Rok 2024 przyniósł wiele ciekawych wyników w corocznym teście samochodowym przeprowadzanym przez ADAC. Na 84 przetestowane pojazdy aż 29 to auta elektryczne, które dominowały w pierwszej dziesiątce zestawienia. ADAC brał pod uwagę wyłącznie możliwości, funkcje, wyposażenie pojazdu, bez spoglądania na jego cenę. Badano około 300 różnych parametrów, w tym zużycie energii / paliwa, użyteczność samochodu oraz jego przestronność kabiny. W przypadku elektryków emisyjność oceniano na podstawie niemieckiego miksu energetycznego (jaki wpływ na środowisko ma energia z sieci). Co jednak najbardziej zaskakuje, to fakt, że zwycięzcą okazał się nie luksusowy samochód sportowy, lecz praktyczny rodzinny sedan – VW ID.7.
Volkswagen ID.7 – lider nowej ery
VW ID.7 zdobył najwyższą ocenę w historii testów ADAC – 1,5 w skali szkolnej, wyprzedzając takich rywali jak Porsche Taycan czy BMW i5. Elektryczny sedan Volkswagena zdobył uznanie ekspertów za przestronność, zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz bardzo oszczędne zużycie energii – jedynie 18,1 kWh na 100 km.
Zasięg 485 km, jak na auto tej wielkości, uznano za wystarczająco praktyczny do codziennego użytku. Model ID.7 dostępny jest również w wersji kombi („Tourer”), co czyni go jeszcze bardziej uniwersalnym wyborem dla rodzin i użytkowników poszukujących większej przestrzeni bagażowej.
Elektryki zdominowały czołówkę
Nie tylko ID.7, ale także inne elektryczne modele zajęły czołowe miejsca w rankingu. Siedem najwyższych pozycji przypadło w udziale pojazdom na prąd. To potwierdza, że samochody elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne, szczególnie dzięki zaletom, takim jak cicha praca, natychmiastowa reakcja na gaz i pozytywny wpływ na środowisko dzięki rosnącemu udziałowi energii odnawialnej w miksie energetycznym.
Jednak ADAC zwraca uwagę, że oceny obejmują także wpływ na środowisko w pełnym cyklu życia pojazdu („Well-to-Wheel”), co oznacza, że elektryki nie są traktowane jako pojazdy całkowicie bezemisyjne.
TOP 10 samochodów wg ADAC
Marka | Model | Typ napędu | Ocena |
---|---|---|---|
VW | ID.7 Pro | Elektryczny | 1.5 (bardzo dobry) |
VW | ID.7 Tourer GTX | Elektryczny | 1.5 (bardzo dobry) |
BMW | i5 eDrive40 | Elektryczny | 1.6 (dobry) |
Porsche | Taycan Performance Battery Plus | Elektryczny | 1.6 (dobry) |
Skoda | Enyaq 85x | Elektryczny | 1.6 (dobry) |
KIA | EV9 | Elektryczny | 1.7 (dobry) |
Mercedes-Benz | EQE SUV 350+ | Elektryczny | 1.7 (dobry) |
Skoda | Superb Combi 2.0 TDI SCR | Diesel | 1.7 (dobry) |
Audi | Q4 Sportback e-tron | Elektryczny | 1.8 (dobry) |
Genesis | G80 Electric | Elektryczny | 1.8 (dobry) |
Aż 74 modele uzyskały ocenę „dobry”
Większość testowanych samochodów – aż 74 modele – uzyskała ocenę „dobry”, co pokazuje, że współczesny rynek oferuje wiele solidnych opcji. Nawet jeśli nie każdy pojazd spełni indywidualne oczekiwania, różnorodność dostępnych modeli pozwala na znalezienie odpowiedniego auta dla każdego użytkownika.
Przegrani – stare technologie na cenzurowanym
Na końcu rankingu znalazł się Dacia Duster w starszej wersji, oceniony na 4,1. Model ten, choć niegdyś popularny, nie spełnia już współczesnych standardów bezpieczeństwa i wyposażenia. Nowa generacja Dustera, która trafiła na rynek w 2024 roku, ma szansę poprawić wyniki w przyszłych testach.
Co oznaczają te wyniki dla przyszłości motoryzacji?
Dominacja elektryków w rankingu ADAC jest wyraźnym sygnałem, że elektromobilność staje się kluczowym elementem przyszłości motoryzacji. Pojazdy takie jak VW ID.7 pokazują, że auta elektryczne mogą być nie tylko ekologiczne, ale także praktyczne, wygodne i zaawansowane technologicznie.
Jednak wyzwania pozostają. Wysokie ceny zakupu, infrastruktura ładowania oraz dostępność surowców to kwestie, które wciąż hamują pełne przejście na elektromobilność. Czy producenci będą w stanie utrzymać tempo innowacji i jednocześnie obniżyć koszty, aby uczynić elektryki bardziej dostępnymi dla szerokiej grupy konsumentów?
Podsumowanie i pytania do czytelników
Testy ADAC 2024 jasno pokazują, że samochody elektryczne są na fali wznoszącej. Czy jednak modele takie jak VW ID.7 będą w stanie przekonać do siebie sceptyków? Czy w przyszłości zobaczymy więcej przystępnych cenowo elektryków na najwyższych pozycjach rankingów?
Podzielcie się swoją opinią w komentarzach. Czy elektryki zdominują rynek, czy nadal widzicie miejsce dla nowoczesnych aut spalinowych? Jakie cechy są dla Was kluczowe przy wyborze nowego auta? Zapraszamy do dyskusji!
Dołącz do dyskusji