• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chiny wprowadzają bezprecedensowe normy bezpieczeństwa baterii EV. Czy to definitywny koniec pożarów samochodów elektrycznych?

17.04.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Rewolucyjna zasada „No Fire, No Explosion”
  • Nowe, bardziej rygorystyczne testy
  • Wpływ na producentów i rynek
  • Kontekst wprowadzanych zmian
  • Długofalowe korzyści i wyzwania
  • Co to oznacza dla przyszłości samochodów elektrycznych?
  • Implikacje dla konsumentów
  • Polski kontekst

Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) ogłosiło nowe, obowiązkowe krajowe normy bezpieczeństwa baterii pojazdów elektrycznych. Regulacje wejdą w życie 1 lipca 2026 roku. Zaktualizowany standard GB38031-2025 „Wymagania bezpieczeństwa dla akumulatorów trakcyjnych pojazdów elektrycznych” to pierwsza na świecie norma, która wymaga, aby baterie nie powodowały pożarów i eksplozji nawet po wystąpieniu wewnętrznego przegrzania.

Rewolucyjna zasada „No Fire, No Explosion”

Najbardziej przełomową zmianą jeśli chodzi o nowe normy bezpieczeństwa baterii jest wymóg dotyczący testu rozprzestrzeniania się ciepła. Dotychczasowe przepisy wymagały jedynie sygnału ostrzegawczego na pięć minut przed pożarem lub wybuchem, natomiast zaktualizowana regulacja nakazuje, aby akumulatory w ogóle nie ulegały zapłonowi ani eksplozji, nawet podczas zjawiska thermal runaway (niekontrolowanego wzrostu temperatury). Co więcej, ewentualny dym powstający w takich sytuacjach nie może zagrażać osobom przebywającym w pojeździe.

Nowe, bardziej rygorystyczne testy

Standard wprowadza również nowe procedury testowe, w tym:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  • Test uderzenia od spodu – oceniający zdolność akumulatora do ochrony podczas kolizji w podwozie pojazdu
  • Test bezpieczeństwa cyklu szybkiego ładowania – wymagający, aby baterie wytrzymały 300 cykli szybkiego ładowania bez pożaru lub wybuchu podczas późniejszych testów zwarcia

Wpływ na producentów i rynek

Eksperci branżowi są przekonani, że te surowe wymagania znacząco zwiększą bezpieczeństwo konsumentów, jednocześnie przyspieszając konsolidację rynku. Czołowi producenci, jak CATL, twierdzą, że już opracowali technologie spełniające nowe standardy. CATL informuje, że ich technologia pierwszej generacji No Thermal Propagation (NTP) jest produkowana od 2020 roku.

REKLAMA

„Nowy standard efektywnie zmniejszy ryzyko pożarów akumulatorów po kolizjach w pojazdach elektrycznych, lepiej chroniąc życie konsumentów” – powiedział przedstawiciel CATL, podkreślając, że spełnienie tych wymagań wymaga ścisłej współpracy między producentami samochodów a wytwórcami akumulatorów.

catl bedrock chasis

Kontekst wprowadzanych zmian

Nowe normy bezpieczeństwa baterii pojawiają się krótko po głośnym wypadku z udziałem elektrycznego Xiaomi SU7, który zapalił się po kolizji w marcu tego roku. Warto jednak zaznaczyć, że przyczyna tego incydentu wciąż pozostaje w trakcie dochodzenia i nie ma pewności, czy miała bezpośredni wpływ na wprowadzenie nowych regulacji.

Długofalowe korzyści i wyzwania

Nowy standard krajowy zabezpiecza bezpieczeństwo akumulatorów poprzez rygorystyczne protokoły testowe, znacząco łagodząc obawy społeczne dotyczące ryzyka samozapłonu w pojazdach elektrycznych. Choć regulacje te mogą zwiększyć koszty badań i rozwoju dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz potencjalnie wywołać krótkoterminową konsolidację rynku, długoterminowe korzyści dla branży są znaczące.

Zwiększona wydajność w zakresie bezpieczeństwa ostatecznie zmniejszy ukryte koszty związane z ubezpieczeniami i konserwacją, tworząc większe możliwości tworzenia wartości w całym sektorze.

Co to oznacza dla przyszłości samochodów elektrycznych?

To, że nowe normy bezpieczeństwa baterii są tak surowe w Chinach, będących obecnie największym rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie, może mieć daleko idące konsekwencje dla globalnego przemysłu elektromobilności. Producenci chcący sprzedawać swoje pojazdy w Chinach będą musieli dostosować się do nowych wymagań, co prawdopodobnie wpłynie na standardy bezpieczeństwa również w innych regionach świata.

REKLAMA

Możemy spodziewać się, że inne kraje pójdą śladem Chin i wprowadzą podobne regulacje, co w efekcie przyczyni się do globalnego podniesienia bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych. Szczególnie Europa, gdzie bezpieczeństwo pojazdów jest priorytetem, może szybko zaimplementować podobne standardy.

pożar elektryka w gdańsku
Pożar elektryka w Gdańsku, fot. KM PSP w Gdańsku

Implikacje dla konsumentów

Dla potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych te zmiany są jednoznacznie pozytywne. Obawy związane z bezpieczeństwem pożarowym były jedną z głównych barier w szerszej adopcji pojazdów elektrycznych. Nowe standardy mogą znacząco zmniejszyć te obawy i przyczynić się do większego zaufania do technologii EV.

Warto jednak zaznaczyć, że implementacja takich wymagań może początkowo przełożyć się na wyższe ceny akumulatorów i pojazdów elektrycznych. W dłuższej perspektywie jednak, w miarę jak technologia będzie dojrzewać i osiągać ekonomię skali, koszty powinny się stabilizować.

Polski kontekst

Dla polskiego rynku elektromobilności, który wciąż znajduje się na wczesnym etapie rozwoju, te zmiany mogą mieć istotne znaczenie. Podniesienie standardów bezpieczeństwa może pomóc przełamać część obaw polskich konsumentów wobec samochodów elektrycznych, a jednocześnie stanowić wyzwanie dla rodzimych producentów komponentów i pojazdów, którzy będą musieli sprostać nowym wymaganiom.

A Wy co o tym sądzicie? Czy zaostrzenie norm bezpieczeństwa baterii przekona Was do zakupu elektryka? Czy obawy związane z pożarami były dla Was istotną barierą? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

Źródło: gov.cn
Przez: carnewschina
Tagi: akumulatorybezpieczeństwoBYDCATLChinyXiaomi SU7
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

firefly ev euro ncap 2025
Aktualności

Mały chiński elektryk zawstydził konkurencję. Firefly EV zdobył najlepszy wynik w testach zderzeniowych Euro NCAP

2025-09-09
CATL Shenxing Pro
Aktualności

Koniec z powolnym ładowaniem i małym zasięgiem? Chiński gigant CATL pokazał baterię, która ma wstrząsnąć Europą

2025-09-09
avatr vision xpectra
Aktualności

Chińczycy pokazali potwora. Koncepcyjny Avatr ma prawie 6 metrów i chce nawiązać z tobą emocjonalną więź

2025-09-09

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
lucid gravity
Aktualności

Amerykański król SUV-ów wjeżdża do Europy. Cena Lucid Gravity w Polsce? Policzyliśmy

2025-09-08
Maextro S800
Aktualności

Maextro S800 od Huawei już 30 maja. Chiński konkurent Maybacha wjeżdża na salony

2025-05-21
CATL Shenxing Pro
Aktualności

Koniec z powolnym ładowaniem i małym zasięgiem? Chiński gigant CATL pokazał baterię, która ma wstrząsnąć Europą

2025-09-09
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.