• Kontakt
  • Forum dyskusyjne
Mapa stacji ładowania
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
LovEV.pl - samochody elektryczne i elektromobilność!
Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki

Rewolucja baterii solid-state w pojazdach elektrycznych może się opóźnić o lata

18.07.2025
w Aktualności, Baterie
Czas czytania: 8 min
0
Udostępnij

Spis treści

  • Cztery kluczowe problemy hamują rozwój
  • Ambitne plany producentów pod znakiem zapytania
  • Bezpieczeństwo to palący problem
  • Zmiana na rynku zmniejsza pilność
  • Technologia alternatywna zyskuje na znaczeniu
  • Koszt pozostaje główną barierą
  • Realny harmonogram wdrożenia
  • Wpływ na przemysł motoryzacyjny
  • Przyszłość elektrycznej mobilności

Obiecane przez producentów samochodów elektrycznych baterie solid-state miały być przełomem w branży motoryzacyjnej. Plany masowej produkcji już w 2026 roku wydają się jednak coraz bardziej nierealne. Eksperci ostrzegają przed nadmiernym optymizmem, wskazując na fundamentalne problemy technologiczne, które mogą opóźnić wprowadzenie tej technologii na wiele lat.

Cztery kluczowe problemy hamują rozwój

Na tegorocznym Forum Motoryzacyjnym w Chinach Wang Fang, główny naukowiec w China Automotive Technology Research Centre, zidentyfikował cztery krytyczne wyzwania stojące przed bateriami solid-state. Lista problemów obejmuje niejasne kanały przewodzenia jonów, skomplikowane procesy produkcyjne, niewystarczającą kontrolę bezpieczeństwa oraz trudności w produkcji masowej.

Te fundamentalne ograniczenia sugerują, że technologia, materiały i koszty związane z bateriami solid-state mogą okazać się trudne do rozwiązania w krótkim terminie. Mimo teoretycznych zalet i ogromnego potencjału rynkowego, pytanie pozostaje otwarte: czy konsumenci kiedykolwiek będą mogli jeździć pojazdami napędzanymi takimi bateriami zgodnie z ogłoszonymi harmonogramami?

Dołącz do forum dyskusyjnego, by tworzyć z nami społeczność posiadaczy i sympatyków samochodów elektrycznych!
Wejdź na forum

bateria semi solid-state im motors

Ambitne plany producentów pod znakiem zapytania

Lista producentów samochodów i firm zajmujących się bateriami, które ogłosiły plany masowej produkcji, jest imponująca. BYD planuje rozpoczęcie montażu demonstracyjnych pojazdów w 2027 roku, a zastosowanie na szeroką skalę dopiero w 2030 roku. Chery Auto chce wprowadzić pojazdy z bateriami solid-state już w 2026 roku, a partnerska firma CALB obiecuje masową produkcję w 2028 roku.

REKLAMA

Toyota Motor Corporation ustaliła sobie termin na 2030 rok, podczas gdy chińska SAIC Group i GAC Group mają jeszcze bardziej ambitne plany na 2026 rok. Firmy produkujące baterie również nie pozostają w tyle – CATL planuje małą produkcję seryjną w 2027 roku, a Farasis Energy obiecuje masową produkcję już pod koniec 2025 roku.

Te optymistyczne prognozy kontrastują jednak z rzeczywistością technologiczną. Eksperci branżowi pozostają sceptyczni wobec możliwości dotrzymania ogłoszonych terminów, szczególnie w świetle nierozwiązanych problemów technicznych.

Bezpieczeństwo to palący problem

Wang Fang był bezpośredni w ocenie obecnych ograniczeń baterii solid-state. „Chociaż baterie solid-state rzeczywiście mają szersze granice bezpieczeństwa niż baterie ciekłe, gdy te granice zostają przekroczone, konsekwencje mogą być bardziej dotkliwe” – przyznał ekspert.

To oświadczenie pada w czasie, gdy incydenty pożarów pojazdów elektrycznych zwiększyły obawy konsumentów dotyczące bezpieczeństwa baterii. W odpowiedzi producenci samochodów wdrażają rygorystyczne protokoły testowe, często przekraczające krajowe standardy, aby zademonstrować swoje zaangażowanie w bezpieczeństwo.

W maju 2025 roku China Society of Automotive Engineers opublikowało „Metodę Określania Baterii z Całkowicie Stałym Elektrolitem”, która jasno definiuje baterie ze stałym elektrolitem jako wymagające transferu jonów wyłącznie przez elektrolity stałe. Standard ten ma na celu zapobieganie marketingowej szumowinie wokół terminów takich jak „całkowicie solid-state” lub „pół-solid-state”.

Zmiana na rynku zmniejsza pilność

Krajobraz rynku motoryzacyjnego uległ zmianie w ostatnich latach. Pojazdy hybrydowe, niegdyś uważane za jedynie przejściowe, zyskały na popularności. Według China Passenger Car Association, pojazdy hybrydowe plug-in i hybrydowe o rozszerzonym zasięgu (EREV) wykazały wzrost odpowiednio o 31,5% i 16,5% w pierwszej połowie 2025 roku.

Dane za czerwiec 2025 roku pokazują solidne wyniki dla wszystkich kategorii nowych pojazdów energetycznych. Całkowita produkcja NEV osiągnęła 1,2 miliona jednostek w czerwcu, co oznacza wzrost o 28,3% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Sprzedaż detaliczna wyniosła 1,111 miliona jednostek, co stanowi wzrost o 29,7% rok do roku.

Te liczby pokazują, że rynek pojazdów elektrycznych rozwija się dynamicznie nawet bez rewolucyjnej technologii baterii. Konsumenci wydają się zadowoleni z obecnych rozwiązań, szczególnie w segmencie hybrydowym.

Technologia alternatywna zyskuje na znaczeniu

Dodatkowe usprawnienia w technologii baterii litowo-jonowych z ciekłym elektrolitem rozwiązały niektóre wcześniejsze ograniczenia. Super e-platforma BYD, wprowadzona w marcu 2025 roku, oferuje baterie z szybkim ładowaniem, które mogą zapewnić 400 kilometrów zasięgu po zaledwie 5 minutach ładowania. Podobnie Zeekr i Huawei uruchomiły rozwiązania do ładowania o dużej mocy do 1,5 MW.

Technologia wymiany baterii również się rozwija, z Nio obsługującym ponad 3000 stacji wymiany – więcej niż liczba stacji superszybkiego ładowania obsługiwanych przez Li Auto i XPeng łącznie. Wraz z rozwojem technologii hybrydowej, możliwości szybkiego ładowania i systemów wymiany baterii, konieczność stosowania baterii solid-state nieco zmalała.

nio stacja wymiany
byd 1000 kw ladowarka

Koszt pozostaje główną barierą

Zgodnie z badaniami firmy konsultingowej Battery Intelligence, koszt jednostkowy baterii solid-state osiąga 1200 yuanów za kWh (610 zł), co jest ponad trzy razy wyższe od kosztu tradycyjnych baterii litowo-jonowych z ciekłym elektrolitem. W połączeniu z już poniesionymi znacznymi wydatkami na badania i rozwój, wczesne pojazdy z bateriami solid-state będą nieuchronnie oferowane z premium cenami.

Ta różnica kosztów stanowi poważną barierę dla masowego przyjęcia technologii. Konsumenci będą musieli zdecydować, czy teoretyczne korzyści baterii stałoelektrolitycznych są warte dodatkowych wydatków, szczególnie gdy obecne rozwiązania stają się coraz bardziej wydajne.

REKLAMA

Realny harmonogram wdrożenia

Biorąc pod uwagę wyzwania techniczne, wydajnościowe, bezpieczeństwa i kosztów, obserwatorzy branży pozostają sceptyczni wobec ogłoszonych przez producentów harmonogramów produkcji. Optymistyczne szacunki sugerują, że powszechne przyjęcie baterii solid-state może nadal wymagać około pięciu lat.

To oznacza, że rzeczywista masowa produkcja może rozpocząć się dopiero około 2030 roku, co pokrywa się z bardziej konserwatywnym planem Toyoty. Wcześniejsze terminy mogą okazać się bardziej związane z potrzebami marketingowymi niż z rzeczywistymi możliwościami technologicznymi.

bateria solid-state bmw

Wpływ na przemysł motoryzacyjny

Opóźnienie w rozwoju baterii solid-state może mieć szeroko zakrojone konsekwencje dla przemysłu motoryzacyjnego. Producenci, którzy zainwestowali znaczne sumy w tę technologię, mogą być zmuszeni do przedłużenia cyklu życia obecnych rozwiązań. Może to prowadzić do intensywniejszego rozwoju alternatywnych technologii, takich jak ładowanie ultraszybkie czy systemy wymiany baterii.

Konsumenci mogą skorzystać na tej sytuacji poprzez ciągłe ulepszenia obecnych technologii baterii. Zamiast czekać na rewolucyjne rozwiązanie, mogą cieszyć się stopniowymi, ale stałymi ulepszeniami w zakresie zasięgu, prędkości ładowania i bezpieczeństwa.

Przyszłość elektrycznej mobilności

Mimo opóźnień w rozwoju baterii solid-state, przyszłość elektrycznej mobilności pozostaje jasna. Różne technologie rozwijają się równolegle, oferując konsumentom wybór między różnymi rozwiązaniami dostosowanymi do ich potrzeb. Hybrydowe pojazdy plug-in mogą służyć jako pomost między tradycyjnymi ICE a w pełni elektrycznymi pojazdami.

Kluczowe znaczenie ma zarządzanie oczekiwaniami. Producenci będą musieli być bardziej realistyczni w swoich obietnicach, aby uniknąć rozczarowania konsumentów. Jednocześnie ciągłe inwestycje w badania i rozwój są niezbędne, aby ostatecznie rozwiązać wyzwania techniczne stojące przed bateriami solid-state.

Czy uważacie, że producenci powinni skupić się na udoskonalaniu obecnych technologii baterii, czy kontynuować intensywne inwestycje w baterie solid-state mimo niepewnych terminów? Jakie rozwiązania ładowania byłyby dla Was najważniejsze w codziennym użytkowaniu pojazdu elektrycznego?

Tagi: absolute solid-state batterybadaniaBaterie solid-stateBaterie ze stałym elektrolitemChinyOgniwa solid-staterozwój
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

Zobacz też

xiaomi yu7 max sohu
Aktualności

Xiaomi YU7 Max rozczarowuje zasięgiem na autostradzie, podczas gdy Hyundai potajemnie analizuje chińską konkurencję

2025-07-18
tesla model y l
Aktualności

Tesla Model Y L nadjedzie jesienią do Chin. Sześciomiejscowy SUV ma ratować sprzedaż

2025-07-18
bmw momenta wspolpraca
Aktualności

BMW stawia na chińską technologię. Niemcy wybierają Momenta do walki z lokalnymi gigantami

2025-07-17

Dołącz do dyskusji

REKLAMA

Popularne wpisy

gac hyptec hl
Aktualności

GAC Hyptec HL z baterią CATL Freevoy i zasięgiem 1200 km zaprezentowany. Chiński SUV premium wchodzi do gry

2025-04-13
byd denza n9
Aktualności

Denza N9: Nowy luksusowy SUV od BYD w przedsprzedaży od 247 000 zł

2025-02-23
ionity charger
Aktualności

EnBW obniża ceny ładowania Ionity w Europie. Czy to koniec wysokich kosztów na wakacjach?

2025-07-14
aito m9
Aktualności

Odświeżony Aito M9 2025 – luksusowy SUV Huawei z czterema LiDARami podbija chiński rynek

2025-03-21
REKLAMA
  • Polityka prywatności
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Brak wyników
Sprawdź wszystkie wyniki
  • Samochody elektryczne
  • Rowery, motocykle i UTO
  • Hybrydy
  • Baterie
  • Stacje ładowania
  • Poradniki
  • Testy
  • Forum dyskusyjne
Kontakt

© 2024 LovEV.pl.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Możesz włączyć lub wyłączyć ich obsługę w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce prywatności.