Chiński producent baterii Svolt Energy zaprezentował przełomową technologię na piątym Dniu Baterii w Chengdu. Nowa bateria Fengxing Short Blade może zostać naładowana od 10 do 80 procent w zaledwie 8,5 minuty. To wynik, który przesuwa granice możliwości w dziedzinie ładowania pojazdów elektrycznych (EV) i otwiera nowe perspektywy dla użytkowników.
Technologia, która zmienia zasady gry
Bateria Fengxing opiera się na trzeciej generacji ogniw o krótkich ostrzach, które wykorzystują wysokoenergetyczne materiały katodowe i anodowe. Dzięki współczynnikowi ładowania 6C możliwe jest osiągnięcie niespotykanej dotąd wydajności ładowania. Co więcej, jej gęstość energii wynosi 185 Wh/kg, co zapewnia równowagę między szybkością ładowania a pojemnością.
To jednak nie wszystko. Svolt oferuje także wersję baterii o wydłużonej żywotności, która może działać przez 15 lat lub przejechać 600 000 kilometrów. Liczba cykli ładowania przekracza 5000, co czyni ją wyjątkowo trwałą w porównaniu z obecnymi standardami na rynku.
Jak działa 6C i dlaczego to istotne?
W terminologii baterii „C” odnosi się do współczynnika ładowania. Wartość 6C oznacza, że bateria może być w pełni naładowana w jednej szóstej godziny, czyli w 10 minut. Obecnie w pojazdach produkcyjnych stosuje się baterie o współczynniku ładowania 5C, takie jak te w modelach Li Auto i Zeekr. Tym samym nowa technologia Svolt wyprzedza konkurencję.
Bateria dla ekstremalnych warunków
Svolt przedstawił również baterię przeznaczoną specjalnie dla pojazdów terenowych. Może ona działać w ekstremalnych temperaturach od -43°C do 60°C, co czyni ją idealnym rozwiązaniem dla wymagających środowisk. W temperaturze -20°C jest w stanie osiągnąć moc rozładowania impulsowego 5C, co zapewnia niezawodność i wydajność nawet w trudnych warunkach.
Ta bateria znalazła już zastosowanie w modelu Great Wall Motor Tank 500 Hi-4-Z. Wyposażona w pojemność 59 kWh i wspierająca ładowanie 800V, zapewnia zasięg WLTC wynoszący 201 kilometrów.
Rozwój w sektorze komercyjnym
Svolt nie zapomina o rynku pojazdów komercyjnych. Firma zaprezentowała dwa nowe rodzaje baterii dla tej kategorii – wersję szybkiego ładowania oraz wersję o długiej żywotności.
Bateria szybkiego ładowania ma pojemność 91,4 kWh i wspiera współczynnik ładowania 4C, co pozwala na naładowanie od 10 do 80 procent w 14 minut. Natomiast wersja długowieczna oferuje pojemność 95,7 kWh i współczynnik 3C. Producent zapewnia 8-letnią gwarancję lub 1,5 miliona kilometrów przebiegu.
Svolt rośnie w siłę
Svolt świętuje znaczący kamień milowy – milionowy pakiet baterii, który zszedł z linii produkcyjnej w Chengdu. W okresie od stycznia do listopada firma dostarczyła 5,8 GWh baterii do klientów zagranicznych, co stanowiło 27 procent całkowitych dostaw. Na rodzimym rynku w listopadzie Svolt zajęło piąte miejsce z udziałem 3,49 procent w dostawach baterii, osiągając 2,34 GWh.
Co dalej?
Technologia zaprezentowana przez Svolt stanowi krok naprzód w poprawie doświadczeń użytkowników EV. Krótsze czasy ładowania to nie tylko wygoda, ale także większa elastyczność w podróżach, co może przekonać sceptyków do przejścia na elektromobilność.
Jednak pojawiają się pytania: jak nowe baterie będą się sprawdzać w codziennym użytkowaniu? Czy producenci samochodów będą w stanie w pełni wykorzystać potencjał nowej technologii? I wreszcie, jakie będą koszty wprowadzenia tych innowacji na szeroką skalę?
Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach. Czy szybkie ładowanie to klucz do przyszłości EV? Jakie inne rozwiązania mogą przyspieszyć rozwój rynku elektromobilności? Razem możemy wytyczyć drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości.
Dołącz do dyskusji