Spis treści
Mercedes przyspieszył swoje plany produkcyjne nowego, elektrycznego modelu Mercedes-Benz CLA. Jak wynika z nieoficjalnych doniesień, niemiecka marka już rozpoczęła seryjną produkcję tego przełomowego pojazdu w swoim zakładzie w Rastatt. To pierwszy model oparty na zupełnie nowej platformie MMA (Mercedes Modular Architecture), która ma stanowić fundament dla przyszłych kompaktowych modeli elektrycznych producenta.
Produkcja wystartowała przed terminem
Według dobrze poinformowanego bloga JESMB, który regularnie publikuje wiarygodne informacje dotyczące Mercedesa, firma zdecydowała się na przyspieszenie całego harmonogramu wprowadzenia CLA na rynek. Rzecznik prasowy Mercedesa potwierdził, że marka jest już „w fazie zwiększania produkcji”, co oznacza, że etap produkcji pilotażowej w małych ilościach został zakończony i zakład w Rastatt przechodzi do pełnowymiarowej produkcji seryjnej.
Ten przyspieszony harmonogram ma również wpływ na fabrykę jednostek napędowych w Stuttgart-Untertürkheim, gdzie produkowany jest silnik elektryczny dla tylnej osi nowego CLA. Jest to specjalnie zaprojektowana dla platformy MMA maszyna synchroniczna z magnesami trwałymi (PSM) ze zintegrowaną dwubiegową skrzynią biegów, określana jako eATS 2.0.
Przyspieszenie sprzedaży
Co ciekawe, według JESMB, Mercedes zdecydował się również na przyspieszenie rozpoczęcia przyjmowania zamówień od klientów. Jak donosi blog, 11 kwietnia 2025 roku menedżerowie sprzedaży poinformowali personel handlowy, że start sprzedaży modelu Mercedes-Benz CLA zostanie przyspieszony na 29 kwietnia 2025, a nie jak wcześniej planowano, na połowę czerwca.
Przyspieszenie dotyczy jednak tylko wariantu CLA 250+ z napędem na tylne koła. W przypadku mocniejszej wersji z napędem na wszystkie koła, CLA 350 4MATIC, data rozpoczęcia przyjmowania zamówień pozostaje bez zmian – połowa czerwca 2025.
Specyfikacja techniczna – imponujący zasięg
Mercedes zaprezentował seryjną wersję CLA w połowie marca 2025 roku. Model ten ma być dostępny w dwóch głównych wariantach:
- CLA 250+ – wersja z napędem na tylne koła, która będzie dostępna od początku sprzedaży
- CLA 350 4MATIC – wersja z napędem na wszystkie koła o mocy 260 kW, która pojawi się nieco później
Wariant CLA 250+ wyposażony jest w układ napędowy eATS 2.0 na tylnej osi oraz akumulator o pojemności 85 kWh z możliwością ładowania z mocą do 320 kW. Dzięki przejściu na architekturę 800 volt, ładowanie od 10 do 80 procent zajmuje zaledwie 22 minuty. Co najważniejsze, dzięki układowi napędowemu zoptymalizowanemu pod kątem efektywności, CLA 250+ może pochwalić się imponującym zasięgiem do 792 kilometrów według normy WLTP.
Parametr | CLA 250+ | CLA 350 4MATIC |
---|---|---|
Napęd (Drive) | RWD | AWD |
Moc (Power) | 200 kW | 260 kW |
Moment obrotowy (Torque) | 335 Nm | 515 Nm |
Przyspieszenie (0–100 km/h) | 6.7 s | 4.9 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 210 km/h |
Zasięg WLTP | 792 km | 771 km |
Pojemność baterii | 85 kWh | 85 kWh |
Moc ładowania DC | 320 kW | 320 kW |
Czas ładowania DC (10–80%) | 22 min | 22 min |
Cena | – | – |
Ceny i wyposażenie
Choć oficjalne ceny dla wszystkich rynków europejskich nie zostały jeszcze ogłoszone, JESMB szacuje, że podstawowa cena Mercedes-Benz CLA 250+ w Niemczech wyniesie około 51 000 euro (218 200 zł). Ta kwota dotyczyłaby wersji z 17-calowymi felgami, klasycznymi klamkami drzwi i ręczną regulacją foteli.
W Belgii i Luksemburgu nieoficjalne przyjmowanie zamówień dla dużych klientów już się rozpoczęło. Mercedes-Benz CLA 250+ EQ jest tam dostępny jako Business Edition (specjalny model dla krajów Beneluksu) za 56 870 euro (z 21% VAT w Belgii, około 243 300 zł). Cena ta obejmuje już lakier metalik, 18-calowe felgi, reflektory multibeam LED, pakiet parkowania z kamerą cofania, zlicowane klamki drzwi, panoramiczny dach i dwa oddzielne wyświetlacze (10,25-calowy kokpit i 14-calowy ekran dotykowy infotainment).
Wersja Mercedes Benz CLA Sport Edition, kosztująca od 59 895 euro (również z 21% VAT, około 256 300 zł), zawiera dodatkowo pakiet AMG Line, sportowe 19-calowe koła, fotele sportowe, pakiet pamięci dla przednich foteli, dwustrefową klimatyzację i pakiet Night z przyciemnianymi szybami od słupka B w górę.
Należy jednak pamiętać, że pakiety dostosowane dla krajów Beneluksu mogą nie być oferowane w tej samej formie w innych krajach, więc faktyczne ceny i wyposażenie mogą się różnić na poszczególnych rynkach.
Co to oznacza dla przyszłości Mercedesa?
Przyspieszenie produkcji i sprzedaży Mercedes-Benz CLA wskazuje na duże znaczenie tego modelu dla strategii elektryfikacji Mercedesa. Jest to pierwszy samochód oparty na platformie MMA, która ma być fundamentem dla nadchodzących kompaktowych i średniej wielkości modeli elektrycznych marki.
Mercedes ma ambitne plany związane z elektryfikacją swojej gamy modelowej i Mercedes-Benz CLA jest kluczowym elementem tej strategii. Dzięki imponującemu zasięgowi i nowoczesnej technologii ładowania, model ten ma szansę przyciągnąć klientów, którzy do tej pory wahali się przed przejściem na pojazdy elektryczne.
Warto też zauważyć, że duży ekran MBUX Superscreen będzie dostępny dopiero od sierpnia 2025 roku, co sugeruje, że Mercedes planuje stopniowe wzbogacanie oferty o kolejne warianty wyposażenia.
Co dalej z platformą MMA?
Sukces Mercedes-Benz CLA będzie prawdopodobnie decydujący dla przyszłości całej platformy MMA. Jeśli model zostanie dobrze przyjęty przez rynek, możemy spodziewać się kolejnych pojazdów opartych na tej architekturze, w tym SUV-ów i innych wariantów nadwozia.
Mercedes-Benz CLA stanowi więc nie tylko ważny model dla niemieckiego giganta, ale także swego rodzaju test dla całej koncepcji platformy MMA. Czy konsumenci docenią połączenie wysokiego zasięgu, szybkiego ładowania i luksusowego charakteru marki? Odpowiedź na to pytanie poznamy w ciągu najbliższych miesięcy, gdy pierwsze egzemplarze CLA trafią do klientów.
A Wy, co sądzicie o nowym elektrycznym CLA? Czy imponujący zasięg i nowoczesna technologia ładowania sprawią, że zdecydujecie się na elektrycznego Mercedesa? Zachęcamy do dzielenia się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji