BYD kontynuuje ofensywę produktową, wprowadzając na rynek kolejny przystępny cenowo model elektryczny. Chiński gigant elektromobilności zaprezentował kompaktowego SUV-a BYD Sealion 05 EV, najnowszy pojazd z serii Ocean, który ma konkurować w popularnym segmencie C. Model zadebiutował zaledwie dwa dni po premierze elektrycznego sedana Qin L EV.
Spis treści
Przystępna cena i uproszczona oferta
Podczas oficjalnego wydarzenia premierowego BYD ujawnił, że ceny nowego Sealiona 05 EV rozpoczynają się od zaledwie 117 800 juanów (16 230 dolarów, około 64 000 złotych). Podobnie jak w przypadku sedana Qin L EV, który zadebiutował 23 marca, BYD oferuje Sealiona 05 EV tylko w trzech wariantach, odchodząc od wcześniejszej strategii wprowadzania licznych wersji wyposażeniowych.
Trzy dostępne warianty Sealiona 05 EV kosztują odpowiednio 117 800 juanów (62 500 zł), 127 800 juanów (67 900 zł) i 137 800 juanów (73 200 zł). To bardzo konkurencyjne ceny jak na kompaktowego SUV-a z takim wyposażeniem i zasięgiem.
Wymiary i platforma techniczna
SUV został zbudowany na najnowszej platformie BYD e-Platform 3.0 Evo, którą firma zaprezentowała w maju 2024 roku. Platforma ta oferuje większą integrację, lepsze osiągi i szybsze ładowanie w porównaniu do wcześniejszych rozwiązań technicznych chińskiego producenta.
BYD Sealion 05 EV ma długość 4520 mm, szerokość 1860 mm i wysokość 1630 mm, przy rozstawie osi wynoszącym 2720 mm. Wymiarami odpowiada europejskim SUV-om segmentu C, takim jak Volkswagen Tiguan, co czyni go idealnym kandydatem do globalnej ekspansji.




Imponujące osiągi i zasięg
Wszystkie warianty BYD Sealion 05 EV są tylnonapędowe i wykorzystują silnik synchroniczny z magnesami trwałymi. Wersja podstawowa dysponuje mocą maksymalną 140 kW (188 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 330 Nm, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 sekundy.
Dwa droższe warianty oferują zwiększoną moc do 160 kW (215 KM) przy tym samym maksymalnym momencie obrotowym 330 Nm, co poprawia przyspieszenie od 0 do 100 km/h do 7,2 sekundy.
BYD Sealion 05 EV jest standardowo wyposażony w akumulator Blade oparty na technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP). Wersja podstawowa ma baterię o pojemności 50,05 kWh, co przekłada się na zasięg CLTC wynoszący 430 km (około 380 km według WLTP).
Dwa droższe warianty mają akumulatory o pojemności 60,9 kWh i zasięg CLTC wynoszący 520 km (około 450 km według WLTP). Model obsługuje szybkie ładowanie, które pozwala na naładowanie baterii od 30% do 80% w zaledwie 18 minut.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy
BYD Sealion 05 EV jest standardowo wyposażony w system inteligentnej jazdy BYD God’s Eye C. Rozwiązanie to, znane również jako DiPilot 100, wspiera funkcje takie jak NOA (Navigate on Autopilot) na autostradach i drogach ekspresowych.
10 lutego BYD ogłosił, że będzie nazywać swój system inteligentnej jazdy „God’s Eye” (Oko Boga). System God’s Eye C nie posiada lidaru, ale wykorzystuje rozwiązanie oparte na kamerach w swoich przystępnych cenowo modelach. Składa się z pięciu radarów milimetrowych, 12 czujników ultradźwiękowych i aż 12 kamer, co zapewnia pełny monitoring otoczenia pojazdu.


Praktyczność na co dzień
Pomimo kompaktowych rozmiarów, BYD Sealion 05 EV oferuje zaskakującą praktyczność. Pojazd dysponuje bagażnikiem o pojemności 600 litrów, który można powiększyć do 1460 litrów poprzez złożenie tylnych siedzeń. Dodatkowo, samochód ma przedni bagażnik (frunk) o pojemności 110 litrów.
Wyjątkową cechą Sealiona 05 EV jest schowek z funkcją chłodzenia i ogrzewania. Może być schłodzony do minus 6 stopni Celsjusza lub ogrzany do 50 stopni Celsjusza, co jest przydatne do przechowywania napojów, żywności lub innych przedmiotów wrażliwych na temperaturę.
Nowoczesne wnętrze
Wnętrze Sealiona 05 EV jest wyposażone w 12,8-calowy centralny ekran dotykowy oraz 8,8-calowy cyfrowy zestaw wskaźników umieszczony za trójramienną kierownicą. Dźwignia zmiany biegów znajduje się na kolumnie kierownicy, co stało się powszechnym trendem wśród nowoczesnych chińskich samochodów, uwalniając więcej miejsca na konsoli środkowej.
Tunel centralny Sealiona 05 EV zawiera blok fizycznych przycisków, bezprzewodową ładowarkę do telefonów oraz dwa uchwyty na kubki. Design wnętrza jest minimalistyczny, ale praktyczny, z wysokiej jakości materiałami i ergonomicznym układem elementów sterujących.



Bogata rodzina Sealion
Wprowadzenie Sealiona 05 EV dodatkowo wzbogaca rodzinę modeli Sealion, która jest przeznaczona głównie na rynki zagraniczne. BYD Sealion 07 EV, który został wprowadzony na rynek 10 maja 2024 roku, był pierwszym modelem rodziny Sealion i pierwszym modelem na platformie e-Platform 3.0 Evo. Model ten też jest dostępny w Polsce od 9 stycznia 2025 w cenie od 219 990 zł brutto.
Drugim modelem w rodzinie, Sealionem 05 DM-i, zadebiutował 23 września 2024 roku i jest wyposażony w najnowszą technologię hybrydową BYD DM 5.0. Ceny Sealiona 05 DM-i wahają się od 102 800 do 142 800 juanów (54 600 – 75 900 zł), co pokazuje, że warianty hybrydowe zaczynają się od niższej ceny niż w pełni elektryczne.
BYD wprowadził również SUV-a Song Plus na rynek australijski pod nazwą Sealion 6, co świadczy o globalnym zasięgu tej rodziny modeli.


Strategiczne znaczenie modelu dla BYD
Wprowadzenie Sealiona 05 EV ma strategiczne znaczenie dla BYD. Firma intensywnie rozwija swoją ofertę produktową, aby zaspokoić zróżnicowane potrzeby konsumentów zarówno w Chinach, jak i na rynkach międzynarodowych. Ostatnie premiery Qin L EV i Sealiona 05 EV pokazują, że chiński producent skupia się na przystępnych cenowo pojazdach elektrycznych o solidnych parametrach.
Sealion 05 EV jest zaprojektowany zgodnie z najnowszym językiem projektowania BYD o nazwie Ocean Aesthetics. Charakteryzuje się spiczastymi reflektorami połączonymi paskiem LED, minimalistycznym przodem z małym wlotem powietrza i pochyloną linią maski. Plastikowe obramowania wokół nadkoli nadają temu crossoverowi masywny wygląd. Pojazd ma również chowane klamki drzwi, zaciemnione słupki B i C oraz charakterystyczne tylne światła.
Perspektywy dla rynków globalnych
Choć BYD początkowo nie podał szczegółowych planów dotyczących wprowadzenia Sealiona 05 EV na rynki globalne, model ten z pewnością będzie częścią strategii ekspansji firmy. Fakt, że cała seria Sealion jest ukierunkowana na rynki zagraniczne, sugeruje, że Sealion 05 EV prawdopodobnie pojawi się w Europie i innych regionach w niedalekiej przyszłości.
W przeciwieństwie do większych i droższych modeli BYD, takich jak Han czy Tang, które konkurują w segmencie premium, BYD Sealion 05 EV jest pozycjonowany w bardziej masowym segmencie. To może pomóc BYD zwiększyć swój udział w rynku na konkurencyjnych rynkach europejskich, gdzie przystępna cena jest kluczowym czynnikiem dla wielu konsumentów.
Co to oznacza dla polskiego rynku?
Dla polskiego rynku wprowadzenie BYD Sealion 05 EV mogłoby być znaczącym wydarzeniem. Kompaktowy elektryczny SUV w cenie zbliżonej do 70-100 tysięcy złotych (zakładając dodatkowe koszty importu, podatków i marżę dealera) mógłby znacząco poszerzyć ofertę przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych w Polsce.
BYD już działa na polskim rynku, oferując modele takie jak Atto 3, Dolphin i Seal. Dodanie Sealiona 05 EV do oferty mogłoby pomóc firmie dotrzeć do szerszego grona klientów, zwłaszcza tych poszukujących praktycznego rodzinnego SUV-a z napędem elektrycznym.
Znaczenie dla branży elektromobilności
Wprowadzenie przez BYD kolejnego przystępnego cenowo elektrycznego SUV-a ma znaczenie dla całej branży elektromobilności. Ciągłe obniżanie cen i zwiększanie funkcjonalności pojazdów elektrycznych przez chińskich producentów wywiera presję na europejskich i amerykańskich konkurentów, aby również oferowali bardziej przystępne cenowo modele.
Strategia BYD polegająca na oferowaniu zarówno w pełni elektrycznych, jak i hybrydowych wersji tego samego modelu (Sealion 05 EV i Sealion 05 DM-i) pokazuje, że firma rozumie różne potrzeby konsumentów w okresie przejściowym do pełnej elektryfikacji. Ta elastyczność może być kluczem do sukcesu na rynkach, gdzie infrastruktura ładowania jest nadal w fazie rozwoju.
Wnioski i przyszłość
BYD Sealion 05 EV jest kolejnym dowodem na to, że chińscy producenci pojazdów elektrycznych stają się coraz bardziej konkurencyjni na arenie międzynarodowej. Łącząc przystępną cenę, solidne osiągi, praktyczność i zaawansowane technologie, BYD Sealion 05 EV może przyciągnąć szerokie grono klientów poszukujących elektrycznego SUV-a bez konieczności płacenia premium.
Intensywne tempo wprowadzania nowych modeli przez BYD – dwa znaczące debiuty w ciągu trzech dni – pokazuje determinację firmy w zdobywaniu udziałów w rynku zarówno w Chinach, jak i na arenie międzynarodowej. Z rekordową sprzedażą i szybko rosnącą obecnością na rynkach globalnych, BYD jest na dobrej drodze, aby stać się jednym z wiodących producentów pojazdów elektrycznych na świecie.
Czy BYD Sealion 05 EV odniesie taki sam sukces jak inne modele chińskiego giganta? Czy jego konkurencyjna cena i bogate wyposażenie przekonają europejskich konsumentów do wyboru chińskiej marki? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – BYD nie zwalnia tempa w swojej elektrycznej ofensywie.
A Ty, co sądzisz o nowym BYD Sealion 05 EV? Czy taki kompaktowy SUV z zasięgiem do 520 km i przystępną ceną mógłby być interesującą opcją na polskim rynku? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Dołącz do dyskusji