Spis treści
Zeekr nie zwalnia tempa. Chiński producent pojazdów elektrycznych, należący do koncernu Geely, zapowiedział premierę nowego SUV-a – Zeekr 8X. Debiut rynkowy ma nastąpić w czwartym kwartale 2025 roku. Choć szczegóły techniczne trzymane są na razie w tajemnicy, już teraz wiadomo, że będzie to średniej wielkości SUV z napędem hybrydowym, który ma uzupełnić i rozszerzyć ofertę marki.
SUV-y hybrydowe w ofensywie
Zeekr 8X to nie jedyna nowość w portfolio producenta. Wraz z bliźniaczą marką Lynk & Co, Zeekr planuje wprowadzenie pięciu nowych modeli w ciągu tego roku. Wśród nich znalazły się już zaprezentowane modele: luksusowy sedan Zeekr 007 GT oraz potężny hybrydowy SUV Lynk & Co 900.
W najbliższych miesiącach zobaczymy też m.in. Zeekr 9X – większego brata 8X, którego światowa premiera odbyła się w kwietniu na targach motoryzacyjnych w Szanghaju. Oficjalna sprzedaż tego modelu ma ruszyć jeszcze w trzecim kwartale.
Czym będzie Zeekr 8X?
Choć producent nie zdradził żadnych konkretnych parametrów Zeekr 8X, nazewnictwo wskazuje, że będzie to tańszy i mniejszy odpowiednik modelu 9X. Jeśli Zeekr utrzyma trend zapoczątkowany przez większy SUV, możemy spodziewać się nowoczesnego układu hybrydowego z dużym zasięgiem elektrycznym oraz bardzo szybkiego ładowania.
Model 9X wyposażony jest w akumulatory Freevoy Battery od CATL, które zapewniają ponad 380 km zasięgu na prądzie i ładowanie z mocą 4C – to poziom znany dotąd głównie z aut w pełni elektrycznych. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3 sekundy czyni z niego jednego z najszybszych SUV-ów hybrydowych na rynku. Jeśli Zeekr 8X odziedziczy choć część tych cech, może nieźle namieszać w segmencie.



Strategia hybrydowa Zeekr i Lynk & Co
Połączenie struktur Zeekr i Lynk & Co zakończone w lutym 2025 roku pozwoliło na lepsze zarządzanie premierami i rozwojem gamy modelowej. Nowa strategia zakłada wprowadzenie jednego nowego modelu na kwartał, co oznacza intensywne tempo wzrostu.
Zeekr zapowiedział już, że w trzecim i czwartym kwartale pojawią się odpowiednio: flagowy SUV o dużych gabarytach i luksusowy SUV z technologią super-elektrycznego napędu hybrydowego. Wszystko wskazuje na to, że Zeekr 8X będzie kluczowym ogniwem w tej ofensywie, oferując przystępniejszy cenowo, ale nadal nowoczesny pojazd.
Czy Zeekr zagrozi Tesli i Toyocie?
Zasięgi, osiągi i ładowanie w hybrydzie na poziomie samochodu elektrycznego? To może być game-changer dla rynku SUV-ów. Zeekr celuje w klientów, którzy chcą jeździć elektrykiem na co dzień, ale nie chcą rezygnować z niezależności od infrastruktury ładowania podczas dłuższych podróży.
To właśnie na tym polu hybrydy nowej generacji mogą zdobyć ogromną przewagę nad klasycznymi BEV-ami. Jeśli Zeekr utrzyma konkurencyjną cenę (patrząc na cenę Lynk & Co 900 w przeliczeniu ok. 16 000 zł mniej niż Tesla Model Y Performance), może realnie zagrozić takim graczom jak Toyota, Kia, czy nawet sama Tesla.
Czego możemy się spodziewać?
Na razie trudno mówić o konkretach. Zeekr 8X dopiero został oficjalnie zapowiedziany i brakuje zdjęć, danych technicznych, czy cen. Ale tempo, z jakim chiński producent rozwija portfolio, sugeruje, że nie będziemy czekać długo na kolejne informacje.
Warto też śledzić rozwój baterii Freevoy. Jeśli Zeekr zdecyduje się zastosować ten system także w 8X, możemy mówić o zupełnie nowym standardzie wśród SUV-ów hybrydowych – duży zasięg elektryczny, szybkie ładowanie i wydajne spalanie.
Jakie są szanse na europejski debiut?
Zeekr już wcześniej zapowiadał ekspansję na rynki europejskie. W 2024 roku rozpoczął sprzedaż w Holandii, Szwecji i Niemczech. W Polsce oficjalna obecność marki to nadal kwestia przyszłości, ale niektóre modele można sprowadzać indywidualnie.
Jeśli 8X okaże się sukcesem w Chinach, może trafić także na Stary Kontynent – być może już w 2026 roku. Kombinacja hybrydy plug-in z realnym zasięgiem i przystępną ceną mogłaby przekonać wielu kierowców, szczególnie w krajach, gdzie infrastruktura ładowania wciąż raczkuje.
Czas na dyskusję
Czy uważacie, że hybrydy nowej generacji mają szansę zdetronizować klasyczne elektryki? Czy takie modele jak Zeekr 8X to przyszłość miejskiej i podmiejskiej mobilności? A może to tylko przejściowy etap przed pełną elektryfikacją?
Podzielcie się opinią w komentarzach. Chętnie przeczytamy Wasze przemyślenia na temat nowego gracza w segmencie hybrydowych SUV-ów.
Dołącz do dyskusji