Chiński gigant motoryzacyjny GAC oraz Huawei ogłosili plan założenia nowej marki samochodowej, która ma na celu stworzenie pojazdów nowej generacji. Projekt, roboczo nazwany GH Project, ma zainwestować 1,5 miliarda juanów (około 205 milionów USD) w rozwój samochodów elektrycznych. Pierwszy model ma kosztować około 300 000 juanów (40 920 USD).
Nowa współpraca, nowa strategia
GAC i Huawei ogłosiły współpracę w listopadzie 2024 roku, określając ją jako model „Huawei Intelligence + GAC Manufacturing”. W przeciwieństwie do innych projektów, w których Huawei działa w ramach Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA), nowy projekt GH ma być realizowany na zupełnie innych zasadach. Obie firmy będą wspólnie pracować nad rozwojem produktów, projektowaniem, strategią marketingową oraz usługami ekologicznymi.
To nie pierwsze podejście GAC do współpracy z Huawei. W 2021 roku obie firmy planowały wprowadzenie na rynek crossovera AH8 jako produktu wspólnego projektu. Jednak w 2023 roku GAC postanowił zrezygnować z rozwiązań Huawei i opracował technologię we własnym zakresie. AH8 ostatecznie zadebiutował jako SUV GAC Hyptec HL.
Pierwszy model GH Project
Nowa marka GH Project będzie bazować na nowej architekturze samochodowej, a jej flagowy model ma być samochodem elektrycznym z najnowszymi systemami wspomagania jazdy i infotainmentu od Huawei. Cena na poziomie 300 000 juanów sugeruje, że będzie to pojazd skierowany do segmentu premium, ale wciąż w zasięgu szerokiej grupy klientów.
Plany obejmują nie tylko zaawansowaną technologię, ale także dostosowanie produktów do rosnących potrzeb rynku elektromobilności w Chinach i na świecie. Huawei wniesie swoje doświadczenie w dziedzinie oprogramowania i elektroniki, podczas gdy GAC skupi się na produkcji i infrastrukturze przemysłowej.
GAC na drodze do ekspansji
Projekt GH to kolejny krok w strategicznym rozwoju GAC. Grupa jest znana z takich marek jak Trumpchi, Aion i Hyptec, które zdobyły uznanie na chińskim rynku. Jednak trudności związane z innym projektem, marką Hycan, pokazują, że nie wszystkie inicjatywy kończą się sukcesem.
Hycan, pierwotnie wspólne przedsięwzięcie GAC i Nio, zmaga się obecnie z poważnymi problemami. Firma ogłosiła redukcję etatów i problemy finansowe, co może być sygnałem ostrzegawczym dla GAC przy realizacji nowych projektów. Współpraca z Huawei ma jednak znacznie większy potencjał, biorąc pod uwagę pozycję obu firm na rynku.
Możliwości rozwoju
Nowa marka GAC-Huawei może odegrać kluczową rolę w globalnej transformacji elektromobilności. Chiny, jako największy rynek pojazdów elektrycznych, są idealnym miejscem na rozwój takich innowacyjnych projektów. Włączenie technologii Huawei do samochodów GAC może znacznie podnieść ich atrakcyjność, szczególnie w segmencie premium.
Czy GH Project ma szansę podbić również rynki zagraniczne? To pytanie pozostaje otwarte, ale biorąc pod uwagę rosnącą obecność Huawei w Europie i na innych kontynentach, taki scenariusz wydaje się bardzo prawdopodobny.
Czy to ma sens?
Co sądzicie o tej współpracy? Czy GAC i Huawei mają szansę zdominować rynek pojazdów elektrycznych, zarówno w Chinach, jak i na świecie? Jakie wyzwania mogą napotkać w realizacji tego projektu? Zapraszamy do dyskusji i dzielenia się swoimi opiniami.
Dołącz do dyskusji