• Słownik
  • Kontakt
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Nowa generacja silników wkołowych od Donut Lab – przyszłość elektromobilności?

08.01.2025
w Aktualności, Rowery, motocykle i UTO, Samochody elektryczne
Czas czytania: 3 min
0
Udostępnij

Na tegorocznym CES 2025 firma Donut Lab zaprezentowała drugą generację swoich innowacyjnych silników wkołowych. To przełomowa technologia, która może zmienić przyszłość pojazdów elektrycznych. Silniki te łączą imponującą moc i moment obrotowy z niewielką wagą, a ich charakterystyczna konstrukcja z otworem w środku zyskała przydomek „donut”.

Rewolucja w projektowaniu silników

Nowa rodzina silników Donut Lab obejmuje pięć modeli, które zostały zoptymalizowane pod kątem różnych typów pojazdów – od samochodów osobowych po motocykle, a nawet drony. Według Marka Lehtimakiego, CEO Donut Lab, bezpośrednia integracja silnika z kołem pozwala rozwiązać wiele problemów, które dotąd hamowały rozwój elektromobilności.

Tradycyjne układy napędowe w pojazdach elektrycznych zwiększają koszty produkcji i utrzymania, obniżają osiągi oraz dodają masy i złożoności konstrukcji. Wprowadzenie silników wkołowych eliminuje konieczność stosowania przekładni, co prowadzi do uproszczenia konstrukcji, obniżenia masy i kosztów oraz zwiększenia wydajności pojazdów. Donut Lab twierdzi, że ich nowe silniki znacząco redukują problem niesprężynowanej masy – jednej z głównych przeszkód w popularyzacji tego rozwiązania.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Wyjątkowe osiągi

Donut Lab określa swoje nowe silniki jako „najbardziej zaawansowane, wydajne i uniwersalne silniki wkołowe na rynku”. Dzięki zwiększonej gęstości momentu obrotowego i mocy, nowa generacja silników oferuje znacznie wyższe osiągi w tej samej przestrzeni i masie.

REKLAMA

Przykładowo, wersja 21-calowa, ważąca jedynie 40 kg, generuje imponujące 630 kW mocy oraz 4 300 Nm momentu obrotowego – na jeden silnik. Specjalny model dla ciężarówek zapewnia podobne parametry, dostosowane do wymagań transportu towarowego.

Dla motocykli Donut Lab opracował 17-calowy silnik, który dostarcza 150 kW mocy i 1 200 Nm momentu obrotowego przy masie zaledwie 21 kg. Mniejsza wersja 12-calowa, przeznaczona dla lekkich jednośladów, waży jedynie 8 kg. Firma poszła jeszcze dalej, wprowadzając model dla dronów – silnik o średnicy 120 mm generuje 3 kW mocy i 20 Nm momentu obrotowego, ważąc jedynie 1,5 kg.

Modułowa platforma przyszłości

Donut Lab nie ogranicza się tylko do silników. W ramach modułowej platformy Donut firma oferuje również baterie, jednostki komputerowe oraz oprogramowanie sterujące pojazdem. Wizją Donut Lab jest stworzenie systemu, w którym producenci mogą wybierać i łączyć poszczególne komponenty za pomocą standardowych złączy. To podejście ma na celu uproszczenie procesu produkcji i montażu pojazdów elektrycznych.

Wpływ na rynek i przyszłość elektromobilności

Silniki wkołowe, choć obecne na rynku od lat, napotykały liczne trudności techniczne, w tym problem z niesprężynowaną masą, który wpływał na komfort jazdy i wydajność zawieszenia. Donut Lab twierdzi, że dzięki postępom w gęstości momentu obrotowego i mocy udało się niemal całkowicie wyeliminować te ograniczenia. Jeśli te twierdzenia znajdą potwierdzenie w rzeczywistości, może to otworzyć drogę do szerszego zastosowania silników wkołowych w pojazdach osobowych, użytkowych i przemysłowych.

REKLAMA

Czy technologia Donut Lab zrewolucjonizuje rynek?

Przed Donut Lab stoi wiele wyzwań. Choć ich rozwiązania wydają się obiecujące, kluczowe będą kwestie takie jak niezawodność, koszty produkcji i konserwacji, a także zdolność do skalowania technologii w masowej produkcji. Ponadto konkurencja na rynku elektromobilności jest intensywna, a inni producenci także pracują nad innowacjami w dziedzinie napędów.

Donut Lab prezentuje jednak nowatorskie podejście, które może zainteresować zarówno producentów pojazdów, jak i użytkowników końcowych. Jak oceniacie potencjał tej technologii? Czy silniki wkołowe staną się standardem w elektromobilności? Zachęcamy do dyskusji.

Tagi: cesces 2025donut labdonut motorsilniksilnik wkołowy
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

silnik elektryczny yasa mercedes (starszy)
Aktualności

Mercedes może mieć najlepszy silnik elektryczny na świecie – Yasa ustanawia nowy rekord mocy

2025-07-21
donut lab silnik ces 2025
Aktualności

Fińska rewolucja w silnikach elektrycznych: Donut Lab zbiera 25 milionów euro i podpisuje kontrakty z gigantami motoryzacyjnymi

2025-07-11
elaphe sonic x
Aktualności

Słoweńska firma Elaphe szykuje rewolucję w silnikach elektrycznych – 300 kW mocy w samej obręczy koła

2025-07-09

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

Volvo pilnie wycofuje 73 000 hybryd plug-in. Jest ryzyko pożaru
Aktualności

Volvo pilnie wycofuje 73 000 hybryd plug-in. Jest ryzyko pożaru

2025-03-28
gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
xiaomi su7 weselnie
Aktualności

Gigant od smartfonów rzuca wyzwanie Tesli. Xiaomi oficjalnie potwierdza plany na Europę

2025-08-19
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.