• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Rewolucja w motoryzacji: pojazdy definiowane przez oprogramowanie (SDV) i ich przyszłość według Intel

01.02.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Pojazdy definiowane przez oprogramowanie (SDV) to obecnie jedno z najgorętszych haseł w branży motoryzacyjnej. Koncepcja ta, która zakłada, że oprogramowanie stanie się kluczowym elementem definiującym funkcjonalność pojazdów, zyskuje coraz większe zainteresowanie zarówno wśród producentów samochodów, jak i dostawców technologii. Wprowadzenie SDV może nie tylko uprościć konstrukcję pojazdów, ale także zwiększyć ich efektywność, obniżyć koszty produkcji i umożliwić łatwiejsze aktualizacje funkcji – tak uważa Intel.

Spis treści

  • Volkswagen i Rivian: Inwestycja w przyszłość SDV
  • Intel i Karma: Kompleksowe podejście do SDV
  • Adaptive Control Unit (ACU): Klucz do uproszczenia
  • Tesla, Rivian i inni: Liderzy w uproszczeniu architektury
  • Karma i Intel: Partnerstwo na rzecz efektywności
  • Wyzwania i przyszłość SDV
  • Podsumowanie

Volkswagen i Rivian: Inwestycja w przyszłość SDV

Volkswagen, dostrzegając postępy Riviana w tej dziedzinie, zainwestował aż 5,8 miliarda dolarów w nową współpracę z amerykańskim producentem pojazdów elektrycznych. Celem tej inwestycji jest opracowanie zarówno architektury elektrycznej, jak i oprogramowania dla milionów przyszłych pojazdów SDV. To pokazuje, jak poważnie branża traktuje tę technologię.

Intel i Karma: Kompleksowe podejście do SDV

Podczas targów CES 2025 w Las Vegas Intel zaprezentował swoją wizję pojazdów definiowanych przez oprogramowanie, w tym nową architekturę SDV, która ma być wdrożona w modelu Karma Kaveya – w pełni elektrycznym coupe o mocy 1000 KM, które trafi na rynek w 2026 roku. Intel twierdzi, że jego rozwiązanie pozwoli na:

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

  • Zwiększenie efektywności energetycznej: Do 5% większy zasięg dzięki dynamicznemu zarządzaniu napięciem i optymalizacji zużycia energii.
  • Uproszczenie konstrukcji pojazdów: Redukcja liczby jednostek sterujących (ECU) o 80% i długości wiązek przewodów o 60%.
  • Obniżenie kosztów produkcji: Mniejsze zapotrzebowanie na komponenty, co pozwala na zastosowanie mniejszych silników i baterii.
intel karma kayeva
Karma Kayeva
intel karma kayeva
Karma Kayeva

Adaptive Control Unit (ACU): Klucz do uproszczenia

Intel wprowadził Adaptive Control Unit (ACU), który konsoliduje kontrolę nad różnymi funkcjami pojazdu – od aplikacji po systemy krytyczne dla bezpieczeństwa – na jednym centralnym chipie. Dzięki temu możliwe jest dynamiczne zarządzanie obciążeniem systemów, co przypomina działanie centrów danych. Na przykład systemy bezpieczeństwa aktywnego mogą być wyłączane na dłuższych postojach, co zmniejsza zużycie energii.

REKLAMA

Tesla, Rivian i inni: Liderzy w uproszczeniu architektury

Tesla już ponad dekadę temu wprowadziła model aktualizacji over-the-air (OTA) i architekturę strefową, co pozwoliło na łatwiejsze aktualizacje i redukcję liczby komponentów. Rivian poszedł o krok dalej, zmniejszając liczbę ECU w swoich pojazdach z 17 do zaledwie 7, co pozwoliło na zaoszczędzenie 1,6 mili kopru w wiązkach przewodów. Volkswagen, inwestując w Riviana, planuje wykorzystać tę technologię w swoich przyszłych pojazdach.

Karma i Intel: Partnerstwo na rzecz efektywności

Karma Automotive, znana z luksusowych pojazdów elektrycznych, współpracuje z Intelem nad rozwojem inwertera z węglika krzemu, który ma być kluczowym elementem nowej architektury SDV. Inwerter ten, opracowany przez Karmę, pozwala na odzyskanie do 40% energii traconej w układzie napędowym, co przekłada się na większy zasięg i szybsze ładowanie.

intel automotive sdv
intel automotive sdv
intel automotive sdv karma
intel automotive sdv karma
intel automotive sdv

Wyzwania i przyszłość SDV

Mimo obiecujących postępów, technologia SDV stoi przed kilkoma wyzwaniami:

REKLAMA
  1. Standaryzacja: Branża musi wypracować wspólne standardy, aby zapewnić interoperacyjność między różnymi producentami.
  2. Koszty wdrożenia: Choć SDV obniża koszty produkcji w dłuższej perspektywie, początkowe inwestycje w rozwój technologii są wysokie.
  3. Zarządzanie energią: Dynamiczne zarządzanie napięciem i obciążeniem wymaga zaawansowanego oprogramowania i niezawodnych systemów.

Podsumowanie

Pojazdy definiowane przez oprogramowanie to przyszłość motoryzacji, która może zrewolucjonizować sposób projektowania, produkcji i użytkowania samochodów. Dzięki takim firmom jak Intel, Tesla, Rivian czy Karma, technologia ta staje się coraz bardziej realna. Jeśli uda się przezwyciężyć obecne wyzwania, SDV mogą stać się standardem w branży, oferując bardziej efektywne, tańsze i łatwiejsze w obsłudze pojazdy.

Czy SDV to przyszłość, na którą czekamy? Jakie są Wasze opinie na temat tej technologii? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!

Źródło: greencarreport
Tagi: ces 2025intelkarmaoprogramowanieprzyszłośćriviansdvVolkswagen
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
Volkswagen ID.4
Aktualności

Volkswagen liderem, a i tak zaciąga hamulec. Co się dzieje z produkcją elektryków w Europie?

2025-09-29
volkswagen id.2x
Aktualności

Volkswagen szykuje cios w rynek tanich, elektrycznych SUV-ów. To auto może namieszać

2025-09-02

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

spolmlek elocity stacja szybkiego ładowania
Aktualności

Ładowanie auta za 80 groszy i za 3,50 zł. Polska to istny Dziki Zachód elektromobilności

2025-10-10
renault twingo e-tech
Aktualności

Renault odpala rewolucję. Tanie auta elektryczne z Europy mają zmieść chińską konkurencję

2025-10-13
gotion bateria solid-state jinshi
Aktualności

Volkswagen ma asa w rękawie. Chińska rewolucja w bateriach właśnie ruszyła

2025-10-13
naszeauto zmiany 10 2025
Aktualności

Rewolucja w dopłatach do elektryków z programu naszEauto. Dostawczaki i busy włączone do dopłat, ale czy dla wszystkich starczy pieniędzy?

2025-10-13
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.