Chiński gigant elektrycznych pojazdów, BYD, ma w swojej ofercie coś, co budzi zazdrość wielu miłośników pick-upów w Stanach Zjednoczonych – BYD Shark, hybrydową ciężarówkę typu plug-in, która udowadnia, że jest gotowa na najtrudniejsze warunki. W najnowszym materiale wideo opublikowanym przez australijski kanał All Terrain Action EV, Shark pokazał swoje możliwości w ekstremalnych warunkach na pustynnych wydmach Australii.
Test w ekstremalnym środowisku
W filmie BYD Shark zmaga się z miękkimi, głębokimi wydmami w temperaturze sięgającej 40°C. To dokładnie te warunki, w których hybryda plug-in ma sens – daleko od infrastruktury ładowania, z pełnym obciążeniem w tylnej części pojazdu.
Według gospodarza wideo, Shark przewozi 200-300 kg ładunku, co obejmuje przenośny klimatyzator, dużą lodówkę, kompresor powietrza i sprzęt biwakowy. Mimo takiego obciążenia, pojazd radzi sobie bez problemu, co pokazuje jego zdolność do pracy w trudnych warunkach.
Wydajność w upale i na miękkim piasku
Przejeżdżanie przez miękki piasek wymaga ogromnego momentu obrotowego i ciągłego użycia przepustnicy. Dodatkowo, pojazd porusza się wolno, co ogranicza przepływ chłodzącego powietrza przez chłodnicę. W temperaturze ponad 40°C powietrze i tak nie jest wystarczająco chłodne, by skutecznie schładzać układ napędowy.
Pomimo tych przeciwności, Shark radzi sobie doskonale. Pokonuje wydmę z miękkim, niesformatowanym piaskiem – miejsce, które według gospodarza filmu zatrzymało już wiele 4×4. Choć wymagało to dwóch prób, w ostateczności Shark bezproblemowo zdobył szczyt wydmy, co świadczy o jego zdolnościach terenowych.



BYD Shark – więcej niż zwykły pick-up
Choć Shark może wydawać się idealnym, przystępnym cenowo pick-upem hybrydowym, rzeczywistość jest nieco inna. Zaczynając od ceny ponad 50 000 USD w Meksyku, Shark nie jest tanim, podstawowym pojazdem. Jest wyposażony w zaawansowaną technologię, wysokiej jakości wnętrze i celuje w segment premium. Co ciekawe, Shark nie jest nawet sprzedawany w Chinach, gdzie popyt na drogie hybrydowe pick-upy jest ograniczony.
Pomimo tego, Shark udowadnia, że chińscy producenci są w stanie tworzyć pojazdy, które mogą rywalizować z najlepszymi pick-upami na świecie. To także dowód na to, że formuła hybrydy plug-in działa w segmencie ciężarówek, oferując niską emisję i wysoki moment obrotowy elektrycznego napędu, przy jednoczesnym zachowaniu zasięgu pojazdów spalinowych.
Dlaczego w USA brakuje hybrydowych pick-upów plug-in?
BYD Shark jest dowodem na to, że hybrydy typu plug-in mogą być idealnym rozwiązaniem dla wielu użytkowników ciężarówek. Pomimo tego, w USA rynek nadal nie doczekał się szerokiej oferty tego typu pojazdów. Ford planuje wprowadzenie hybrydowego plug-in Rangera w tym roku, ale niestety, nie w Ameryce Północnej.




To frustrujące, ponieważ hybrydowy pick-up plug-in mógłby być idealnym kompromisem dla dziesiątek tysięcy amerykańskich nabywców ciężarówek. Łącząc niski moment obrotowy elektrycznego napędu z wytrzymałością i zasięgiem silnika spalinowego, taka ciężarówka mogłaby zaspokoić potrzeby tych, którzy potrzebują zarówno mocy, jak i efektywności.
Co myślisz?
BYD Shark pokazuje, jak hybrydy plug-in mogą z powodzeniem radzić sobie w ekstremalnych warunkach – od upałów po głęboki piasek. Choć jest to model premium, jego zdolności terenowe i wszechstronność udowadniają, że chińscy producenci mogą stworzyć pojazdy, które rzucają wyzwanie liderom segmentu.
Czy hybrydy plug-in mają przyszłość w segmencie pick-upów? Dlaczego w USA nadal brakuje takich modeli? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji