Spis treści
Luksusowy oddział BYD wprowadza na rynek kolejny imponujący pojazd. Yangwang, ultraluksusowa submarka chińskiego giganta elektromobilności, zaprezentowała pierwsze zdjęcia nowego modelu BYD Yangwang U8L, który zostanie oficjalnie odsłonięty podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Szanghaju.
Większy model flagowego SUV-a
Yangwang udostępnił na chińskiej platformie Weibo dwie grafiki zapowiadające nowy model BYD Yangwang U8L. Chociaż producent nie zdradził szczegółowych informacji, wyraźnie zasugerował, że będzie to powiększona wersja regularnego U8. W Chinach dodanie litery „L” na końcu nazwy modelu zazwyczaj oznacza wariant z wydłużonym rozstawem osi, co sugeruje, że U8L będzie oferował więcej przestrzeni dla pasażerów.
Według informacji z nieoficjalnych źródeł, BYD Yangwang U8L ma najprawdopodobniej oferować konfigurację wnętrza z sześcioma miejscami siedzącymi o luksusowym charakterze, podobnie jak europejskie samochody z segmentu premium. To kolejny krok marki w kierunku zdobycia większego udziału w rynku pojazdów luksusowych.
Imponująca technologia
Obecny model Yangwang U8, wprowadzony na rynek we wrześniu 2023 roku, to potężny SUV o imponujących wymiarach: długość 5319 mm, szerokość 2050 mm i wysokość 1930 mm, z rozstawem osi wynoszącym 3050 mm. Model wyposażony jest w ekskluzywną technologię e4 z czterema silnikami elektrycznymi generującymi ponad 1000 koni mechanicznych – parametry techniczne, które najprawdopodobniej zostaną zachowane w nowej, wydłużonej wersji.
BYD Yangwang U8L będzie prawdopodobnie wykorzystywać ten sam układ napędowy typu plug-in hybrid, generujący około 1180 KM, co czyni go jednym z najpotężniejszych SUV-ów na świecie. Obecny U8 posiada silnik spalinowy, który działa jako range extender, zwiększający zasięg pojazdu elektrycznego.
Rosnące portfolio Yangwang
Yangwang został oficjalnie wprowadzony na rynek 5 stycznia 2023 roku jako submarka BYD skierowana do segmentu ultraluksusowego, z pojazdami w cenie około 1 miliona juanów (około 137 050 dolarów). Od tego czasu marka konsekwentnie rozbudowuje swoją ofertę:
- U8, pierwszy model marki, zadebiutował 20 września 2023 roku w cenie początkowej 1 098 000 juanów (565 500 zł)
- U9, dwuosobowy elektryczny supersamochód, wprowadzony 25 lutego 2024 roku z ceną początkową 1,68 miliona juanów (865 300 zł)
- U7, elektryczny sedan, zaprezentowany 27 marca 2025 roku z ceną początkową 628 000 juanów (323 500 zł)
Rosnąca popularność marki
Pomimo wysokich cen, pojazdy Yangwang cieszą się zauważalnym zainteresowaniem na chińskim rynku. Marka dostarczyła 133 pojazdy w marcu, co daje łącznie 524 dostawy w pierwszym kwartale 2025 roku. Od początku działalności do końca marca Yangwang dostarczył prawie 10 000 pojazdów (dokładnie 9979), co pokazuje, że istnieje znaczący rynek dla ultraluksusowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych w Chinach.



Oficjalna premiera już wkrótce
Targi motoryzacyjne w Szanghaju 2025 odbędą się w dniach 23 kwietnia – 2 maja. Stoisko Yangwang będzie zlokalizowane pod numerem 8A02 w hali 8.1H. To właśnie tam zostanie oficjalnie zaprezentowany nowy U8L, a najprawdopodobniej poznamy również jego pełną specyfikację techniczną i cenę.
Co to oznacza dla rynku?
Wprowadzenie BYD Yangwang U8L jest kolejnym dowodem na to, że chińscy producenci samochodów coraz śmielej wkraczają w segmenty premium i luksus, tradycyjnie zdominowane przez marki europejskie i amerykańskie. BYD poprzez swoją markę Yangwang jasno komunikuje, że zamierza konkurować w najwyższym segmencie cenowym.
BYD Yangwang U8L może stać się poważnym rywalem dla takich pojazdów jak Mercedes-Benz GLS, BMW X7 czy Range Rover – szczególnie na rodzimym, chińskim rynku, gdzie lokalne marki cieszą się coraz większym zaufaniem konsumentów. Wymiary, moc i luksusowe wykończenie stawiają go w bezpośredniej konkurencji z najbardziej prestiżowymi SUV-ami na świecie.
Czy europejscy i amerykańscy producenci powinni zacząć się obawiać? To pytanie pozostaje otwarte. Z pewnością jednak dynamiczny rozwój chińskich marek luksusowych, takich jak Yangwang, jest sygnałem zmieniających się sił na globalnym rynku motoryzacyjnym.
A Wy co sądzicie o chińskich markach premium? Czy mogą skutecznie rywalizować z europejskimi gigantami luksusowego segmentu? Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzach!
Dołącz do dyskusji