Spis treści
Chiński gigant BYD przygotowuje się do wprowadzenia na rynek kolejnego modelu z popularnej rodziny Song. Nowy BYD Song L GT w stylu shooting brake został ujawniony w najnowszym wykazie pojazdów elektrycznych zatwierdzonych do sprzedaży przez chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT). To już drugi model tego typu w ofercie marki, po luksusowym Denza N7.
Wymiary i specyfikacja techniczna
BYD Song L GT ma wymiary zbliżone do swojego podstawowego odpowiednika – Song L EV. Długość wynosi 4840 mm, szerokość 1950 mm, a wysokość 1560 mm przy rozstawie osi 2930 mm. Dla porównania, niedawno zaprezentowany Mercedes-Benz CLA Shooting Brake EV jest nieco mniejszy – 4723 mm długości, 1855 mm szerokości i 1469 mm wysokości.
Masa własna pojazdu wynosi od 2120 do 2380 kg w zależności od wersji. Prędkość maksymalna została ograniczona do 210 lub 225 km/h, co sugeruje sportowy charakter modelu.
Trzy warianty napędowe
BYD przygotowało trzy różne konfiguracje napędowe dla Song L GT. Dwa podstawowe modele będą wyposażone w pojedynczy silnik elektryczny o mocy 170 kW (231 KM) i 230 kW (313 KM). Topowa wersja otrzyma napęd na wszystkie koła z dwoma silnikami – przednim o mocy 160 kW i tylnym 230 kW, co daje łączną moc 390 kW (531 KM).
Wszystkie warianty będą zasilane bateriami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP) dostarczanymi przez własną jednostkę baterii BYD – FinDreams Battery. To rozwiązanie sprawdzone już w innych modelach chińskiego producenta.
Zaawansowane systemy wspomagania
Na podstawie zdjęć załączonych do dokumentacji ministerialnej wynika, że BYD Song L GT może być standardowo wyposażony w sensor LiDAR. To oznaczałoby znaczące usprawnienie systemów wspomagania jazdy i autonomicznej jazdy w porównaniu z obecnymi modelami z rodziny Song.
Pozycja na rynku i konkurencja
Rodzina Song to najlepiej sprzedająca się linia w ofercie BYD. W czerwcu 2024 roku sprzedano ponad 59 000 pojazdów z tej serii, choć oznacza to spadek o 15,94% rok do roku. W skład rodziny wchodzą obecnie modele BYD Song L EV, Song L DM-i i Song Pro DM-i z serii Dynasty oraz Song Plus EV i Song Plus DM-i z serii Ocean.
Obecny BYD Song L EV kosztuje od 135 800 juanów (około 69 400 zł) do 249 800 juanów (około 127 600 zł). Można spodziewać się, że sportowa wersja GT będzie pozycjonowana w wyższym segmencie cenowym, szczególnie wariant z napędem AWD.
Produkcja i dostępność
BYD zaplanowało produkcję Song L GT w sześciu swoich fabrykach rozmieszczonych w różnych prowincjach Chin: Changsha, Hefei, Jinan, Zhengzhou, Shenzhen i Fuzhou. Tak szeroka baza produkcyjna świadczy o dużych oczekiwaniach względem sprzedaży tego modelu.
Nazwanie nowego modelu „GT” sugeruje, że BYD kładzie większy nacisk na sportowy charakter w porównaniu ze standardowym Song L EV. To logiczne posunięcie, biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie konsumentów pojazdami łączącymi praktyczność z dynamiką.
Perspektywy rozwoju
Wprowadzenie BYD Song L GT wpisuje się w szerszą strategię chińskiej marki polegającą na dywersyfikacji oferty. Po sukcesie podstawowych modeli, firma koncentruje się na tworzeniu bardziej wyspecjalizowanych wersji, które mogą przyciągnąć różne grupy klientów.
Segment shooting brake zyskuje na popularności w Chinach, co potwierdza zarówno wprowadzenie Denza N7, jak i planowany Song L GT. Europejscy producenci, jak Mercedes-Benz z nowym CLA Shooting Brake EV, również dostrzegają potencjał tego typu nadwozi.
Czasowe zbieżność wprowadzenia BYD Song L GT z nowym Mercedesem może oznaczać, że marka celuje w podobną grupę docelową – klientów poszukujących eleganckiego, praktycznego pojazdu elektrycznego z nutą sportowości.
Wpływ na rynek globalny
Choć BYD Song L GT jest obecnie przeznaczony dla chińskiego rynku, globalna ekspansja BYD może oznaczać jego pojawienie się również w Europie. Firma systematycznie rozszerza swoją obecność na europejskich rynkach, a shooting brake to format szczególnie popularny wśród europejskich konsumentów.
Konkurencyjne ceny BYD w połączeniu z zaawansowaną technologią mogą stanowić wyzwanie dla europejskich producentów premium. BYD Song L GT, nawet przy wyższej cenie niż podstawowy Song L EV, prawdopodobnie będzie znacznie tańszy od europejskich konkurentów.
Pojawienie się BYD Song L GT pokazuje, że gigant nie poprzestaje na masowej produkcji, ale rozwija również bardziej wyspecjalizowane modele. To strategia, która może przynieść firmie sukces nie tylko w Chinach, ale i na rynkach globalnych.
Co sądzicie o nowym podejściu BYD do segmentu shooting brake? Czy elektryczne kombi to przyszłość dla rodzin poszukujących praktyczności i stylu jednocześnie?
Dołącz do dyskusji