Chińscy producenci samochodów pokazują niezwykłą odporność na europejskim rynku, mimo wprowadzenia przez Unię Europejską wysokich barier celnych. Najnowsze dane wskazują na znaczący wzrost sprzedaży, nawet w obliczu regulacyjnych przeciwności.
Spis treści
Imponujący wzrost mimo przeszkód
Według danych firmy badawczej Dataforce, chińscy producenci samochodów odnotowali w lutym wzrost sprzedaży w Europie o 64% rok do roku, osiągając poziom 38 902 sztuk. Ich udział w rynku wzrósł z 2,5% do 4,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę, że w październiku ubiegłego roku Unia Europejska nałożyła dodatkowe cła antydotacyjne na chińskie pojazdy elektryczne sięgające nawet 35,3%, które dochodzą do istniejącej już 10% taryfy celnej.
Te dodatkowe opłaty, które mają obowiązywać przez pięć lat, zmusiły chińskich producentów do przyjęcia wieloaspektowych strategii, aby kontynuować ekspansję na rynku europejskim.
Strategie obchodzenia barier celnych
Lokalna produkcja jako klucz do sukcesu
W odpowiedzi na bariery taryfowe, chińscy producenci przyspieszają wysiłki na rzecz lokalizacji produkcji. Chery nawiązało współpracę z hiszpańską firmą EV Motors w celu utworzenia zakładu produkcyjnego w Barcelonie pod historyczną hiszpańską marką Ebro, stając się pierwszym chińskim producentem samochodów wytwarzającym pojazdy w Europie.
BYD inwestuje w niezależne fabryki na Węgrzech i w Turcji. Węgierski zakład ma rozpocząć działalność jeszcze w tym roku, z roczną zdolnością produkcyjną wynoszącą 350 000 pojazdów. Z kolei Leapmotor przyjął inną strategię, współpracując z Grupą Stellantis w celu produkcji samochodów w europejskich fabrykach, w tym modelu T03 w Polsce oraz planowanej produkcji modelu B10 w Hiszpanii do 2026 roku.
„Zlokalizowana produkcja może stać się główną drogą dla chińskich firm samochodowych wchodzących na rynek europejski w przyszłości,” twierdzi Ji Xuehong, dyrektor Centrum Badań Innowacji Przemysłu Motoryzacyjnego na Północnochińskim Uniwersytecie Technologicznym. „To podejście, podobne do tego, jak japońscy producenci samochodów wchodzili wcześniej na rynki zachodnie, pomaga zyskać uznanie lokalnych władz i lepiej zrozumieć lokalne potrzeby rynkowe dzięki miejscowemu zaangażowaniu.”
Montaż z zestawów SKD
Niemieckie media doniosły ostatnio, że fabryka Magna w Grazu w Austrii rozpocznie od czerwca montaż modeli XPeng i GAC przy użyciu zestawów częściowo rozłożonych (SKD), co stanowi kolejny sposób na uniknięcie ceł i obniżenie kosztów.
Ekspansja geograficzna i zmiana strategii produktowej
Firmy takie jak XPeng rozszerzają swoją europejską obecność. Producent ten niedawno ogłosił wejście na rynki Polski, Szwajcarii, Czech i Słowacji. Prezes i CEO XPeng, He Xiaopeng, podkreślił strategię skupioną na zróżnicowaniu technologicznym, a nie na konkurencji cenowej, z zamiarem podwojenia sprzedaży zagranicznej w 2025 roku i utworzenia ponad 300 punktów sprzedaży i serwisu na całym świecie.
Dane sprzedażowe ujawniają strategiczną zmianę w miksie produktowym. Podczas gdy sprzedaż czysto elektrycznych pojazdów z Chin spadła o 3,4% do 11 116 sztuk w lutym (w porównaniu do 26% wzrostu europejskiej sprzedaży pojazdów elektrycznych do 164 600 sztuk), eksport chińskich hybryd typu plug-in wzrósł o imponujące 321% do 4 744 sztuk.
Popularne modele obejmowały BYD Seal U PHEV, MG HS PHEV i Chery Jaecoo 7 PHEV. Tradycyjne pojazdy z silnikami spalinowymi chińskich marek również radziły sobie dobrze, przy czym marki Chery – Jaecoo i Omoda – wykazywały szczególnie dobre wyniki.
Przypadek BYD jako wzór adaptacji
Wyniki BYD ilustrują tę udaną adaptację. Według Bloomberga, firma osiągnęła roczny wzrost o 551%, 734% i 207% odpowiednio w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii w styczniu, wyprzedzając Teslę na tych rynkach. Charles Lester, menedżer ds. danych w firmie konsultingowej Rho Motion, zauważył, że „mimo wpływu ceł, udział BYD w rynku europejskim stale rośnie.”
Przewaga technologiczna jako wyróżnik
Chińscy producenci wykorzystują przewagi technologiczne, aby wyróżnić się na konkurencyjnym europejskim rynku. Podczas niedawnego wydarzenia inauguracyjnego marki w Monachium, Changan Automobile zaprezentował dziewięć nowych modeli swoich trzech marek, wyposażonych w sterowane głosowo automatyczne parkowanie i tryb transformacji kempingowej, które zrobiły wrażenie na europejskich dealerach i mediach.
Jeden z dealerów zauważył: „To całkowicie wywraca moje postrzeganie chińskich samochodów; ich poziom inteligencji już prowadzi wiele europejskich marek.”
Perspektywy dla chińskich producentów w Europie
Ponieważ Europa stanowi 17-18% światowego rynku motoryzacyjnego i jest uważana za segment premium o wysokich barierach wejścia, chińscy producenci pozostają zdeterminowani, by umocnić swoją pozycję pomimo wyzwań regulacyjnych. Ich przewagi konkurencyjne w efektywności łańcucha dostaw, innowacjach technologicznych i wiedzy marketingowej nadal napędzają ich europejską ekspansję, nawet gdy dostosowują swoje strategie do przezwyciężenia przeszkód taryfowych.
Czy europejscy producenci samochodów znajdą skuteczną odpowiedź na rosnącą chińską konkurencję? Czy lokalna produkcja okaże się rzeczywiście złotym środkiem dla chińskich producentów? A może europejskie cła ostatecznie odniosą zamierzony efekt? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.
Dołącz do dyskusji