• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Kia PV5 z kompletem gwiazdek Euro NCAP. Koreańczycy pokazują, jak się robi bezpieczne dostawczaki

11.12.2025
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 7 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Spis treści

  • Koniec z mitem niebezpiecznego kuriera
  • Anioł stróż ma kamery i radary
  • Elektroniczny pilot, który nie szarpie kierownicą
  • Bezpieczeństwo to także to, co dzieje się „po”
    • Kluczowe punkty zdobyte przez Kię w tej kategorii:
  • Koreańska ofensywa nagród
  • Co to oznacza dla rynku?

Rynek lekkich pojazdów użytkowych przez lata traktowany był nieco po macoszemu w kwestiach bezpieczeństwa. O ile w segmencie aut osobowych walka o każdą gwiazdkę w testach zderzeniowych trwa w najlepsze od dekad, o tyle „białe blaszaki” miały przede wszystkim wozić towar i być tanie w eksploatacji. Kia PV5 zdaje się ostatecznie zamykać ten niechlubny rozdział. Najnowsze wyniki testów Euro NCAP Commercial Van Safety 2025 nie pozostawiają złudzeń – elektryczny dostawczak z Korei to konstrukcja, która pod względem ochrony życia i zdrowia stawia poprzeczkę niezwykle wysoko.

Tegoroczne badanie bezpieczeństwa vanów przeprowadzone przez niezależną organizację Euro NCAP przyniosło wyniki, które z pewnością ucieszą menedżerów flot i samych kierowców. Kia PV5 w wersji Cargo zdobyła maksymalną notę pięciu gwiazdek, deklasując wielu rynkowych rywali11. To sygnał, że segment PBV (Platform Beyond Vehicle), na który tak mocno stawia koreański koncern, to nie tylko marketingowa wydmuszka, ale realna inżynieria skupiona na bezpieczeństwie.

Koniec z mitem niebezpiecznego kuriera

Wszyscy znamy stereotypowy obraz pośpiechu w branży logistycznej. Presja czasu, ciasne uliczki i duże gabaryty pojazdu to mieszanka wybuchowa. Dlatego tak istotne są systemy, które w krytycznym momencie „myślą” szybciej od kierowcy. W testach Euro NCAP Kia PV5 osiągnęła imponujące wyniki w trzech kluczowych kategoriach.

Największe wrażenie robią rezultaty w sekcji unikania kolizji (Crash Avoidance) oraz bezpieczeństwa powypadkowego (Post Crash Safety) – w obu przypadkach koreański van uzyskał bardzo wysoki wynik 80 procent. Nieco niżej, choć nadal na solidnym poziomie 75 procent, oceniono systemy wspomagające bezpieczną jazdę (Safe Driving). Co te liczby oznaczają w praktyce? Że elektronika na pokładzie PV5 nie jest tam tylko po to, by spełnić unijne wymogi, ale faktycznie działa w scenariuszach drogowych.

Inne w podobnym temacie

kia vision meta turismo

Czy duch Stingera powraca w cyfrowej zbroi? Kia odsłania karty na swoje 80-lecie

07/12/2025
koncept elektryczna kia stinger

Oto tajemniczy koncept Kia, który może być elektrycznym następcą legendarnego Stingera

03/12/2025
tesla model y juniper euro ncap

Tesla Model Y Juniper przetestowana przez Euro NCAP. Wyniki z 2025 roku nie pozostawiają złudzeń

19/11/2025
londyn

Londyn kończy darmowe eldorado. Właściciele elektryków zapłacą 65 zł dziennie za wjazd do centrum

16/11/2025
kia pv5 cargo

Anioł stróż ma kamery i radary

Sercem systemu bezpieczeństwa w nowej Kii jest rozbudowany pakiet ADAS. Eksperci z Euro NCAP wzięli pod lupę standardowy system autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB). W warunkach testowych sprawdzono nie tylko, jak auto reaguje na inne pojazdy, ale przede wszystkim na niechronionych uczestników ruchu. Wyniki są jednoznaczne: system skutecznie unikał kolizji w większości scenariuszy z udziałem pieszych i rowerzystów.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że system Forward Collision Warning (FCW) w PV5 działa sprawnie nawet przy wyższych prędkościach, co w przypadku samochodów dostawczych, które często poruszają się po obwodnicach i drogach ekspresowych, ma kolosalne znaczenie. Co ciekawe, inżynierowie pomyśleli nie tylko o tym, co dzieje się przed maską. Systemy bezpieczeństwa chronią również pieszych znajdujących się za pojazdem – to kluczowe podczas manewrowania na zatłoczonych placach przeładunkowych czy w ciasnych osiedlowych uliczkach.

Elektroniczny pilot, który nie szarpie kierownicą

Kolejnym elementem, który zyskał uznanie w oczach testujących, jest asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Support System). Częstym grzechem tego typu rozwiązań w autach dostawczych jest zbyt agresywna ingerencja, która irytuje kierowców i skłania ich do wyłączania systemu. W PV5 zestrojono to inaczej. LSS koryguje tor jazdy łagodnie, gdy auto tylko lekko dryfuje, ale potrafi zadziałać zdecydowanie i agresywnie w sytuacjach krytycznych, chroniąc przed wypadnięciem z drogi. Taka charakterystyka pracy sprawia, że system jest sprzymierzeńcem, a nie przeszkadzaczem.

Na pokładzie nie zabrakło również inteligentnego asystenta prędkości (SAS). Wykorzystuje on mapy cyfrowe oraz kamerę do czytania znaków, aby informować kierowcę o aktualnych limitach. Choć dla wielu może to brzmieć trywialnie, w dobie coraz surowszych przepisów i gęstej sieci fotoradarów, jest to funkcja, która realnie chroni portfel kierowcy i firmy.

kia pv5

Bezpieczeństwo to także to, co dzieje się „po”

Niezwykle ważnym, a często pomijanym aspektem w ogólnych dyskusjach, jest kategoria „Post Crash Safety”, w której PV5 zdobyło wysokie 80%. Obejmuje ona łatwość wydobycia pasażerów z wraku oraz dostępność informacji dla służb ratunkowych.

Kluczowe punkty zdobyte przez Kię w tej kategorii:

  • Karta ratownicza i przewodnik: Pełna punktacja za udostępnienie jasnych instrukcji dla strażaków (ważne przy autach elektrycznych z instalacją wysokonapięciową).
  • System e-Call: Zaawansowane powiadamianie o wypadku, które automatycznie wzywa pomoc.

To pokazuje dojrzałość konstrukcji. Samochód elektryczny, ze względu na baterię trakcyjną, wymaga specyficznego podejścia podczas akcji ratunkowej. Kia odrobiła tutaj pracę domową, zapewniając służbom niezbędne narzędzia wiedzy.

kia pv5 cargo

Koreańska ofensywa nagród

Wyniki testów Euro NCAP nie są odosobnionym przypadkiem, a raczej potwierdzeniem szerszego trendu. Kia PV5 zdążyła już zgarnąć tytuł International Van of the Year 2026 podczas targów w Lyonie, a wariant osobowy został doceniony przez brytyjski TopGear jako „Family Car of the Year 2026”.

Sangdae Kim, szef działu PBV w Kii, podkreśla, że ten model otwiera nowy rozdział w historii marki. Nie chodzi już tylko o sprzedaż samochodu, ale o dostarczenie kompletnego rozwiązania biznesowego, w którym bezpieczeństwo nie jest opcją w konfiguratorze, lecz fundamentem standardowego wyposażenia. Warto zauważyć, że wiele z omawianych systemów (jak AEB czy monitorowanie zmęczenia kierowcy) jest montowanych seryjnie na rynku europejskim.

CechaWartość / Opis
ModelKia PV5 Cargo (L2H1, LHD)
Rodzaj nadwoziaSamonośne / N1 / Van
Rok modelowy2025
Masa własna1793 kg
Ładowność (wersja testowa)700 kg
Masa testowa2320 kg
Ocena ogólna Euro NCAP5 gwiazdek
Bezpieczna jazda (Safe Driving)75%
Unikanie kolizji (Crash Avoidance)80%
Bezpieczeństwo powypadkowe80%
Kluczowe systemy (Standard)AEB (Piesi/Rowerzyści/Auta), LSS (Pas ruchu), SAS (Prędkość), Monitorowanie kierowcy

Co to oznacza dla rynku?

Patrząc na wyniki PV5, można zaryzykować stwierdzenie, że nadchodzi era „premiumizacji” bezpieczeństwa w autach użytkowych. Do tej pory 5 gwiazdek Euro NCAP było domeną dobrze wyposażonych SUV-ów czy limuzyn. Kia udowadnia, że kierowca zawodowy, spędzający w aucie 8-10 godzin dziennie, zasługuje na taki sam poziom ochrony.

Prawdopodobny rozwój sytuacji wymusi reakcję konkurencji. Stellantis, Ford czy Mercedes będą musieli jeszcze mocniej postawić na standardowe wyposażenie z zakresu ADAS w swoich elektrycznych dostawczakach, by nie odstawać w tabelkach przetargowych. Dla firm flotowych, które coraz częściej patrzą na wskaźnik TCO (całkowity koszt posiadania) przez pryzmat wypadkowości i kosztów ubezpieczenia, wynik PV5 będzie mocnym argumentem zakupowym. Możemy spodziewać się, że w 2026 roku, gdy model na dobre zagości na drogach, zobaczymy go w barwach wielu dużych firm kurierskich, dla których wizerunek ekologiczny i bezpieczny jest kluczowy.

A jak Wy podchodzicie do kwestii bezpieczeństwa w autach dostawczych – czy systemy takie jak aktywny asystent pasa ruchu w „blaszaku” to realna pomoc, czy tylko zbędny gadżet podbijający cenę? Czekam na Wasze opinie w komentarzach!

Tagi: euro ncapKIAkia pv5kia pv5 bateriakia pv5 cenakia pv5 mockia pv5 specyfikacjakia pv5 wnętrzekia pv5 wyglądakia pv5 zasięgsamochody dostawcze
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

kia vision meta turismo
Aktualności

Czy duch Stingera powraca w cyfrowej zbroi? Kia odsłania karty na swoje 80-lecie

2025-12-07
koncept elektryczna kia stinger
Aktualności

Oto tajemniczy koncept Kia, który może być elektrycznym następcą legendarnego Stingera

2025-12-03
tesla model y juniper euro ncap
Aktualności

Tesla Model Y Juniper przetestowana przez Euro NCAP. Wyniki z 2025 roku nie pozostawiają złudzeń

2025-11-19

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

greenway promocja darmowe ladowanie huby
Aktualności

GreenWay odpala prawdziwą bombę na święta. Ładujesz z mocą 400 kW zupełnie za darmo

2025-12-11
dongfeng nissan NX8 SUV
Aktualności

Nissan wstaje z kolan? Nowy potężny SUV NX8 może namieszać na rynku

2025-12-06
tesla holiday update 2025
Aktualności

Tesla 2025 Holiday Update oficjalnie. Elon Musk dowozi worki pełne prezentów i jedną dużą nowość w świątecznej aktualizacji

2025-12-06
mercedes-benz cla elektryczny
Testy

Mercedes CLA EQ to duchowy spadkobierca „auta jednolitrowego”. Zasięg w teście realnym nokautuje dane katalogowe [TEST ZASIĘGU]

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.