Spis treści
Audi oficjalnie pokazało swój pierwszy model nowej marki AUDI – bez słynnych pierścieni, za to z ogromnymi ambicjami. AUDI E5 Sportback, zaprezentowany podczas Auto Shanghai 2025, to samochód elektryczny, który ma zmienić zasady gry na najważniejszym rynku świata – w Chinach.
Nowa marka, stworzona wspólnie przez niemieckiego producenta i chińskiego giganta SAIC, ma być odpowiedzią na rosnące wymagania lokalnych klientów. I to widać od pierwszego spojrzenia. AUDI, pisane dużymi literami, bez logo z czterech pierścieni, to zupełnie nowa tożsamość – ale wciąż z genami klasycznego Audi.



Samochód uszyty na miarę chińskiego klienta
AUDI E5 Sportback to nie jest kolejny globalny model, który przypadkiem trafił do Chin. To pojazd zaprojektowany i skonstruowany z myślą wyłącznie o tym rynku. Powstał na platformie Advanced Digitised Platform (ADP), rozwijanej wspólnie przez zespoły z Niemiec i Chin. Ma 4,87 m długości i niemal 3-metrowy rozstaw osi. To elektryczny fastback z mocną sylwetką i bardzo wyraźnym kierunkiem stylistycznym.
W środku znajdziemy 27-calowy ekran o rozdzielczości 4K rozciągający się przez całą szerokość deski rozdzielczej, naturalne drewno i prawdziwy pokaz nowoczesności skrojony pod gusta chińskich użytkowników – od sztucznej inteligencji w roli wirtualnego asystenta po unikalny system zapachowy.
Co potrafi AUDI E5 Sportback?
Osiągi? Topowa wersja AUDI E5 Sportback ma aż 579 kW mocy (czyli 776 KM) i przyspiesza do 100 km/h w 3,4 sekundy. Maksymalny zasięg – do 770 km według chińskiego cyklu CLTC. To imponujące liczby, nawet jak na dynamiczny rynek EV.
Samochód wspiera ładowanie z mocą 800 V, dzięki czemu w 10 minut można odzyskać 370 km zasięgu. Wersje napędu? Cztery konfiguracje, w tym klasyczny napęd na tył i znany z Audi napęd quattro.




Innowacje, które wyprzedzają czas
Najciekawsze rzeczy dzieją się jednak „pod maską”. AUDI E5 Sportback wyposażono w zonalną architekturę elektroniki, która umożliwia aktualizacje OTA (over-the-air) wszystkich systemów w aucie. Całość zarządzana jest przez system operacyjny AUDI OS, napędzany chipem Snapdragon 8295 – ten sam, który znajdziemy w najbardziej zaawansowanych smartfonach.
Do tego 29 czujników, w tym LiDAR i kamery 360 stopni, oraz zestaw funkcji wspomagających kierowcę zaprojektowany konkretnie pod chińskie realia – rozpoznaje nawet trzykołowe pojazdy dostawcze, tak charakterystyczne dla miast takich jak Pekin czy Szanghaj.
Design: Audi, ale inne niż wszystkie
Z zewnątrz AUDI E5 Sportback wygląda futurystycznie, ale nie krzykliwie. Zamiast czterech pierścieni mamy napis AUDI – podświetlany z przodu i z tyłu. Nowy, „lśniący” język stylistyczny to ukłon w stronę chińskich upodobań. Czarne, zintegrowane elementy aerodynamiczne, świetlne animacje i minimalistyczny przód – wszystko tu robi wrażenie przemyślanej całości.
Z tyłu: szeroki pas świetlny, z przodu – ponad tysiąc punktów świetlnych LED, które tworzą dynamiczne wzory świetlne. E5 Sportback bardziej przypomina high-endowy gadżet niż klasyczne auto.




Czy Europa może tylko patrzeć?
Trudno nie zapytać: czy tak będzie wyglądać przyszłość Audi również poza Chinami? Nowa marka AUDI (bez pierścieni) to wyraźne odcięcie się od dotychczasowej tożsamości, przynajmniej na rynku chińskim. Ale skoro niemieccy inżynierowie współtworzyli ten samochód, a tempo rozwoju platformy ADP było o 30% szybsze niż zwykle – to wiele mówi o kierunku zmian.
Europejscy klienci, patrząc na te technologie i design, mogą czuć zazdrość. Audi E5 Sportback wyznacza poziom, który dziś trudno spotkać nawet w topowych modelach dostępnych w Niemczech, Francji czy Polsce.








Co dalej?
AUDI E5 Sportback w Chinach do sprzedaży ma trafić latem tego roku. W 2026 i 2027 roku pojawią się kolejne dwa elektryczne modele spod znaku AUDI – również tylko na Chiny. To część największej ofensywy produktowej w historii marki, jak mówią sami przedstawiciele koncernu.
Nie wiadomo jeszcze, czy marka AUDI wyjdzie poza Chiny, ale jedno jest pewne: to laboratorium przyszłości Audi. Jeśli E5 Sportback odniesie sukces, wiele z jego rozwiązań może trafić do globalnych modeli.
Czas na dyskusję
Czy Audi powinno wprowadzić AUDI E5 Sportback do Europy? Czy nowy styl bez pierścieni ma szansę się przyjąć? I co z klientami premium w Polsce – czy byliby zainteresowani takim pojazdem? Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o tym kierunku rozwoju Audi.
Dołącz do dyskusji