• 1000 km CHALLENGE
  • Katalog EV
  • Katalog warsztatów EV
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Słownik
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Wodór jako paliwo jeszcze długo nie znajdzie zastosowania w transporcie. Tak uważa prezes MAN

21.01.2024
w Aktualności, Samochody elektryczne
Czas czytania: 2 min
0
UdostępnijPodsumujPodsumuj

Samochody elektryczne to niekwestionowana przyszłość motoryzacji. Pytaniem pozostaje, czy będą to auta napędzane energią z baterii, czy z innych, ekologicznych paliw, jak np. wodoru. Prezes MAN uważa, że w obecnej formie wodór całkowicie nie nadaje się jako ekologiczne paliwo, ale nie wyklucza, że to się zmieni w przyszłości.

Tak dla wodoru, ale jeszcze nie teraz

Alexander Vlaskamp, prezes MAN Truck & Bus, niemieckiego producenta samochodów ciężarowych, powiedział reporterom, że wodór nie może konkurować z ciężarówkami zasilanymi przez akumulatory. Nie oznacza to jednak, że firma zamierza odpuścić rozwój tej technologii, nad którą prace ciągle trwają, równolegle do rozwoju bateryjnych samochodów elektrycznych.

Vlaskamp powiedział, że jedną kwestią jest dostęp do technologii, a inną jest jej wykorzystanie. Największym problemem napędów wodorowych teraz, który nie pozwala firmom przesiadkę z samochodów jeżdżących na oleju napędowym, jest brak „zielonego” wodoru oraz brak stabilnych źródeł takowego. W przypadku firm transportowych stabilność dostaw paliwa jest kluczowa do bieżącego prowadzenia biznesu, jednak MAN jednocześnie patrzy na to pod kątem ekologii – obecnie pozyskiwany wodór w większości przypadków nie jest ekologiczny.

elektryczna ciężarówka man

Prezes niemieckiej firmy zaznacza, że produkcja „zielonego” wodoru jest aktualnie znacznie droższa niż produkcja prądu z odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr czy słońce. Co więcej, poza droższą produkcją, problemem wodoru jest także znacznie większy koszt dystrybucji i przechowywania – wymaga specjalistycznych, odpornych na wysokie ciśnienie kontenerów, które będą odporne na jakiekolwiek wycieki. Z tego też powodu obecnie ciężko znaleźć na rynku wodór, który kosztuje taniej niż 13-14 euro (około 60 zł). I nie jest to takę wodór „zielony”.

Inne w podobnym temacie

mercedes eactros 400

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

12/12/2025
xpeng x9 chiny

Chiny dokonują niemożliwego w transporcie, ale mają potężny problem z węglem. Raport obnaża paradoks

08/12/2025
ładowarki electra

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

20/11/2025
londyn

Londyn kończy darmowe eldorado. Właściciele elektryków zapłacą 65 zł dziennie za wjazd do centrum

16/11/2025

A gdy produkcja ekologicznego wodoru będzie już dostępna, to transport nie będzie miał do niego dostępu od samego początku. W pierwszej kolejności „zielony” wodór trafi do przemysłu – stalownie, cementownie i inne fabryki, które obecnie wykorzystują gaz i inne paliwa kopalne. Vlaskamp przewiduje jednak, że istnieje szansa na to, że transport będzie korzystał z wodoru od 2035 roku, ale tylko wtedy, gdy będzie go odpowiednio dużo, by przemysł nie odczuwał jego braków, a jednocześnie powstanie odpowiednia infrastruktura i jego ceny będą rozsądne.

Obecnie MAN otrzymuje dużo zamówień na elektryczne ciągniki siodłowe, które mogą przejechać od 600 do 800 kilometrów trasy dziennie, w zależności od specyfikacji. Pracują jednak nad lepszymi bateriami, które mają pozwolić ciężarówkom pokonywać ponad 1000 km trasy.

Tagi: ciężarówki elektryczneMANwodór
UdostępnijTweetUdostępnijSummarizeSummarizeWyślij

Zobacz też

mercedes eactros 400
Aktualności

Masowa produkcja elektrycznej ciężarówki Mercedes eActros 400 ruszyła

2025-12-12
xpeng x9 chiny
Aktualności

Chiny dokonują niemożliwego w transporcie, ale mają potężny problem z węglem. Raport obnaża paradoks

2025-12-08
ładowarki electra
Aktualności

600 milionów euro na stole. Unia sypnęła groszem na ładowarki i wodór – co trafi do Polski?

2025-11-20

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

orlen charger w orlen vitay
Aktualności

Kierowcy elektryków odetchną z ulgą? Orlen kończy z rozbiciem aplikacji i łączy usługi

2025-12-19
toyota urban cruiser ev
Aktualności

Toyota naprawia błędy bZ4X? Nowy Urban Cruiser ma wszystko, by stać się hitem

2025-12-21
Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę
Aktualności

Oto elektryczny Ford Bronco za cenę kompaktu. Europa może tylko zazdrościć, a USA pożegnało legendę

2025-12-20
byd tang l
Aktualności

Koniec żartów. BYD Atto 8 nadciąga globalnie z mocą 1086 KM i absurdalnie niską ceną

2025-11-15
  • Polityka prywatności
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Stacje ładowania
  • Baterie
  • Rowery, motocykle i UTO
  • OZE
  • Poradniki
  • Testy
  • Kalkulator kosztów ładowania
  • Katalog samochodów elektrycznych
  • Katalog warsztatów EV
  • Mapa stacji ładowania
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.