• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Katastrofa na horyzoncie? Niedobór kluczowych surowców do baterii EV już w 2030 roku!

21.12.2024
w Aktualności
Czas czytania: 3 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Globalna rewolucja elektryczna nabiera tempa. Według raportu McKinsey, sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) wzrośnie z 4,5 miliona w 2023 roku do 28 milionów rocznie do końca dekady. Jednak za tym sukcesem kryje się poważny problem: groźba kryzysu podaży kluczowych surowców do produkcji baterii EV, takich jak lit, mangan wysokiej czystości i grafit.

Wzrost popytu na lit i inne materiały

Chociaż baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) zmniejszają zależność od rzadkich materiałów, takich jak kobalt i nikiel, to nadal wymagają dużych ilości litu, manganu i grafitu. Eksperci ostrzegają, że obecne zasoby i tempo wydobycia mogą nie nadążyć za rosnącym zapotrzebowaniem.

Raport podkreśla, że bez strategii zrównoważonego pozyskiwania tych surowców niedobory mogą zahamować rozwój rynku EV i znacząco podnieść koszty produkcji.

Ekologiczne wyzwanie branży EV

Produkcja i rafinacja surowców odpowiadają za około 40% emisji związanych z produkcją baterii EV. McKinsey wskazuje, że zmniejszenie emisji na tych etapach jest kluczowe dla osiągnięcia celów klimatycznych. Pozyskiwanie surowców od dostawców korzystających z niskoemisyjnych źródeł energii może zredukować emisje o 80% w fazach wydobycia i przetwarzania.

Inne w podobnym temacie

ev buspas łódź

Prezydent zdecydował w sprawie buspasów. Kierowcy elektryków mogą odetchnąć z ulgą

03/12/2025
koncept elektryczna kia stinger

Oto tajemniczy koncept Kia, który może być elektrycznym następcą legendarnego Stingera

03/12/2025
tesla model 3

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

03/12/2025
mpi baterie badania

Niewidzialna bariera w bateriach ze stałym elektrolitem namierzona. Przełomowe badania dają nadzieję na superwydajne ogniwa

03/12/2025
REKLAMA

Jednocześnie konieczne jest obniżenie kosztów, gdyż przemysł baterii zmaga się z presją finansową. Partner w McKinsey, Raphael Rettig, zauważa, że rentowność branży zależy od równoczesnego skupienia na emisjach i kosztach.

Problem manganu i emisji

Mangan, choć używany w mniejszych ilościach, staje się coraz większym wyzwaniem. W bateriach typu LI-NMC odpowiada za 4% emisji. Wraz z rozwojem technologii LFP i dekarbonizacją litu i niklu, udział manganu w emisjach może niemal się podwoić. To wymaga natychmiastowych działań, aby zrównoważyć rosnący wpływ tego surowca na środowisko.

Innowacje w zrównoważonym rozwoju

Niektóre firmy już podejmują kroki w kierunku bardziej zrównoważonych baterii. Toyota, wspierana grantem 4,5 miliona dolarów od Departamentu Energii USA, pracuje nad nowymi rozwiązaniami dla baterii EV. Jednak eksperci twierdzą, że pojedyncze działania nie wystarczą. Rozwiązanie problemu wymaga współpracy całej branży – od górnictwa po producentów samochodów.

REKLAMA

Co dalej?

Zarządzanie rosnącym zapotrzebowaniem na surowce i jednoczesne zmniejszanie emisji stanie się kluczowym wyzwaniem dla przemysłu EV. Niewystarczająca podaż surowców nie tylko może spowolnić produkcję, ale także podważyć cele klimatyczne.

Rozwój branży EV wymaga nowego podejścia do łańcucha dostaw – bardziej zrównoważonego i mniej podatnego na zakłócenia. Przyszłość elektromobilności zależy od tego, czy przemysł poradzi sobie z tymi wyzwaniami. A zegar już tyka – 2030 rok nadchodzi szybciej, niż myślimy.

Źródło: mckinsey
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

ev buspas łódź
Aktualności

Prezydent zdecydował w sprawie buspasów. Kierowcy elektryków mogą odetchnąć z ulgą

2025-12-03
koncept elektryczna kia stinger
Aktualności

Oto tajemniczy koncept Kia, który może być elektrycznym następcą legendarnego Stingera

2025-12-03
tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

Zeekr 7x
Aktualności

Chiński premium wchodzi do jaskini lwa. Zeekr startuje w Niemczech z agresywnymi cenami i gwarancją na dekadę

2025-12-01
leapmotor a10
Aktualności

Leapmotor A10 czyli tanie auto z LiDARem.1 Chińczycy pokazali model który w Europie sprzeda Stellantis

2025-11-27
tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
ładowarka dla ciężarówek eon niemcy
Aktualności

Megawaty mocy i miliony euro dla elektrycznych ciężarówek. Polska w centrum nowego sojuszu E.ON i GreenWay

2025-11-30
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.