• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chińscy producenci samochodów podbijają Europę mimo ceł nałożonych w 2024 roku

08.04.2025
w Aktualności, Hybrydy, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Chińscy producenci samochodów pokazują niezwykłą odporność na europejskim rynku, mimo wprowadzenia przez Unię Europejską wysokich barier celnych. Najnowsze dane wskazują na znaczący wzrost sprzedaży, nawet w obliczu regulacyjnych przeciwności.

Spis treści

  • Imponujący wzrost mimo przeszkód
  • Strategie obchodzenia barier celnych
    • Lokalna produkcja jako klucz do sukcesu
    • Montaż z zestawów SKD
  • Ekspansja geograficzna i zmiana strategii produktowej
  • Przypadek BYD jako wzór adaptacji
  • Przewaga technologiczna jako wyróżnik
  • Perspektywy dla chińskich producentów w Europie

Imponujący wzrost mimo przeszkód

Według danych firmy badawczej Dataforce, chińscy producenci samochodów odnotowali w lutym wzrost sprzedaży w Europie o 64% rok do roku, osiągając poziom 38 902 sztuk. Ich udział w rynku wzrósł z 2,5% do 4,1% w porównaniu z rokiem ubiegłym. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę, że w październiku ubiegłego roku Unia Europejska nałożyła dodatkowe cła antydotacyjne na chińskie pojazdy elektryczne sięgające nawet 35,3%, które dochodzą do istniejącej już 10% taryfy celnej.

Te dodatkowe opłaty, które mają obowiązywać przez pięć lat, zmusiły chińskich producentów do przyjęcia wieloaspektowych strategii, aby kontynuować ekspansję na rynku europejskim.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Strategie obchodzenia barier celnych

Lokalna produkcja jako klucz do sukcesu

W odpowiedzi na bariery taryfowe, chińscy producenci przyspieszają wysiłki na rzecz lokalizacji produkcji. Chery nawiązało współpracę z hiszpańską firmą EV Motors w celu utworzenia zakładu produkcyjnego w Barcelonie pod historyczną hiszpańską marką Ebro, stając się pierwszym chińskim producentem samochodów wytwarzającym pojazdy w Europie.

BYD inwestuje w niezależne fabryki na Węgrzech i w Turcji. Węgierski zakład ma rozpocząć działalność jeszcze w tym roku, z roczną zdolnością produkcyjną wynoszącą 350 000 pojazdów. Z kolei Leapmotor przyjął inną strategię, współpracując z Grupą Stellantis w celu produkcji samochodów w europejskich fabrykach, w tym modelu T03 w Polsce oraz planowanej produkcji modelu B10 w Hiszpanii do 2026 roku.

REKLAMA

„Zlokalizowana produkcja może stać się główną drogą dla chińskich firm samochodowych wchodzących na rynek europejski w przyszłości,” twierdzi Ji Xuehong, dyrektor Centrum Badań Innowacji Przemysłu Motoryzacyjnego na Północnochińskim Uniwersytecie Technologicznym. „To podejście, podobne do tego, jak japońscy producenci samochodów wchodzili wcześniej na rynki zachodnie, pomaga zyskać uznanie lokalnych władz i lepiej zrozumieć lokalne potrzeby rynkowe dzięki miejscowemu zaangażowaniu.”

chery exlantix et globalna wersja

Montaż z zestawów SKD

Niemieckie media doniosły ostatnio, że fabryka Magna w Grazu w Austrii rozpocznie od czerwca montaż modeli XPeng i GAC przy użyciu zestawów częściowo rozłożonych (SKD), co stanowi kolejny sposób na uniknięcie ceł i obniżenie kosztów.

Ekspansja geograficzna i zmiana strategii produktowej

Firmy takie jak XPeng rozszerzają swoją europejską obecność. Producent ten niedawno ogłosił wejście na rynki Polski, Szwajcarii, Czech i Słowacji. Prezes i CEO XPeng, He Xiaopeng, podkreślił strategię skupioną na zróżnicowaniu technologicznym, a nie na konkurencji cenowej, z zamiarem podwojenia sprzedaży zagranicznej w 2025 roku i utworzenia ponad 300 punktów sprzedaży i serwisu na całym świecie.

REKLAMA

Dane sprzedażowe ujawniają strategiczną zmianę w miksie produktowym. Podczas gdy sprzedaż czysto elektrycznych pojazdów z Chin spadła o 3,4% do 11 116 sztuk w lutym (w porównaniu do 26% wzrostu europejskiej sprzedaży pojazdów elektrycznych do 164 600 sztuk), eksport chińskich hybryd typu plug-in wzrósł o imponujące 321% do 4 744 sztuk.

Popularne modele obejmowały BYD Seal U PHEV, MG HS PHEV i Chery Jaecoo 7 PHEV. Tradycyjne pojazdy z silnikami spalinowymi chińskich marek również radziły sobie dobrze, przy czym marki Chery – Jaecoo i Omoda – wykazywały szczególnie dobre wyniki.

Przypadek BYD jako wzór adaptacji

Wyniki BYD ilustrują tę udaną adaptację. Według Bloomberga, firma osiągnęła roczny wzrost o 551%, 734% i 207% odpowiednio w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Portugalii w styczniu, wyprzedzając Teslę na tych rynkach. Charles Lester, menedżer ds. danych w firmie konsultingowej Rho Motion, zauważył, że „mimo wpływu ceł, udział BYD w rynku europejskim stale rośnie.”

byd sealion 7
fot. BYD

Przewaga technologiczna jako wyróżnik

Chińscy producenci wykorzystują przewagi technologiczne, aby wyróżnić się na konkurencyjnym europejskim rynku. Podczas niedawnego wydarzenia inauguracyjnego marki w Monachium, Changan Automobile zaprezentował dziewięć nowych modeli swoich trzech marek, wyposażonych w sterowane głosowo automatyczne parkowanie i tryb transformacji kempingowej, które zrobiły wrażenie na europejskich dealerach i mediach.

Jeden z dealerów zauważył: „To całkowicie wywraca moje postrzeganie chińskich samochodów; ich poziom inteligencji już prowadzi wiele europejskich marek.”

Perspektywy dla chińskich producentów w Europie

Ponieważ Europa stanowi 17-18% światowego rynku motoryzacyjnego i jest uważana za segment premium o wysokich barierach wejścia, chińscy producenci pozostają zdeterminowani, by umocnić swoją pozycję pomimo wyzwań regulacyjnych. Ich przewagi konkurencyjne w efektywności łańcucha dostaw, innowacjach technologicznych i wiedzy marketingowej nadal napędzają ich europejską ekspansję, nawet gdy dostosowują swoje strategie do przezwyciężenia przeszkód taryfowych.

Czy europejscy producenci samochodów znajdą skuteczną odpowiedź na rosnącą chińską konkurencję? Czy lokalna produkcja okaże się rzeczywiście złotym środkiem dla chińskich producentów? A może europejskie cła ostatecznie odniosą zamierzony efekt? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: bydchangan automobilecherychinyeuropajaecoomgomodaxpeng
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

catl baterie
Aktualności

Chińskie baterie tańsze i lepsze – Europa i USA zostają w tyle?

2025-06-02
nio world model
Aktualności

Nio stawia na bezpieczeństwo i autonomię: rewolucyjny system Nio World Model trafia do aut

2025-06-01
ladowarki 1000 kw byd
Aktualności

BYD przyspiesza rewolucję ładowania: 15 000 ultraszybkich ładowarek megawatowych w całych Chinach

2025-06-01

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.