Spis treści
Li Auto oficjalnie prezentuje swój drugi w pełni elektryczny model – Li Auto i8. Ten imponujący SUV nie tylko zachwyca mocą 536 KM, ale wprowadza też rewolucyjną technologię szybkiego ładowania 5C, która może zmienić reguły gry na rynku pojazdów elektrycznych w Chinach.
Potężny SUV elektryczny w rozsądnej cenie – Li Auto i8
Li Auto i8 to prawdziwy kolos na elektrycznych kołach. Z długością niemal 5,1 metra, szerokością 1,96 metra i wysokością 1,74 metra, pojazd oferuje przestronną karoserię wyposażoną w sześć miejsc siedzących. Przy rozstawie osi wynoszącym 3,05 metra można spodziewać się bardzo komfortowych warunków podróżowania.
Mimo potężnych gabarytów i masy własnej 2610 kg, SUV imponuje osiągami. Napęd na wszystkie koła realizowany jest przez dwa silniki elektryczne – przedni o mocy 150 kW i tylny o mocy 205 kW. Łączna moc systemowa wynosi aż 400 kW (536 KM), co pozwala na dynamiczną jazdę, choć prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 180 km/h.
Przełomowa technologia ładowania
Najciekawszym elementem specyfikacji Li Auto i8 jest zastosowanie akumulatorów NMC (litowo-niklowo-mangonowo-kobaltowych) z technologią ładowania 5C. To rozwiązanie może przynieść znaczącą przewagę na rynku, umożliwiając wyjątkowo szybkie uzupełnianie energii.
Li Auto planuje przygotować odpowiednią infrastrukturę – w momencie wprowadzenia samochodu na rynek firma ma posiadać w Chinach 2500 stacji szybkiego ładowania z 15000 punktami ładowania. Obecnie Li Auto dysponuje już 2083 stacjami, co pokazuje skalę przygotowań do premiery modelu i8.
Strategiczna zmiana kierunku
Model i8 stanowi ważny krok w strategii Li Auto. Firma początkowo specjalizowała się w pojazdach typu EREV (elektrycznych z rozszerzonym zasięgiem), które łączą silnik elektryczny z małym silnikiem spalinowym służącym do ładowania akumulatora.
Pierwszy w pełni elektryczny model firmy – Li MEGA MPV – nie odniósł sukcesu komercyjnego w Chinach, co spowodowało opóźnienia w wprowadzaniu kolejnych modeli elektrycznych. i8 ma więc trudne zadanie udowodnienia, że Li Auto potrafi konkurować również na rynku pojazdów całkowicie bateryjnych.
Nowoczesne technologie i design
Li i8 będzie wyposażony w najnowszej generacji czujnik LiDAR umieszczony nad przednią szybą. Według zapewnień producenta jest on mniejszy, lżejszy i oferuje lepszą zdolność wykrywania obiektów niż poprzednie wersje.
Pojazd ma zostać wprowadzony na rynek w lipcu 2025 roku, a jego oficjalna prezentacja prawdopodobnie nastąpi już w przyszłym tygodniu podczas Shanghai Auto Show. Cena ma wynosić około 400 000 juanów (204 500 zł), co stawia go w segmencie premium, ale wciąż w zasięgu zamożniejszych klientów.



Pozycjonowanie rynkowe
i8 dołącza do stale powiększającego się portfolio Li Auto, które obecnie obejmuje serię L pojazdów EREV (L6, L7, L8 i L9) oraz MPV Mega. Nowy model będzie flagowym reprezentantem serii „i”, która ma obejmować całkowicie elektryczne SUV-y marki.
Wymiary Li i8 są nieco mniejsze niż konkurencyjnego Onvo L90 (submarki Nio), który mierzy 5,145 metra długości, 1,998 metra szerokości i 1,766/1,786 metra wysokości, z rozstawem osi 3,11 metra. Pokazuje to, że Li Auto celuje w podobny segment rynku, starając się jednak zaoferować własne unikalne rozwiązania.
Technologiczne innowacje
Warto również wspomnieć, że Li Auto i8 będzie wykorzystywać opracowany przez Li Auto moduł zasilania SiC (z węglika krzemu), którego produkcja rozpoczęła się 13 lutego. Według producenta, to rozwiązanie ma zapewnić cichszą jazdę przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności energetycznej pojazdu.
Co dalej z Li Auto?
Wprowadzenie modelu i8 to kluczowy moment dla Li Auto w kontekście rozwoju oferty pojazdów w pełni elektrycznych. Sukces lub pora tżka tego modelu mogą zadecydować o przyszłej strategii firmy – czy będzie ona kontynuować rozwój zarówno linii EREV, jak i BEV (battery electric vehicle), czy może skoncentruje się na jednej z tych technologii.
Inwestorzy wydają się pozytywnie oceniać nowy kierunek – akcje spółki wzrosły o 13% po opublikowaniu zdjęć nowego SUV-a. Li Auto konkuruje na rodzimym rynku nie tylko z chińskimi producentami jak Nio, BYD i XPeng, ale również z Teslą Elona Muska.
Czy Li Auto i8 okaże się przełomem dla chińskiego producenta i pomoże firmie umocnić pozycję na konkurencyjnym rynku chińskich pojazdów elektrycznych? Premiera w lipcu dostarczy odpowiedzi na to pytanie.
A Wy co sądzicie o nowym elektrycznym SUV-ie od Li Auto? Czy technologia ładowania 5C może być game-changerem na rynku? Czekamy na Wasze opinie w komentarzach.
Dołącz do dyskusji