Spis treści
Niemiecki koncern motoryzacyjny przechodzi w Chinach prawdziwą szkołę przetrwania. Lokalna konkurencja narzuciła tempo, za którym europejscy giganci z trudem nadążają. Volkswagen nie zamierza jednak składać broni. Do sieci trafiły właśnie szczegółowe dane techniczne modelu ID.Unyx 08. To nie jest kolejny, zwykły elektryk, jakich wiele na rynku. Mamy do czynienia z potężnym SUV-em, który ma zdefiniować na nowo pozycję marki w segmencie „mid-to-large”. Kluczowe atuty? Architektura 800V, ogromny rozstaw osi i zasięg, który na papierze wygląda imponująco.
Nowy język, nowe otwarcie
Patrząc na ujawnione grafiki i opisy, widać wyraźnie, że Volkswagen próbuje zerwać z dotychczasową, nieco obłą i zachowawczą stylistyką rodziny ID. Model ID.Unyx 08 wprowadza świeży język projektowania. Przód pojazdu zdominowany jest przez zamknięty grill, co jest standardem w elektrykach, ale charakteru dodają mu detale.
Uwagę zwracają wąskie, pnące się ku górze światła do jazdy dziennej, które oskrzydlają centralnie umieszczone logo marki. Dolna część zderzaka otrzymała trapezoidalny wlot powietrza oraz subtelnie zarysowany spojler w kształcie łopaty. To zabiegi, które mają dodać masywnej bryle nieco sportowego sznytu.
Z profilu samochód prezentuje się równie nowocześnie. Projektanci postawili na podwójną linię boczną, która optycznie „odchudza” sylwetkę. Zastosowano też chowane klamki – element obowiązkowy w nowoczesnych autach z Chin, poprawiający aerodynamikę i estetykę. Klienci będą mieli do wyboru dwa wzory felg, co pozwoli na pewną personalizację. Tył auta jest nieco bardziej stonowany, z wąskimi, prostymi kloszami lamp, co stanowi eleganckie domknięcie całości.
Dane techniczne i wymiary
To, co jednak najbardziej interesuje fanów elektromobilności, to liczby. A te w przypadku ID.Unyx 08 są naprawdę duże. Samochód mierzy równo 5 metrów długości. To stawia go w jednej lidze z największymi SUV-ami na rynku.
Szerokość wynosząca blisko dwa metry (1954 mm) zapowiada przestronne wnętrze, a rozstaw osi na poziomie 3030 mm to gwarancja, że pasażerowie tylnej kanapy nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Dla porównania, to wartości zbliżone do luksusowych limuzyn, a nie typowych aut rodzinnych.




Poniżej szczegółowa specyfikacja techniczna modelu, oparta na najnowszych doniesieniach:
| Parametr | Volkswagen ID.Unyx 08 |
| Długość | 5000 mm |
| Szerokość | 1954 mm |
| Wysokość | 1672 mm / 1688 mm (zależnie od wersji) |
| Rozstaw osi | 3030 mm |
| Moc silnika | 230 kW (308 KM) |
| Pojemność baterii (opcja 1) | 82,368 kWh |
| Pojemność baterii (opcja 2) | 95,04 kWh |
| Deklarowany zasięg | 630 km / 700 km / 730 km |
| Architektura ładowania | 800V (Ultra-fast charging) |
| System wsparcia kierowcy | L2++ z funkcją parking-to-parking |
Serce i mięśnie: 800V zmienia zasady gry
Najważniejszą informacją techniczną, która przebija się z nowych doniesień, jest zastosowanie architektury 800V. Do tej pory większość modeli Volkswagena oparta na platformie MEB korzystała z instalacji 400V. Przejście na wyższe napięcie to sygnał, że producent poważnie traktuje kwestię szybkości ładowania. W Chinach, gdzie tempo życia jest zawrotne, a infrastruktura szybkich ładowarek rozwija się błyskawicznie, jest to „być albo nie być” dla nowego modelu.
Pod maską (a raczej pod podłogą) znajdzie się silnik elektryczny generujący moc 230 kW, czyli około 308 koni mechanicznych. Taka wartość w tak dużym SUV-ie sugeruje, że nie będzie to auto wyścigowe, ale zapewni bardzo sprawną dynamikę. Nie wiemy jeszcze, czy planowana jest wersja z dwoma silnikami i napędem na obie osie, ale przy tej masie i wymiarach byłoby to mile widziane uzupełnienie oferty.
Bateria na długie dystanse
Volkswagen przygotował dla klientów dwie opcje magazynowania energii. Mniejsza bateria ma pojemność 82,368 kWh, co już jest wartością solidną. Dla bardziej wymagających przygotowano ogniwa o łącznej pojemności 95,04 kWh.
Tak duże akumulatory przekładają się na imponujące zasięgi. Producent deklaruje wartości na poziomie 630 km, 700 km oraz 730 km. Należy pamiętać, że są to prawdopodobnie dane oparte na chińskim cyklu pomiarowym, który bywa bardziej optymistyczny niż europejskie WLTP, jednak nawet po korekcie wyniki te powinny pozwalać na swobodne podróżowanie między miastami bez ciągłego zerkania na wskaźnik naładowania.
Inteligencja na pokładzie
Chiński rynek motoryzacyjny różni się od europejskiego podejściem do oprogramowania. Tam samochód to smartfon na kołach. ID.Unyx 08 nie odstaje pod tym względem. Na pokładzie znajdzie się system wspomagania kierowcy poziomu L2++. To zaawansowana asysta, która obejmuje między innymi funkcję „parking-to-parking”, co sugeruje wysoki poziom autonomii w manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach miejskich.
Ciekawostką jest integracja inteligentnego asystenta AI opartego na dużym modelu językowym (LLM). Volkswagen rozumie, że sterowanie głosowe starej generacji to przeżytek. Nowy system ma pozwalać na naturalną konwersację z pojazdem, co staje się nowym standardem w segmencie premium w Państwie Środka. Całość oprogramowania będzie oczywiście aktualizowana zdalnie (OTA), co ma zapewnić „świeżość” systemu przez lata eksploatacji.
Strategia na trudne czasy
Premiera ID.Unyx 08 wpisuje się w szerszy plan Volkswagena na odzyskanie udziałów w rynku. Zgodnie z zapowiedziami Volkswagen China, do 2027 roku na tamtejszy rynek trafi ponad 20 zelektryfikowanych, inteligentnych modeli. Ambicje sięgają jednak dalej – do 2030 roku gama modelowa ma liczyć około 30 aut, pokrywając niemal każdy segment rynku.
ID.Unyx 08 pełni w tej układance rolę flagowca, który ma pokazać, że niemiecka inżynieria potrafi połączyć się z chińskimi oczekiwaniami co do cyfryzacji i designu. Zastosowanie architektury 800V to dowód na to, że Volkswagen jest gotowy na technologiczny skok, byle tylko nie dać się zepchnąć do defensywy przez takich graczy jak Li Auto, NIO czy XPeng.
Czy to wystarczy?
Decyzja o wprowadzeniu tak dużego modelu z zaawansowaną instalacją 800V jest ze wszech miar słuszna. Segment dużych, rodzinnych SUV-ów w Chinach jest niezwykle chłonny, ale i brutalnie konkurencyjny. Klienci oczekują tam nie tylko przestrzeni (którą ID.Unyx 08 z 3-metrowym rozstawem osi dowozi), ale przede wszystkim „gadżetów” i szybkości działania systemów.
Wprowadzenie asystenta AI i L2++ to ruchy konieczne, by w ogóle zasiąść do stołu negocjacyjnego z chińskim klientem. Pytanie pozostaje o cenę i pozycjonowanie. Jeśli Volkswagenowi uda się wycenić ten model agresywnie, może on stać się ciekawą alternatywą dla rodzimych chińskich marek. Jeśli jednak cena poszybuje w rejony niemieckiego premium, walka może być trudna.
Ciekawi mnie, czy rozwiązania z ID.Unyx 08, zwłaszcza architektura 800V i nowe baterie 95 kWh, trafią wkrótce do europejskich modeli z rodziny ID. Byłby to zastrzyk technologii, którego nasze ID.4 i ID.5 bardzo potrzebują.
Co sądzicie o takim kierunku rozwoju Volkswagena? Czy 5-metrowy elektryczny SUV z szybkim ładowaniem to auto, które chętnie zobaczylibyście na polskich drogach, czy może wolicie mniejsze i lżejsze konstrukcje? Sekcja komentarzy jest do Waszej dyspozycji.











Dołącz do dyskusji