• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Pierwszy test zasięgu Volvo EX90 na autostradzie – wyniki takie sobie

06.04.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij

Flagowy elektryczny SUV szwedzkiego producenta – Volvo EX90 – nie zbliżył się nawet do swojego oficjalnego zasięgu homologacyjnego. Jednak rzeczywiste zużycie energii opowiada nieco inną historię. Niezależne testy przeprowadzone w realnych warunkach ujawniają prawdziwą wydajność najnowszego elektrycznego flagowca szwedzkiej marki.

Imponujące parametry, ambitne obietnice

Volvo EX90 to ważący 2579 kg luksusowy SUV z napędem elektrycznym, który wyróżnia się wysokim komfortem i wyjątkową ciszą w kabinie. Według oficjalnych danych EPA, pojazd może pochwalić się imponującym zasięgiem do 620 km na jednym ładowaniu i możliwością szybkiego ładowania prądem stałym z mocą do 250 kilowatów.

Takie parametry powinny czynić EX90 idealnym towarzyszem dalekich podróży. Jednak jak to często bywa, nie tylko w przypadku pojazdów elektrycznych, osiągnięcie deklarowanego zasięgu i zużycia energii w rzeczywistych warunkach może być trudne.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

volvo ex90 wnętrze
volvo ex90 wnętrze

Rzeczywiste testy w idealnych warunkach

Tester EV Kris Rifa wynajął fabrycznie nowe Volvo EX90 w Hiszpanii, aby przeprowadzić kompleksowe testy, w tym pomiar rzeczywistego zasięgu na autostradzie. Testowany egzemplarz to wariant Performance z 21-calowymi kołami, którego teoretyczny zasięg to do 614 km.

Warto zaznaczyć, że Rifa nie jeździł samochodem aż do całkowitego rozładowania baterii. Zamiast tego poruszał się hiszpańską autostradą ze stałą prędkością 120 km/h. Po pewnym czasie zawrócił i wrócił do punktu startowego, aby różnica wysokości nie miała wpływu na wynik.

REKLAMA

Finalny szacunkowy zasięg został obliczony na podstawie rzeczywistego zużycia energii i użytecznej pojemności baterii. W dniu testu pogoda była niemal idealna – słaby wiatr i temperatura około 20°C.

Volvo EX90 | Range Test @120KPH (75MPH)

Zaskakujące wyniki zużycia energii

Po zakończeniu pętli i powrocie do tej samej stacji szybkiego ładowania Ionity, z której wyruszył, EX90 wykazało średnie zużycie energii na poziomie 26 kWh/100 km. Co ciekawe, samochód nie wyświetla zużycia energii z wartościami dziesiętnymi, więc trudno dokładnie określić rzeczywiste wartości.

Biorąc pod uwagę użyteczną pojemność baterii EX90 wynoszącą 107 kWh, rzeczywisty zasięg przy prędkości 120 km/h wynosi około 410 km. Uwzględniając 3% straty energii, zasięg spada do 399 km.

REKLAMA

Nie jest to zły wynik dla rodzinnego SUV-a ważącego 2450 kg, ale wciąż znacznie poniżej deklarowanych 614 km (WLTP). Należy jednak pamiętać, że zasięg WLTP obliczany jest na podstawie cyklu mieszanego, a nie wyłącznie jazdy autostradowej.

Zbieżność z oficjalnymi danymi zużycia energii

Co interesujące, rzeczywiste zużycie energii pokazane na ekranie samochodu jest bardzo zbliżone do oficjalnych danych: 26 kWh/100 km w porównaniu do 20,8 kWh/100 km według WLTP dla wersji z 21-calowymi kołami. Ta wartość prawdopodobnie byłaby wyższa, gdyby średnia prędkość była nieco niższa.

volvo ex90
volvo ex90

Co to oznacza dla potencjalnych nabywców?

Test Krisa Rify ujawnił, że choć Volvo EX90 może nie osiągać deklarowanego zasięgu w warunkach autostradowych przy wyższych prędkościach, to jego rzeczywiste zużycie energii jest zbliżone do oficjalnych danych.

Dla potencjalnych nabywców oznacza to, że:

  • W codziennym użytkowaniu miejskim i mieszanym EX90 prawdopodobnie zbliży się do deklarowanego zasięgu, choć w 600 km wątpię
  • Na autostradzie przy prędkościach 120 km/h należy liczyć się z zasięgiem około 400 km
  • Efektywność energetyczna pojazdu jest zbliżona do deklaracji producenta, co świadczy o rzetelnym podejściu Volvo do specyfikacji

Jak wypada na tle konkurencji?

EX90 jest flagowym elektrycznym SUV-em Volvo, konkurującym z takimi modelami jak Tesla Model X, BMW iX czy Mercedes EQE SUV. Wynik 26 kWh/100 km przy prędkości autostradowej plasuje go w średniej stawce segmentu luksusowych elektrycznych SUV-ów.

Dla porównania:

  • Mniejsze i lżejsze SUV-y osiągają często wynik 20-23 kWh/100 km (np. Tesla Model Y)
  • Podobnej wielkości i wagi konkurenci zwykle notują wyniki 25-30 kWh/100 km
volvo ex90 ładowanie

Podsumowanie i perspektywa

Volvo EX90 to obiecujący elektryczny SUV, który łączy luksus, przestronność i nowoczesne technologie. Choć test autostrady pokazał, że zasięg przy wysokich prędkościach jest niższy od deklarowanego o około 20%, jest to zjawisko typowe dla większości elektrycznych pojazdów.

Warto pamiętać, że EX90 to duży, ciężki i przestronny siedmioosobowy SUV, więc osiągane przez niego parametry efektywności energetycznej należy oceniać w kontekście segmentu, w którym występuje.

Oczekujemy na więcej testów Volvo EX90, szczególnie w różnych warunkach pogodowych i przy różnych prędkościach, aby uzyskać pełniejszy obraz jego rzeczywistych możliwości. Liczę też na możliwość samodzielnego sprawdzenia tego modelu w Polsce.

A jak Wy oceniacie te wyniki? Czy zasięg 400 km na autostradzie jest wystarczający dla luksusowego elektrycznego SUV-a? Jakie są Wasze doświadczenia z zasięgiem w pojazdach elektrycznych? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!

Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: hiszpaniarzeczywisty zasięgsuvvolvovolvo ex90volvo ex90 bateriavolvo ex90 cenavolvo ex90 mocvolvo ex90 specyfikacjavolvo ex90 wyglądvolvo ex90 zasięg
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

kia ev2
Aktualności

Kia EV2 na ostatniej prostej przed premierą. Nowy elektryk wkracza do Europy i chce zamieszać na rynku

2025-05-29
alpine a390
Aktualności

Alpine A390 – Francuska ofensywa na rynek elektrycznych SUV-ów sportowych. Czy Porsche Macan EV ma się czego bać?

2025-05-28
volkswagen id.evo
Aktualności

Volkswagen stawia wszystko na jedną kartę: ID.Evo – elektryczny SUV ma uratować losy niemieckiego giganta w Chinach

2025-05-28

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Folia na ekranie - ktoś ma?
  • Jaki mały samochód elektryczny?
  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
REKLAMA

Popularne wpisy

denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
forum .lovev.pl grafika ai
Aktualności

Forum.LovEV.pl – tworzymy nową jakość dla miłośników elektromobilności w Polsce

2025-04-12
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.