• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Volkswagen kontratakuje w Chinach. ID.Unyx 08 to 5-metrowy kolos z architekturą 800V

22.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Nowy język, nowe otwarcie
  • Dane techniczne i wymiary
  • Serce i mięśnie: 800V zmienia zasady gry
  • Bateria na długie dystanse
  • Inteligencja na pokładzie
  • Strategia na trudne czasy
  • Czy to wystarczy?

Niemiecki koncern motoryzacyjny przechodzi w Chinach prawdziwą szkołę przetrwania. Lokalna konkurencja narzuciła tempo, za którym europejscy giganci z trudem nadążają. Volkswagen nie zamierza jednak składać broni. Do sieci trafiły właśnie szczegółowe dane techniczne modelu ID.Unyx 08. To nie jest kolejny, zwykły elektryk, jakich wiele na rynku. Mamy do czynienia z potężnym SUV-em, który ma zdefiniować na nowo pozycję marki w segmencie „mid-to-large”. Kluczowe atuty? Architektura 800V, ogromny rozstaw osi i zasięg, który na papierze wygląda imponująco.

Nowy język, nowe otwarcie

Patrząc na ujawnione grafiki i opisy, widać wyraźnie, że Volkswagen próbuje zerwać z dotychczasową, nieco obłą i zachowawczą stylistyką rodziny ID. Model ID.Unyx 08 wprowadza świeży język projektowania. Przód pojazdu zdominowany jest przez zamknięty grill, co jest standardem w elektrykach, ale charakteru dodają mu detale.

Uwagę zwracają wąskie, pnące się ku górze światła do jazdy dziennej, które oskrzydlają centralnie umieszczone logo marki. Dolna część zderzaka otrzymała trapezoidalny wlot powietrza oraz subtelnie zarysowany spojler w kształcie łopaty. To zabiegi, które mają dodać masywnej bryle nieco sportowego sznytu.

Z profilu samochód prezentuje się równie nowocześnie. Projektanci postawili na podwójną linię boczną, która optycznie „odchudza” sylwetkę. Zastosowano też chowane klamki – element obowiązkowy w nowoczesnych autach z Chin, poprawiający aerodynamikę i estetykę. Klienci będą mieli do wyboru dwa wzory felg, co pozwoli na pewną personalizację. Tył auta jest nieco bardziej stonowany, z wąskimi, prostymi kloszami lamp, co stanowi eleganckie domknięcie całości.

Inne w podobnym temacie

xiaomi su7 fabryka

Koniec taniego Xiaomi? Lifting SU7 może przynieść bolesną podwyżkę cen

20/12/2025
koncept vw gen.urban robotaxi

Volkswagen testuje samochód bez kierownicy. Gen.Urban wyjechał na ulice Wolfsburga

19/12/2025
onvo l90 black knight

Oto nowy król bezpieczeństwa w rodzinie Nio? Onvo L90 zaimponował w chińskich testach zderzeniowych

16/12/2025
vw id. polo w kamuflarzu

Volkswagen ID. Polo odsłania karty. Znamy dane techniczne wyczekiwanego elektryka dla ludu

15/12/2025

Dane techniczne i wymiary

To, co jednak najbardziej interesuje fanów elektromobilności, to liczby. A te w przypadku ID.Unyx 08 są naprawdę duże. Samochód mierzy równo 5 metrów długości. To stawia go w jednej lidze z największymi SUV-ami na rynku.

Szerokość wynosząca blisko dwa metry (1954 mm) zapowiada przestronne wnętrze, a rozstaw osi na poziomie 3030 mm to gwarancja, że pasażerowie tylnej kanapy nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Dla porównania, to wartości zbliżone do luksusowych limuzyn, a nie typowych aut rodzinnych.

volkswagen ID.Unyx 08
volkswagen ID.Unyx 08
volkswagen ID.Unyx 08
volkswagen ID.Unyx 08

Poniżej szczegółowa specyfikacja techniczna modelu, oparta na najnowszych doniesieniach:

ParametrVolkswagen ID.Unyx 08
Długość5000 mm
Szerokość1954 mm
Wysokość1672 mm / 1688 mm (zależnie od wersji)
Rozstaw osi3030 mm
Moc silnika230 kW (308 KM)
Pojemność baterii (opcja 1)82,368 kWh
Pojemność baterii (opcja 2)95,04 kWh
Deklarowany zasięg630 km / 700 km / 730 km
Architektura ładowania800V (Ultra-fast charging)
System wsparcia kierowcyL2++ z funkcją parking-to-parking

Serce i mięśnie: 800V zmienia zasady gry

Najważniejszą informacją techniczną, która przebija się z nowych doniesień, jest zastosowanie architektury 800V. Do tej pory większość modeli Volkswagena oparta na platformie MEB korzystała z instalacji 400V. Przejście na wyższe napięcie to sygnał, że producent poważnie traktuje kwestię szybkości ładowania. W Chinach, gdzie tempo życia jest zawrotne, a infrastruktura szybkich ładowarek rozwija się błyskawicznie, jest to „być albo nie być” dla nowego modelu.

Pod maską (a raczej pod podłogą) znajdzie się silnik elektryczny generujący moc 230 kW, czyli około 308 koni mechanicznych. Taka wartość w tak dużym SUV-ie sugeruje, że nie będzie to auto wyścigowe, ale zapewni bardzo sprawną dynamikę. Nie wiemy jeszcze, czy planowana jest wersja z dwoma silnikami i napędem na obie osie, ale przy tej masie i wymiarach byłoby to mile widziane uzupełnienie oferty.

Bateria na długie dystanse

Volkswagen przygotował dla klientów dwie opcje magazynowania energii. Mniejsza bateria ma pojemność 82,368 kWh, co już jest wartością solidną. Dla bardziej wymagających przygotowano ogniwa o łącznej pojemności 95,04 kWh.

Tak duże akumulatory przekładają się na imponujące zasięgi. Producent deklaruje wartości na poziomie 630 km, 700 km oraz 730 km. Należy pamiętać, że są to prawdopodobnie dane oparte na chińskim cyklu pomiarowym, który bywa bardziej optymistyczny niż europejskie WLTP, jednak nawet po korekcie wyniki te powinny pozwalać na swobodne podróżowanie między miastami bez ciągłego zerkania na wskaźnik naładowania.

Inteligencja na pokładzie

Chiński rynek motoryzacyjny różni się od europejskiego podejściem do oprogramowania. Tam samochód to smartfon na kołach. ID.Unyx 08 nie odstaje pod tym względem. Na pokładzie znajdzie się system wspomagania kierowcy poziomu L2++. To zaawansowana asysta, która obejmuje między innymi funkcję „parking-to-parking”, co sugeruje wysoki poziom autonomii w manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach miejskich.

Ciekawostką jest integracja inteligentnego asystenta AI opartego na dużym modelu językowym (LLM). Volkswagen rozumie, że sterowanie głosowe starej generacji to przeżytek. Nowy system ma pozwalać na naturalną konwersację z pojazdem, co staje się nowym standardem w segmencie premium w Państwie Środka. Całość oprogramowania będzie oczywiście aktualizowana zdalnie (OTA), co ma zapewnić „świeżość” systemu przez lata eksploatacji.

Strategia na trudne czasy

Premiera ID.Unyx 08 wpisuje się w szerszy plan Volkswagena na odzyskanie udziałów w rynku. Zgodnie z zapowiedziami Volkswagen China, do 2027 roku na tamtejszy rynek trafi ponad 20 zelektryfikowanych, inteligentnych modeli. Ambicje sięgają jednak dalej – do 2030 roku gama modelowa ma liczyć około 30 aut, pokrywając niemal każdy segment rynku.

ID.Unyx 08 pełni w tej układance rolę flagowca, który ma pokazać, że niemiecka inżynieria potrafi połączyć się z chińskimi oczekiwaniami co do cyfryzacji i designu. Zastosowanie architektury 800V to dowód na to, że Volkswagen jest gotowy na technologiczny skok, byle tylko nie dać się zepchnąć do defensywy przez takich graczy jak Li Auto, NIO czy XPeng.

Czy to wystarczy?

Decyzja o wprowadzeniu tak dużego modelu z zaawansowaną instalacją 800V jest ze wszech miar słuszna. Segment dużych, rodzinnych SUV-ów w Chinach jest niezwykle chłonny, ale i brutalnie konkurencyjny. Klienci oczekują tam nie tylko przestrzeni (którą ID.Unyx 08 z 3-metrowym rozstawem osi dowozi), ale przede wszystkim „gadżetów” i szybkości działania systemów.

Wprowadzenie asystenta AI i L2++ to ruchy konieczne, by w ogóle zasiąść do stołu negocjacyjnego z chińskim klientem. Pytanie pozostaje o cenę i pozycjonowanie. Jeśli Volkswagenowi uda się wycenić ten model agresywnie, może on stać się ciekawą alternatywą dla rodzimych chińskich marek. Jeśli jednak cena poszybuje w rejony niemieckiego premium, walka może być trudna.

Ciekawi mnie, czy rozwiązania z ID.Unyx 08, zwłaszcza architektura 800V i nowe baterie 95 kWh, trafią wkrótce do europejskich modeli z rodziny ID. Byłby to zastrzyk technologii, którego nasze ID.4 i ID.5 bardzo potrzebują.

Co sądzicie o takim kierunku rozwoju Volkswagena? Czy 5-metrowy elektryczny SUV z szybkim ładowaniem to auto, które chętnie zobaczylibyście na polskich drogach, czy może wolicie mniejsze i lżejsze konstrukcje? Sekcja komentarzy jest do Waszej dyspozycji.

Tagi: 800vchińskie elektrykichińskie samochodychińskie samochody elektryczneVolkswagenVolkswagen ID. UNYX 08Volkswagen ID. UNYX 08 bateriaVolkswagen ID. UNYX 08 cenaVolkswagen ID. UNYX 08 mocVolkswagen ID. UNYX 08 specyfikacjaVolkswagen ID. UNYX 08 wnętrzeVolkswagen ID. UNYX 08 wyglądVolkswagen ID. UNYX 08 zasięg
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

xiaomi su7 fabryka
Aktualności

Koniec taniego Xiaomi? Lifting SU7 może przynieść bolesną podwyżkę cen

2025-12-20
koncept vw gen.urban robotaxi
Aktualności

Volkswagen testuje samochód bez kierownicy. Gen.Urban wyjechał na ulice Wolfsburga

2025-12-19
onvo l90 black knight
Aktualności

Oto nowy król bezpieczeństwa w rodzinie Nio? Onvo L90 zaimponował w chińskich testach zderzeniowych

2025-12-16

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Wielki rozjazd cen na ładowarkach. W grudniu za to samo ładowanie zapłacisz 50 albo 200 złotych

2025-12-15
orlen charger w orlen vitay
Aktualności

Kierowcy elektryków odetchną z ulgą? Orlen kończy z rozbiciem aplikacji i łączy usługi

2025-12-19
gwarancja byd blade rozszerzenie
Aktualności

BYD zmienia zasady w Europie. Nowa gwarancja na baterie to potężny cios w Teslę i Volkswagena

2025-12-16
byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.