• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Duże elektryczne SUV-y i pickupy to „nierozwiązywalny problem” – Ford stawia na EREV

06.02.2025
w Aktualności, Hybrydy, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Ford, jeden z liderów rynku motoryzacyjnego, przedstawia odważną zmianę strategii w zakresie elektryfikacji. Podczas podsumowania wyników za czwarty kwartał 2024 roku, CEO Forda, Jim Farley, jasno określił wyzwania związane z dużymi elektrycznymi SUV-ami i pickupami. Według Farleya, modele te są obecnie nieekonomiczne i nie spełniają oczekiwań klientów. Ford zamierza skupić się na elektrykach średnich i małych rozmiarów, a w przypadku większych pojazdów – na technologii EREV (Extended-Range Electric Vehicles).

Spis treści

  • Dlaczego duże elektryki są problemem?
  • EREV – rozwiązanie dla dużych pojazdów
  • Ford stawia na PHEV, hybrydy i EREV
  • Elektryki dla klientów komercyjnych
  • Małe i średnie EV kluczem do sukcesu
  • Czy EREV-y to przyszłość?
  • Co myślicie?

Dlaczego duże elektryki są problemem?

Farley przyznał, że w przypadku dużych elektrycznych pojazdów, takich jak SUV-y i pickupy, ekonomia nie działa. Klienci oczekują od nich:

  • Możliwości holowania,
  • Jazdy w terenie,
  • Długiego zasięgu.

Jednak spełnienie tych wymagań oznacza konieczność stosowania bardzo dużych i kosztownych baterii. Dodatkowo, pojazdy te mają gorszą aerodynamikę i są cięższe, co jeszcze bardziej obniża ich efektywność.Przykłady z rynku pokazują skalę problemu:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  • Tesla Cybertruck zaczyna się od 79 990 USD,
  • GMC Sierra EV kosztuje 92 000 USD,
  • Chevrolet Silverado EV w niekomercyjnej wersji to wydatek 70 000 USD.

Tak wysokie ceny sprawiają, że klienci nie są skłonni płacić premium za takie pojazdy. W efekcie sprzedaż dużych elektrycznych pickupów w 2024 roku była słaba. Tesla Cybertruck, mimo początkowych szacunków na ponad milion rezerwacji, sprzedał zaledwie 38 965 sztuk, a Ford musiał kilkukrotnie ograniczać produkcję modelu F-150 Lightning, aby dostosować się do popytu.

REKLAMA
tesla cybertruck

EREV – rozwiązanie dla dużych pojazdów

W obliczu tych wyzwań Ford zamierza wprowadzić technologię EREV (Extended-Range Electric Vehicles) jako alternatywę dla dużych elektryków. Pojazdy EREV to elektryki z dodatkowym silnikiem spalinowym, który pełni rolę generatora prądu. Dzięki temu:

  • Koła są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne,
  • Zasięg pojazdu można znacznie zwiększyć bez potrzeby stosowania ogromnych baterii,
  • Ładowanie w trasie możliwe jest poprzez szybkie uzupełnienie paliwa w silniku spalinowym.

Farley podkreśla, że klienci postrzegają EREV-y jako pojazdy elektryczne, a nie hybrydy. Według badań Forda, aż 95% przebiegu takich pojazdów odbywa się w trybie elektrycznym, a użytkownicy ładują je regularnie każdej nocy.

EREV-y oferują także wiele zalet typowych dla elektryków:

  • Ciche działanie,
  • Natychmiastowe przyspieszenie,
  • Możliwość pre-heatingu i pre-coolingu bez emisji spalin.

Dodatkowo, dzięki mniejszym bateriom i uproszczonej konstrukcji, EREV-y są tańsze w produkcji, a ich cena jest bardziej przystępna dla klientów.

Ford stawia na PHEV, hybrydy i EREV

Farley zaznaczył, że duże rodzinne SUV-y i pickupy będą opłacalne tylko w wersjach PHEV, hybrydowych lub EREV. Modele te, dzięki połączeniu elektrycznego napędu i generatora spalinowego, mogą osiągnąć zasięg ponad 700 mil (około 1130 km) na jednym tankowaniu, jednocześnie zapewniając większość przebiegu w trybie elektrycznym.

Elektryki dla klientów komercyjnych

Ford widzi sens w produkcji ciężkich elektryków, ale wyłącznie dla klientów komercyjnych. Firmy logistyczne, korzystające z takich pojazdów jak elektryczne vany czy ciężarówki dostawcze, mogą ładować je w swoich bazach, eliminując problem zasięgu. W przeciwieństwie do klientów detalicznych, firmy precyzyjniej dobierają pojemność baterii do swoich potrzeb, co pozwala uniknąć nadmiernych kosztów.

REKLAMA
flexis panel van
Flexix Panel Van

Małe i średnie EV kluczem do sukcesu

Ford zamierza skoncentrować się na małych i średnich elektrycznych SUV-ach oraz pickupach, które wymagają mniejszych baterii i lepiej odpowiadają potrzebom codziennych użytkowników. Farley dodał, że firma pracuje nad nową generacją EV, które będą przystępne cenowo, masowe i korzystne dla biznesu.

Czy EREV-y to przyszłość?

EREV-y mogą być kluczem do rozwiązania problemów związanych z dużymi elektrykami. Technologia ta pozwala na zachowanie większości zalet EV, jednocześnie eliminując ograniczenia związane z zasięgiem i kosztami. Pierwszy amerykański pickup z technologią EREV, Ram 1500 Ramcharger, zadebiutuje już w tym roku, a Scout Terra ma trafić na rynek w 2027 roku.

Ram 1500 Ramcharger
Ram 1500 Ramcharger, fot. Stellantis
scout motors terra concept
Scout Terra Concept

Co myślicie?

Ford przyznaje, że obecne duże elektryczne SUV-y i pickupy są nieopłacalne, a ich sprzedaż pozostawia wiele do życzenia. Dlatego firma stawia na technologię EREV, która może stać się kompromisem między zasięgiem, kosztami i oczekiwaniami klientów.

Czy EREV-y zrewolucjonizują rynek dużych pojazdów? Jak oceniacie strategię Forda? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Źródło: insideevs
Tagi: erevFordford f-150 lightningPHEVpickupRam 1500 RamchargerScout TerraSUVTesla CybertruckUSA
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

lucid air sapphire
Samochody elektryczne

1234 konie i 140 km zasięgu mniej. Brutalna prawda o autostradzie i Lucid Air Sapphire [TEST ZASIĘGU]

2025-10-26
porsche macan gts
Aktualności

Mocniejszy od 4S, zwinniejszy od Turbo? Takie jest nowe Porsche Macan GTS

2025-10-25
mercedes glc eq ceny polska
Aktualności

Elektryczny Mercedes GLC, już dostępny do zamawiania. Bestseller w nowej odsłonie i zaskakującej cenie

2025-10-22

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla supercharger wroclaw
Aktualności

Tesla odpala Supercharger V4 na Bielanach Wrocławskich. Koniec problemów dla kierowców na A4?

2025-10-21
platforma e-gmp hyundai
Aktualności

Baterie w używanych elektrykach to tykająca bomba? Szwedzi zbadali 1300 aut. Wyniki to szok. Kia i Tesla na czele

2025-10-23
Kia EV6 IONITY
Aktualności

Kia z gigantyczną siecią ładowania. Milion punktów w Europie i jedna prosta aplikacja

2025-10-20
tesla model s tesla model x 2026
Aktualności

Koniec plotek. Tesla Model S i Model X wracają do Europy. Mają 744 km zasięgu, ale nie możesz ich zamówić

2025-10-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.