Na tegorocznym CES 2025 firma Donut Lab zaprezentowała drugą generację swoich innowacyjnych silników wkołowych. To przełomowa technologia, która może zmienić przyszłość pojazdów elektrycznych. Silniki te łączą imponującą moc i moment obrotowy z niewielką wagą, a ich charakterystyczna konstrukcja z otworem w środku zyskała przydomek „donut”.
Rewolucja w projektowaniu silników
Nowa rodzina silników Donut Lab obejmuje pięć modeli, które zostały zoptymalizowane pod kątem różnych typów pojazdów – od samochodów osobowych po motocykle, a nawet drony. Według Marka Lehtimakiego, CEO Donut Lab, bezpośrednia integracja silnika z kołem pozwala rozwiązać wiele problemów, które dotąd hamowały rozwój elektromobilności.
Tradycyjne układy napędowe w pojazdach elektrycznych zwiększają koszty produkcji i utrzymania, obniżają osiągi oraz dodają masy i złożoności konstrukcji. Wprowadzenie silników wkołowych eliminuje konieczność stosowania przekładni, co prowadzi do uproszczenia konstrukcji, obniżenia masy i kosztów oraz zwiększenia wydajności pojazdów. Donut Lab twierdzi, że ich nowe silniki znacząco redukują problem niesprężynowanej masy – jednej z głównych przeszkód w popularyzacji tego rozwiązania.
Wyjątkowe osiągi
Donut Lab określa swoje nowe silniki jako „najbardziej zaawansowane, wydajne i uniwersalne silniki wkołowe na rynku”. Dzięki zwiększonej gęstości momentu obrotowego i mocy, nowa generacja silników oferuje znacznie wyższe osiągi w tej samej przestrzeni i masie.
Przykładowo, wersja 21-calowa, ważąca jedynie 40 kg, generuje imponujące 630 kW mocy oraz 4 300 Nm momentu obrotowego – na jeden silnik. Specjalny model dla ciężarówek zapewnia podobne parametry, dostosowane do wymagań transportu towarowego.
Dla motocykli Donut Lab opracował 17-calowy silnik, który dostarcza 150 kW mocy i 1 200 Nm momentu obrotowego przy masie zaledwie 21 kg. Mniejsza wersja 12-calowa, przeznaczona dla lekkich jednośladów, waży jedynie 8 kg. Firma poszła jeszcze dalej, wprowadzając model dla dronów – silnik o średnicy 120 mm generuje 3 kW mocy i 20 Nm momentu obrotowego, ważąc jedynie 1,5 kg.
Modułowa platforma przyszłości
Donut Lab nie ogranicza się tylko do silników. W ramach modułowej platformy Donut firma oferuje również baterie, jednostki komputerowe oraz oprogramowanie sterujące pojazdem. Wizją Donut Lab jest stworzenie systemu, w którym producenci mogą wybierać i łączyć poszczególne komponenty za pomocą standardowych złączy. To podejście ma na celu uproszczenie procesu produkcji i montażu pojazdów elektrycznych.
Wpływ na rynek i przyszłość elektromobilności
Silniki wkołowe, choć obecne na rynku od lat, napotykały liczne trudności techniczne, w tym problem z niesprężynowaną masą, który wpływał na komfort jazdy i wydajność zawieszenia. Donut Lab twierdzi, że dzięki postępom w gęstości momentu obrotowego i mocy udało się niemal całkowicie wyeliminować te ograniczenia. Jeśli te twierdzenia znajdą potwierdzenie w rzeczywistości, może to otworzyć drogę do szerszego zastosowania silników wkołowych w pojazdach osobowych, użytkowych i przemysłowych.
Czy technologia Donut Lab zrewolucjonizuje rynek?
Przed Donut Lab stoi wiele wyzwań. Choć ich rozwiązania wydają się obiecujące, kluczowe będą kwestie takie jak niezawodność, koszty produkcji i konserwacji, a także zdolność do skalowania technologii w masowej produkcji. Ponadto konkurencja na rynku elektromobilności jest intensywna, a inni producenci także pracują nad innowacjami w dziedzinie napędów.
Donut Lab prezentuje jednak nowatorskie podejście, które może zainteresować zarówno producentów pojazdów, jak i użytkowników końcowych. Jak oceniacie potencjał tej technologii? Czy silniki wkołowe staną się standardem w elektromobilności? Zachęcamy do dyskusji.
Dołącz do dyskusji