• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Chiny zaostrzają przepisy dotyczące marketingu systemów wspomagania kierowcy

18.04.2025
w Aktualności, Hybrydy, Samochody elektryczne
Czas czytania: 4 min
0
Udostępnij

Chiny wprowadzają nowe, restrykcyjne przepisy dotyczące tego, jak producenci samochodów mogą reklamować funkcje wspomagania kierowcy. Regulacje te obejmują również Teslę i jej kontrowersyjną nazwę „Full Self-Driving” (FSD, Pełna Samodzielna Jazda).

Koniec mylących terminów i testów beta na drogach publicznych

Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin (MIIT) ogłosiło 16 kwietnia nowe wytyczne, które fundamentalnie zmieniają sposób, w jaki producenci samochodów mogą promować zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Przepisy zakazują używania określeń takich jak „autonomiczna jazda”, „samodzielna jazda” czy „inteligentna jazda”, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do rzeczywistych możliwości tych systemów.

Firmy nie będą już mogły oznaczać swoich systemów jako „beta” – praktyka, którą Tesla stosowała przez lata, a którą nadal wykorzystuje Xiaomi. Chińskie władze stoją na stanowisku, że społeczeństwo nie powinno pełnić roli testerów oprogramowania, a wszelkie testy muszą odbywać się za pośrednictwem odpowiednich kanałów rządowych.

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

Producenci zostali również zobowiązani do używania terminu „wspomaganie jazdy” zamiast określeń sugerujących pełną autonomię pojazdów. To bezpośrednie uderzenie w marketingowe praktyki wielu firm, które przesadnie reklamowały możliwości swoich systemów.

Tesla zmuszona do zmiany nazwy

Jednym z najbardziej dotkniętych producentów jest Tesla, która w lutym tego roku wprowadzała na chiński rynek swój pakiet „Full Self-Driving”. Firma Elona Muska musiała już zmienić nazwę swojego flagowego systemu na „Inteligentne Wspomaganie Jazdy” po interwencji chińskich regulatorów.

REKLAMA

Krótko po wprowadzeniu systemu FSD w Chinach, Tesla musiała wstrzymać jego wdrażanie ze względu na zaktualizowane wymagania chińskiego Ministerstwa. Nie jest to pierwszy raz, gdy nazwa „Full Self-Driving” spotyka się z krytyką – wielu ekspertów od bezpieczeństwa ruchu drogowego na całym świecie twierdzi, że sugeruje ona możliwości, których samochody Tesli po prostu nie posiadają.

Tragiczne wypadki przyspieszają zmiany przepisów

Zmiany w przepisach następują w kontekście kilku głośnych wypadków związanych z systemami wspomagania kierowcy. Kilka tygodni temu Xiaomi SU7 wjechał z prędkością około 100-110 km/h w strefę budowy, uderzył w betonową barierę i stanął w płomieniach, zabijając trzech studentów znajdujących się w pojeździe.

Dane z czarnej skrzynki samochodu wykazały, że kierowca korzystał z systemów wspomagania przed wypadkiem, ale wyłączył je ręcznie i nie zdołał zachować kontroli nad pojazdem. System zarejestrował kilka ostrzeżeń o rozproszeniu uwagi kierowcy przed tragicznym zdarzeniem.

REKLAMA

Ponadto, niektórzy właściciele Tesli korzystający z FSD w Chinach otrzymali mandaty na tysiące dolarów z powodu błędów popełnianych przez system podczas jazdy.

Ograniczenie aktualizacji oprogramowania

Ministerstwo wprowadza również ograniczenia dotyczące częstotliwości i łatwości, z jaką producenci mogą przeprowadzać aktualizacje oprogramowania drogą bezprzewodową. Wszelkie awaryjne aktualizacje będą musiały przejść taki sam proces, jak w przypadku akcji przywoławczych.

Regulatorzy wyraźnie chcą, aby firmy zmniejszyły częstotliwość nowych aktualizacji oprogramowania i zamiast tego skupiły się na rozszerzonych testach przed ich wydaniem. Ma to zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa produktów i zapobiec sytuacjom, w których niedopracowane funkcje trafiają do konsumentów.

Szerszy kontekst konkurencji na rynku chińskim

Ostatnie miesiące były dość chaotyczne dla systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) w Chinach. Wraz z wprowadzeniem FSD przez Teslę, kilka chińskich firm, w tym BYD, Xiaomi i Huawei, również wypuściło swoje systemy wspomagania kierowcy.

Chiny są obecnie światowym liderem w produkcji i innowacjach w dziedzinie pojazdów elektrycznych, a lokalne firmy szybko adaptują i rozwijają nowe technologie. Jeszcze kilka lat temu funkcje wspomagania jazdy na autostradach były zarezerwowane tylko dla luksusowych pojazdów, obecnie można je znaleźć nawet w najtańszych modelach BYD kosztujących około 40 000 zł.

aito m9 lidar

Co to oznacza dla przyszłości systemów wspomagania kierowcy?

Nowe przepisy chińskie mogą stanowić wzór dla regulatorów na całym świecie. Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy są niewątpliwie przydatne i pomagają zmniejszyć zmęczenie podczas jazdy, jednak wielu konsumentów nie rozumie w pełni ich rzeczywistych możliwości i ograniczeń.

Mylące nazewnictwo może prowadzić do niebezpiecznego przekonania, że pojazdy są w stanie jeździć całkowicie samodzielnie, co nie jest prawdą dla żadnego samochodu dostępnego obecnie na rynku konsumenckim. Rządy na całym świecie zaczynają dostrzegać, jak niebezpieczne może być takie przekonanie.

Jak myślicie, czy podobne regulacje powinny zostać wprowadzone również w Europie i USA? Czy producenci samochodów powinni ponosić odpowiedzialność za mylące określenia swoich systemów? Zachęcamy do dzielenia się swoimi opiniami w komentarzach!

Zamów swoją Teslę i zaoszczędź 2000 zł!
Zamów swoją Teslę!
Obserwuj LovEV.pl w Google News
Obserwuj
Tagi: adasautonomiczna jazdaautopilotbydchinyhuaweiTeslaTesla FSDXiaomi
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij
REKLAMA

Zobacz też

byd rosnie tesla traci kwiecien 2025
Aktualności

BYD wyprzedza Teslę w Europie – nowy lider rejestracji aut elektrycznych

2025-05-23
onvo l90
Aktualności

Flagowy SUV Nio Onvo L90 z 85 kWh baterią – nowy rozdział na rynku masowych aut elektrycznych

2025-05-23
tesla model s facelift 2026
Aktualności

Tesla Model S Plaid w nowej wersji przyłapana w czasie testów na torze. Czy wreszcie doczekamy się poważnej aktualizacji?

2025-05-22

Dołącz do dyskusji

RSS Nowe tematy na forum

  • Xiaomi YU7 zaprezentowane. Co o nim myślicie?
  • Czym śmigacie, jeśli macie?
  • TeslaFI czy Tessie czy Tesla Mate?
  • Elon Musk - czy problemy Tesli są jego winą
  • Must have elektryka
REKLAMA

Popularne wpisy

byd dolphin mini byd dolphin surf
Aktualności

BYD Dolphin Surf nadciąga do Polski. Mały elektryk, który może sporo namieszać

2025-05-17
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
xiaomi yu7
Aktualności

Xiaomi YU7 oficjalnie zaprezentowany – Czy Tesla Model Y ma się czego bać?

2025-05-22
denza n9
Aktualności

Denza N9 oficjalnie debiutuje – BYD atakuje segment luksusowych SUVów

2025-03-21
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.