• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Lotus Evija na drogach! Elektryczny supersamochód o mocy 2000 KM wreszcie trafił do produkcji

17.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Długa droga do produkcji Lotus Evija
  • Technologiczne arcydzieło
  • Wrażenia z jazdy
  • Porównanie z konkurencją
  • Przyszłość ekskluzywnych EV

Po prawie pięciu latach opóźnień, elektryczny hipersamochód Lotus Evija nareszcie wjeżdża na drogi. Ten wart 2,3 miliona dolarów, wyposażony w cztery silniki elektryczne potwór, miał zadebiutować już w 2020 roku. Co tak długo wstrzymywało premierę jednego z najbardziej wyczekiwanych elektrycznych hipersamochodów na świecie?

Długa droga do produkcji Lotus Evija

Lotus, brytyjska marka znana z lekkiej konstrukcji swoich samochodów, ogłosiła zamiary produkcji Eviji w 2019 roku. Pierwotnie samochód miał trafić do pierwszych klientów w 2020 roku, jednak liczne opóźnienia sprawiły, że produkcja ruszyła dopiero w 2024 roku. Wciąż nie ma jednak pewności, czy którykolwiek z zamówionych egzemplarzy trafił już w ręce klientów.

Magazyn Top Gear jako jeden z pierwszych miał okazję przetestować produkcyjną wersję Eviji. Doświadczony dziennikarz Jethro Bovingdon podzielił się swoimi wrażeniami, które pokazują, że mimo opóźnień, Evija może być warta oczekiwania.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Technologiczne arcydzieło

Evija wyróżnia się na tle innych elektrycznych modeli Lotusa przede wszystkim swoją masą. Podczas gdy inne elektryczne pojazdy marki są cięższe od konkurencji, co przeczy filozofii firmy o „dodawaniu lekkości”, producent twierdzi, że Lotus Evija waży zaledwie 1887 kg – znacznie mniej niż elektryczny sedan Emeya tej samej marki.

REKLAMA

Sekret względnej lekkości tkwi w niewielkim akumulatorze o pojemności zaledwie 70 kWh, który zapewnia zasięg do 313 kilometrów według cyklu WLTP. Warto jednak zauważyć, że przy wykorzystaniu pełnej mocy 2000 KM, zasięg spadnie do dwucyfrowych wartości, co wymaga starannego planowania trasy przed każdą sportową przejażdżką.

Lotus Evija
Lotus Evija
Lotus Evija
Lotus Evija
Lotus Evija
Lotus Evija
Lotus Evija
Lotus Evija wnętrze
Lotus Evija

Wrażenia z jazdy

Jak podkreśla Top Gear, Lotus Evija to przede wszystkim wyjątkowe doświadczenie za kierownicą. Na torze wyścigowym jej charakterystyka prowadzenia pokazuje prawdziwy charakter samochodu. W przeciwieństwie do konkurencyjnego Rimaca Nevera, w Eviji nie można całkowicie wyłączyć systemów kontroli trakcji i stabilizacji, co uniemożliwia efektowne poślizgi. Systemy zmieniają się wraz z trybem jazdy, ale zawsze pozostają aktywne w tle.

Samochód wykazuje tendencję do podsterowności, co nie jest zaskoczeniem dla znawców marki Lotus. Jednak w przeciwieństwie do poprzednich modeli, Evija może wykorzystać wektorowanie momentu obrotowego, aby zneutralizować tę charakterystykę i skorygować tor jazdy. Przyspieszenie po wyjściu z zakrętu jest tak gwałtowne, że podobno odczuwalnie obciąża organizm kierowcy.

Na drogach publicznych elektroniczne systemy bezpieczeństwa działają dyskretnie w tle, co okazuje się zaletą. Pozwalają kierowcy znaleźć rytm podczas pokonywania serii zakrętów, co nie jest łatwe przy mocy 2000 KM pod prawą nogą. To właśnie takie cechy charakteryzują dobry samochód dla kierowcy i cieszy fakt, że Lotus zdołał przenieść ten charakter na pojazd elektryczny.

Porównanie z konkurencją

Trudno oprzeć się porównaniu Eviji z Rimacem Nevera. Chorwacki hipersamochód oferuje znacznie większą kontrolę nad układem napędowym, pozwalając dostosować doświadczenie jazdy do preferencji kierowcy lub planowanego stylu jazdy.

REKLAMA

Nevera dysponuje również bardziej zaawansowaną platformą 800V, większym zasięgiem i jest nieco tańsza niż Lotus Evija. Lotus może mieć trudności ze znalezieniem nabywców na wszystkie 130 egzemplarzy, które pierwotnie planowano wyprodukować. We wczesnym etapie firma wspomniała, że ma już kilkadziesiąt zamówień, ale nigdy nie ogłosiła, że wyprzedała całą serię.

Lotus Evija wnętrze
Lotus Evija wnętrze
Lotus Evija wnętrze
Lotus Evija wnętrze

Przyszłość ekskluzywnych EV

Lotus Evija reprezentuje fascynujący trend w świecie hipersamochodów – przejście na napęd elektryczny przy jednoczesnym zachowaniu charakteru marki. Chociaż oferuje niesamowite osiągi i moc, wydaje się, że wciąż szuka swojego miejsca na rynku, zwłaszcza w kontekście konkurencji takiej jak Rimac.

Czy Lotus Evija stanie się przełomowym produktem dla Lotusa na drodze elektryfikacji? Czy też pozostanie ekskluzywnym symbolem możliwości technologicznych brytyjskiej marki? Czas pokaże, jak rynek zareaguje na ten wyjątkowy pojazd, który łączy tradycję Lotusa z przyszłościową technologią.

A Wy co myślicie o elektrycznych supersamochodach? Czy warto wydać ponad 2 miliony dolarów na auto o ograniczonym zasięgu, ale niesamowitych osiągach? Czekamy na Wasze komentarze.

Tagi: lotusLotus EvijaLotus Evija bateriaLotus Evija cenaLotus Evija mocLotus Evija specyfikacjaLotus Evija wyglądLotus Evija zasięgsupercar
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

byd denza z nurburgring
Aktualności

Kolejny Chińczyk na Nürburgringu. Luksusowa Denza Z z mocą 1000 KM oficjalnie rzuca wyzwanie Porsche

2025-11-09
ferrari elettrica specyfikacje
Aktualności

Ferrari pokazało wszystko, ale ukryło najważniejsze. Czy to wystarczy, by rzucić wyzwanie Chinom?

2025-10-09
lotus emeya lotus eletre
Aktualności

Lotus po cichu odświeża Eletre i Emeya. Zmiany subtelne, ale ceny dają do myślenia

2025-09-23

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charge hub
Aktualności

Orlen na poważnie startuje z elektromobilnością. 400 kW mocy i 20 minut postoju na MOP-ie. Koniec strachu przed podróżą elektrykiem po Polsce

2025-11-05
tesla fsd
Aktualności

Desperacka walka Tesli o Chiny. Musk ogłasza FSD na marzec, bo sprzedaż nurkuje, a Xpeng daje to za darmo

2025-11-09
rumia hub ładowania
Aktualności

Polska ma za dużo ładowarek, a i tak jest problem. Nowy raport pokazuje nasz paradoks

2025-11-04
zeekr x 2026
Aktualności

Chińczycy oszaleli. Zeekr X 2026 to czwarta modernizacja w 2.5 roku, moc skacze do 489 KM

2025-11-04
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.