersji shooting-brake. Jednak Zeekr ma już na koncie dużą sprzedaż – w 2024 roku osiągnął wynik 222 123 sztuk na całym świecie, co stanowi skok o 87% względem roku poprzedniego. Nowy 007 GT może więc pomóc utrzymać ten wzrost, jeśli trafi w gusta klientów.
Co z ceną i dostępnością?
Zeekr nie podał jeszcze dokładnych cen 007 GT, ale jeśli będą one zbliżone do wariantu sedan, mówimy o przedziale startującym już od 209 tysięcy juanów (około 28,6 tys. USD). Możliwe, że kombi będzie nieco droższe z uwagi na zmodyfikowane nadwozie i rozwiązania poprawiające funkcjonalność. Mimo to nadal pozostanie atrakcyjną opcją w porównaniu z niektórymi europejskimi markami premium, które także proponują elektryczne kombi w znacznie wyższych widełkach cenowych.
Według zapowiedzi Zeekr 007 GT ma zostać oficjalnie zaprezentowany w drugim kwartale roku, najprawdopodobniej podczas Shanghai Auto Show w kwietniu. Wtedy poznamy finalne szczegóły dotyczące specyfikacji, wyposażenia i daty rozpoczęcia sprzedaży.
Czy kombi może pokonać SUV-y w nowej erze elektromobilności?
Od lat SUV-y dominują na globalnych rynkach, a kombi stały się niszą, szczególnie w Chinach. Jednak Zeekr nie boi się iść pod prąd, stawiając na sportowy design, duży zasięg i krótkie czasy ładowania, a do tego atrakcyjną cenę. Czy 007 GT ma szansę namieszać w statystykach? Możliwe, że część kierowców odetchnie z ulgą, mając do wyboru niżej osadzone, ale wciąż pakowne auto z dynamiczną linią dachu.
Zeekr widzi potencjał w segmencie długodystansowych kombi i próbuje łączyć tradycję z nowymi trendami. Wiele zależy od tego, jak 007 GT zostanie przyjęty w Europie, gdzie marka stawia dopiero pierwsze kroki. Jeżeli tam kombi wróci na salony, chińscy konkurenci mogą pójść za przykładem Zeekr i wprowadzić kolejne modele tego typu.
A Ty co myślisz?
Czy Zeekr 007 GT zdoła przekonać do siebie kierowców, którzy obecnie rozważają zakup SUV-a lub fastbacka? Czy imponujące osiągi i superszybkie ładowanie wystarczą, aby zmienić preferencje klientów? Podziel się swoją opinią w komentarzach. Czy uważasz, że kombi wrócą do łask w dobie elektromobilności, czy jednak segment SUV będzie nadal rządził? Wiele wskazuje na to, że ten rok może być decydujący dla prób ożywienia kombi, a Zeekr 007 GT może odegrać w tym procesie znaczącą rolę.
Dołącz do dyskusji