• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Katastrofa na horyzoncie? Niedobór kluczowych surowców do baterii EV już w 2030 roku!

21.12.2024
w Aktualności
Czas czytania: 3 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Globalna rewolucja elektryczna nabiera tempa. Według raportu McKinsey, sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) wzrośnie z 4,5 miliona w 2023 roku do 28 milionów rocznie do końca dekady. Jednak za tym sukcesem kryje się poważny problem: groźba kryzysu podaży kluczowych surowców do produkcji baterii EV, takich jak lit, mangan wysokiej czystości i grafit.

Wzrost popytu na lit i inne materiały

Chociaż baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) zmniejszają zależność od rzadkich materiałów, takich jak kobalt i nikiel, to nadal wymagają dużych ilości litu, manganu i grafitu. Eksperci ostrzegają, że obecne zasoby i tempo wydobycia mogą nie nadążyć za rosnącym zapotrzebowaniem.

Raport podkreśla, że bez strategii zrównoważonego pozyskiwania tych surowców niedobory mogą zahamować rozwój rynku EV i znacząco podnieść koszty produkcji.

Ekologiczne wyzwanie branży EV

Produkcja i rafinacja surowców odpowiadają za około 40% emisji związanych z produkcją baterii EV. McKinsey wskazuje, że zmniejszenie emisji na tych etapach jest kluczowe dla osiągnięcia celów klimatycznych. Pozyskiwanie surowców od dostawców korzystających z niskoemisyjnych źródeł energii może zredukować emisje o 80% w fazach wydobycia i przetwarzania.

Inne w podobnym temacie

podsumowanie 2025 lovev.pl

150 tysięcy czytelników i 500 złotych przychodu na LovEV.pl. Jaka jest prawda o prowadzeniu niezależnego serwisu o elektromobilności w Polsce? [PODSUMOWANIE 2025]

08/12/2025
mercedes-benz cla elektryczny

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

08/12/2025
xpeng x9 chiny

Chiny dokonują niemożliwego w transporcie, ale mają potężny problem z węglem. Raport obnaża paradoks

08/12/2025
farasis energy baterie

Chiński gigant rozpycha się w Europie. GAC Aion z kluczową umową na baterie i produkcją tuż za miedzą

08/12/2025
REKLAMA

Jednocześnie konieczne jest obniżenie kosztów, gdyż przemysł baterii zmaga się z presją finansową. Partner w McKinsey, Raphael Rettig, zauważa, że rentowność branży zależy od równoczesnego skupienia na emisjach i kosztach.

Problem manganu i emisji

Mangan, choć używany w mniejszych ilościach, staje się coraz większym wyzwaniem. W bateriach typu LI-NMC odpowiada za 4% emisji. Wraz z rozwojem technologii LFP i dekarbonizacją litu i niklu, udział manganu w emisjach może niemal się podwoić. To wymaga natychmiastowych działań, aby zrównoważyć rosnący wpływ tego surowca na środowisko.

REKLAMA

Innowacje w zrównoważonym rozwoju

Niektóre firmy już podejmują kroki w kierunku bardziej zrównoważonych baterii. Toyota, wspierana grantem 4,5 miliona dolarów od Departamentu Energii USA, pracuje nad nowymi rozwiązaniami dla baterii EV. Jednak eksperci twierdzą, że pojedyncze działania nie wystarczą. Rozwiązanie problemu wymaga współpracy całej branży – od górnictwa po producentów samochodów.

Co dalej?

Zarządzanie rosnącym zapotrzebowaniem na surowce i jednoczesne zmniejszanie emisji stanie się kluczowym wyzwaniem dla przemysłu EV. Niewystarczająca podaż surowców nie tylko może spowolnić produkcję, ale także podważyć cele klimatyczne.

Rozwój branży EV wymaga nowego podejścia do łańcucha dostaw – bardziej zrównoważonego i mniej podatnego na zakłócenia. Przyszłość elektromobilności zależy od tego, czy przemysł poradzi sobie z tymi wyzwaniami. A zegar już tyka – 2030 rok nadchodzi szybciej, niż myślimy.

Źródło: mckinsey
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

podsumowanie 2025 lovev.pl
Aktualności

150 tysięcy czytelników i 500 złotych przychodu na LovEV.pl. Jaka jest prawda o prowadzeniu niezależnego serwisu o elektromobilności w Polsce? [PODSUMOWANIE 2025]

2025-12-08
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
xpeng x9 chiny
Aktualności

Chiny dokonują niemożliwego w transporcie, ale mają potężny problem z węglem. Raport obnaża paradoks

2025-12-08

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

tesla model 3
Aktualności

Chińczycy zrobili wielki test na autostradzie. Wyszło, że Tesla jest najlepsza. Szef Xiaomi komentuje

2025-12-03
dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
tesla holiday update 2025
Aktualności

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

2025-12-06
mercedes glb eq
Aktualności

Kanciasty Mercedes wraca do gry i celuje prosto w Teslę Model Y. Oto nowy Mercedes GLB EQ

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.